דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

שביתת הרופאים נגד האלימות: "אנחנו לא אשמים באשפוז במסדרון, יש לנו זכות להגן על עצמנו"

הרופאים דורשים מהממשלה לנקוט צעדים למניעת האלימות | יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי: "כמעט מדי יום נחצים הקווים האדומים" | אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות: "הממשלה אינה נוקטת די צעדים למיגור האלימות" | במסגרת השביתה פועלים בתי החולים והמרפאות במתכונת חירום

עובדי בית החולים ברזילי באשקלון בעצרת מחאה על אלימות נגד צוותי רפואה, במהלך שביתת רופאים במערכת הבריאות (צילום: דפנה איזברוך)
שלט המודיע על שביתה במערכת הבריאות במחאה על אלימות כלפי צוותים רפואיים, במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה (צילום ארכיון: דוברות רמב"ם)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

הרופאים בקופות החולים, בבתי החולים ובמשרדי הממשלה החלו הבוקר (שני) בשביתה למשך יממה במחאה על האלימות הגוברת נגד צוותים רפואיים. במהלך השביתה, שהחלה ב-7:00 ותימשך עד מחר (שלישי) ב-7:00 בבוקר, תפעל מערכת הבריאות במתכונת שבת מצומצמת (ראו פירוט בסוף הכתבה), וההסתדרות הרפואית תפעיל ועדת חריגים למקרים מיוחדים.

עשרות עובדים של בית החולים ברזילי באשקלון ערכו אסיפת מחאה הבוקר. ד"ר מיכאל שלמן, יו"ר ועד הרופאים בבית החולים, אמר באסיפה ש"אני מבין את הכעס ואת הזעם של המטופלים, אני מבין את התסכול על כל מערכת הבריאות, שלפעמים לא עומדת בציפיות של הציבור. אבל אנחנו הרופאים לא הכתובת. אנחנו לא אשמים באשפוז קשישים בפרוזדור במחלקות הפנימיות, אנחנו לא אשמים בהמתנה שאורכת חודשים לתורים, אנחנו לא אשמים בהמתנה שעות על גבי שעות בחדר המיון. זה לא תלוי בנו. אלו אילוצי תקציב, דבר מאוד פשוט, הכול עולה כסף. לכן, לשפוך את כל הכעס וכל הזעם על הרופאים, זה לא בסדר. יש לנו זכות להגן על עצמנו ואנחנו ננקוט בכל הצעדים שברשותנו."

מנכ"ל המרכז הרפואי ברזילי, פרופ' חזי לוי (מימין) וד"ר מיכאל שלמן, יו"ר ועד הרופאים בברזילי, באסיפת מחאה על אלימות נגד צוותים רפואיים (צילום: דפנה איזברוך)
מנכ"ל המרכז הרפואי ברזילי, פרופ' חזי לוי (מימין) וד"ר מיכאל שלמן, יו"ר ועד הרופאים בברזילי, באסיפת מחאה על אלימות נגד צוותים רפואיים (צילום: דפנה איזברוך)

מנכ"ל בית החולים ומנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' חזי לוי, התייחס להצבת שוטרים בבתי החולים ואמר ש"לא ראינו ירידה במספר האירועים, זה לא סוד שהחברה הולכת ומתקצנת. אבל ראינו עליה באיכות הטיפול באירועים. קיבלנו שוטר שני לפני כמה חודשים. היום יש 16 שעות ביום שוטר. לא בשישי שבת". לוי הדגיש ש"אמנם מי שהכריז שביתה זו ההסתדרות הרפואית, אבל נמצאים פה רופאים, אחיות, אנשי מקצועות ואנשי מנמש שנותנים רפואה".

בהסתדרות הרפואית דורשים מהממשלה לקדם את יישום המלצות ועדת מור יוסף למיגור האלימות במערכת הבריאות מ-2017, שכללו בין היתר הצבת שוטר בכל בית חולים, הצבת מאבטחים בבתי החולים לבריאות הנפש, אבטחה ניידת למרפאות בקהילה, החמרת ענישה לתוקפי צוותים רפואיים, לחצני מצוקה ועוד. למרות התקדמות שחלה בשנה האחרונה, בעיקר בתחום הצבת השוטרים בבתי החולים, מרבית ההמלצות יושמו באופן חלקי.

במרכז הרפואי שיבא בתל השומר לא התקיימה שביתה, בהסכמה של ועד העובדים עם ההנהלה, עקב ביקורת אקרדיטציה של בית החולים שנערכת על ידי מומחים מחו"ל. עקב כך, המרכז פעל כרגיל.

המרכז הרפואי קפלן ברחובות ביום שביתה כללית של ההסתדרות הרפואית, במחאה על אלימות נגד עובדי בריאות (צילום: דוברות המרכז הרפואי קפלן)
המרכז הרפואי קפלן ברחובות ביום שביתה כללית של ההסתדרות הרפואית, במחאה על אלימות נגד עובדי בריאות (צילום: דוברות המרכז הרפואי קפלן)

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי אמר עם ההכרזה על השביתה בחמישי האחרון: "שביתה היא אף פעם לא ברירת המחדל עבורנו, אולם האלימות במערכת הבריאות כבר מזמן הפכה למגפה, וכמעט מדי יום נחצים הקווים האדומים. ביום שני הרופאות והרופאים אומרים די לאלימות, די להפקרות".

ההחלטה להשבית את מערכת הבריאות התקבלה בחמישי האחרון, בתום דיון ממושך במזכירות ההסתדרות הרפואית, בעקבות מקרה שני של אלימות נגד צוותים רפואיים בתוך ימים. בשלישי האחרון הותקף רופא ילדים על ידי זוג הורים בבית החולים סורוקה בבאר שבע, תקיפה שבעקבותיה נערכה שביתת אזהרה בת שלוש שעות בסורוקה. בחמישי הותקפה רופאת נשים במרכז לבריאות האישה ברמלה באמצעות חפץ מתכתי על ידי מטופלת.

עובדי המרכז הרפואי כרמל בחיפה באסיפת מחאה על האלימות נגד עובדי בריאות, שנערכה במהלך שביתת רופאים כללית במערכת הבריאות (צילום: דוברות המרכז הרפואי כרמל)
עובדי המרכז הרפואי כרמל בחיפה באסיפת מחאה על האלימות נגד עובדי בריאות, שנערכה במהלך שביתת רופאים כללית במערכת הבריאות (צילום: דוברות המרכז הרפואי כרמל)

אתמול (ראשון) התרחש אירוע אלימות נוסף במרפאת קופת חולים בעכו. תושב הכפר ג'דיידה מכר בן 32 נעצר בחשד שהשתולל וסטר לרופא במרפאה במקום. לפי הודעת המשטרה, גבר שליווה אישה שהגיעה לטיפול בקופת החולים בשעות הבוקר סטר מספר פעמים לרופא המשפחה, איים עליו והתנהג באופן פרוע תוך כדי שהשליך חפצים לרצפה, זאת בשל בקשתו של הרופא מהגבר להמתין למטופלת מחוץ למרפאה. התוקף נעצר ויובא הבוקר (שני) להארכת מעצר.

פרופ' חגי הוסיף ש"הבהרנו שהשביתה של אתמול בסורוקה היא רק שביתת אזהרה, אבל היום ברור לכל שאין לנו אלא להשבית את המערכת כולה כדי שמישהו בממשלה יתעורר וישים סוף למגפת האלימות הזו. לא נסכים בשום אופן למציאות שבה הרופאים והרופאות יופקרו דווקא במקום שבו הם עוסקים יומם וליל בהצלת חיים".

"למרות האלימות הגואה, ולמרות ריבוי מקרי האלימות, אין המעסיקים ואין משרד הבריאות עושים די למיגור אותם מקרי אלימות", כתבו הרופאים במכתבם לציבור. "למרבה הצער, לא נוספו די מאבטחים להגנה על הצוותים הרפואיים, לא הוחמרה הענישה, לא הוטמעו מערכות דיווח למניעת אירועי האלימות ולא נעשה דבר לשמירה על ביטחון הרופאים".

אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות, הודיעה על תמיכת הארגון בשביתה: "כלל הצוותים הרפואיים במערכת הבריאות, לרבות האחיות, חווים מציאות יומיומית בלתי נסבלת של הפעלת אלימות כלפיהם. למרבה הצער, הממשלה אינה נוקטת די צעדים למיגור תופעה זו, ההולכת וגוברת, ולראיה המקרים החמורים שהתרחשו בשבועות האחרונים".

אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)
אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)

"האחיות במדינת ישראל קוראות לממשלה לנקוט בדחיפות בפעולות אופרטיביות למיגור האלימות כנגד עובדי מערכת הבריאות", מוסיפה כהן. "הסתדרות האחיות חוזרת וקוראת לממשלה ליישם לאלתר את התוכנית להתמודדות עם נגע האלימות כנגד צוות רפואיים, בכלל ההיבטים, לרבות היבטי אבטחה, ענישה, חקיקיה והקלת העומסים במערכת הבריאות".

כך תפעל מערכת הבריאות בזמן השביתה

בבתי החולים:

  • בתי החולים יעבדו במתכונת שבתות וחגים
  • מרפאות החוץ ייסגרו
  • טיפולים שייערכו: שירותי דיאליזה דחופים, טיפול נמרץ, חדרי מיון, חדרי לידה, פגיות וטיפולים אונקולוגיים
  • ביצוע טיפולים נוספים, כולל טיפולי IVF, ייבחן על ידי ועדת חריגים שמורכבת מנציגי האיגוד

בקהילה:

  • מרפאות בקהילה ייסגרו למעט השירותים הבאים: מכוני גסטרו לפעולות שלא ניתן לדחות (להבדיל ממרפאות גסטרו), טיפולי יום, אונקולוגיה, סקירות מערכות מאוחרות לנשים בהריון, טיפולי IVF
  • בכל עיר גדולה תפעל מרפאה ראשונית תורנית אחת

מנכ"לי ומנהלי בתי החולים ורופאי צה"ל, משרד הביטחון, משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר לא יישבתו. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!