דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ארה"ב הגיעה לתקרת החוב בסך 31.4 טריליון דולרים ותצטרך להרחיבה, באישור הקונגרס

סביר להניח שהתקרה אכן תורחב, השאלה באיזה מחיר פוליטי | הרפובליקנים מתכוונים להשתמש ברוב בבית הנבחרים כדי לכפות קיצוצי תקציב

הקונגרס האמריקאי (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
הקונגרס האמריקאי (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

ארצות הברית הגיעה לתקרת החוב בסך 31.4 טריליון דולרים ותצטרך להרחיבה, באישור הקונגרס, עד יוני 2023 כדי להמשיך לממש את התקציב הפדרלי. הרפובליקנים מתכוונים להשתמש ברוב בבית הנבחרים כדי לכפות קיצוצי תקציב.

תקרת החוב היא הגבלה פיסקלית שהחוק האמריקאי מטיל על הממשל, היא קובעת סכום מקסימום לחוב הפדרלי. הגדלתה היא צורך קבוע שמתרחש בכמה שנים כשההעלאה האחרונה, בסך 2.5 טריליון דולרים, אושרה בדצמבר 2021.

לפי שרת האוצר, ג'נט ילן, הממשל יוכל להמשיך לעמוד בהוצאות שאושרו עד יוני דרך שימוש במה שמכונה "אמצעים חריגים". אם עד אז לא תאושר הרחבה, הממשל לא יוכל לגייס חוב נוסף ולכן לא יוכל לעמוד בהתחייבויותיו, מה שככל הנראה יגרום לתגובת שרשרת הרסנית ורחבה בכלכלה.

שרת האוצר, ג'נט ילן. "הממשל יוכל להמשיך לעמוד בהוצאות שאושרו דרך שימוש ב'אמצעים חריגים'" (צילום ארכיון: AP Photo/Patrick Semansky)
שרת האוצר, ג'נט ילן. "הממשל יוכל להמשיך לעמוד בהוצאות שאושרו דרך שימוש ב'אמצעים חריגים'" (צילום ארכיון: AP Photo/Patrick Semansky)

אולם סביר להניח שהתקרה אכן תורחב, השאלה באיזה מחיר פוליטי. הרפובליקנים, שמחזיקים מאז בחירות האמצע ברוב בבית הנבחרים, ינסו להשתמש ברוב שלהם כדי להתנות את ההרחבה בקיצוצי הוצאה משמעותיים. מדובר במעין משחק של 'מי מצמץ ראשון' מכיוון שאף אחד מהצדדים לא ירצה לקחת את האחריות על האסון שיתחולל אם תקרת החוב לא תורחב.

ההיגיון הכלכלי של תקרת החוב שנוי במחלוקת. בגלל שהיא נקובה בסכום נומינלי, שלא מתייחס למגמת הצמיחה ארוכת הטווח של הכלכלה, החוב הציבורי לעולם יגיע אליה. לא בכדי, ההעלאות התרחשו עשרות פעמים בעבר. למעשה, ההשפעה המשמעותית שלה היא פוליטית, היא מעניקה מינוף לאופוזיציה, בדרך כלל אופוזיציה רפובליקנית שמעוניינת לכפות קיצוצים.

פול קרוגמן, הכלכלן זוכה פרס הנובל והפרשן הכלכלי של הניו-יורק טיימס, כתב בטוויטר שהוא מקווה שממשל ביידן לא יעניק ויתורים משמעותיים עקב הערכתו שהרפובליקנים לא יעזו להמיט את החורבן הכלכלי שכרוך באי הרחבת התקרה.

מנגד, נציגי בית הנבחרים מהמפלגה הרפובליקנית שהערימו קשיים על בחירת קווין מקארתי ליו"ר בית הנבחרים, קבוצת קצה במפלגה, אמרו שינצלו את כוחם, שהופגן בפארסת בחירת היו"ר ב-15 הצבעות, לכפות קיצוצים משמעותיים. מצד אחד, בגלל שהרוב הרפובליקני דחוק, יהיה צורך רק במספר מועט של רפובליקנים לצורך העברת התקרה החדשה.

מצד שני, כחלק מהוויתורים במהלך אותו רצף הצבעות, נציגי הקצה קיבלו את האפשרות להביא את בחירת היו"ר להצבעה מחודשת, איום שישמש אותם בניסיון לכפות את עמדתם הקיצונית בסוגיית התקציב.

רלף נורמן, אחד מהבולטים בקבוצה זו ונציג דרום קרולינה בבית הנבחרים, אמר בחודש שעבר לכתבים שמקארתי יצטרך להתחייב לסגירת הפעילות הממשלתית ולא לאפשר הרחבה של תקרת החוב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!