דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
19.4°תל אביב
  • 14.0°ירושלים
  • 19.4°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 11.3°צפת
  • 18.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

״מבקשים עדכון שכר לפי השחיקה״: מרצי האוניברסיטאות הודיעו על עיצומים בסוף הסמסטר הקרוב

העיצומים ייכנסו לתוקף באופן מיידי וכוללים את האוניברסיטאות העברית, בן-גוריון, בר-אילן, חיפה, הטכניון, ת"א ומכון ויצמן | פרופ' ענת זעירא, נציגת המרצים: ״הקיפאון במו"מ משקף את הזלזול של האוניברסיטאות, בגיבוי משרד האוצר, בסגל האקדמי״

סטודנטים באוניברסיטה העברית (צילום: אוליבר פיטוסי / פלאש 90)
סטודנטים באוניברסיטה העברית (צילום: אוליבר פיטוסי / פלאש 90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

המועצה המתאמת של ארגוני הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטאות הודיעה היום (שני) על נקיטת עיצומים של המרצים. זאת, לדברי נציגי הסגל, לאחר שסכסוך העבודה נכנס לתוקף, ולאחר שוועד ראשי האוניברסיטאות, יחד עם הממונה על השכר במשרד האוצר והוח״ת (הוועדה לתכנון ותקצוב, חלק מהמועצה להשכלה גבוהה שאחראי על תקצוב המוסדות) המשיכו בגישתם לפיה הם לא מביעים כל עמדה לגבי דרישת ארגוני המרצים ומקיימים רק "פגישות סרק" בכדי להעביר זמן ולא במטרה להגיע לפתרונות אמיתיים.

בוועד ראשי האוניברסיטאות אמרו בתגובה שלפי משרד האוצר, חתימת הסכם שכר עם המרצים אפשרית רק לאחר חתימת הסכם מסגרת כללי במגזר הציבורי מול ההסתדרות הכללית, וקראו למרצים להימנע מהשביתה.

הצעדים הראשונים עליהם הוחלט:

  1. חברי הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטאות יבדקו עבודות ובחינות של סמסטר א' – אבל לא יעבירו ציונים.
  2. חברי הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטאות לא יעבירו נוסח של בחינות למועדי ב'.
  3. חברי הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטאות יימנעו ממתן מענה לסטודנטים בפניות הקשורות בבחינות סמסטר א'. 

העיצומים ייכנסו לתוקף באופן מיידי וכוללים את האוניברסיטאות: העברית, בן-גוריון, בר-אילן, חיפה, הטכניון, ת"א ומכון ויצמן.

פרופ' ענת זעירא, יו"ר המועצה המתאמת של ארגוני הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטאות, הסבירה כי "לאחר הגשת סכסוך העבודה, קיווינו כי ור"ה, האוצר והות"ת ייאותו לדון עימנו בדרישה שאותה אנו מעלים בפניהם כבר חודשים רבים, ולהציג תקציב מוגדר כדי לדון בהסכם שהסתיים כבר לפני למעלה מ-3 שנים, אך לצערנו – זה לא קרה״.

״אולי כדאי להזכיר למי ששכח: המוסדות להשכלה גבוהה הם קטר הצמיחה של המשק הישראלי. הקיפאון במו"מ משקף את הזלזול של האוניברסיטאות, בגיבוי משרד האוצר, בחברי הסגל ובאוניברסיטאות שהן בית הגידול של כלל אנשי המקצוע המניעים את המשק והבסיס להישגים המצויינים של ישראל כמדינה". 

פרופ' זעירא הוסיפה: "חשוב לנו לומר: לא רצינו להגיע לרגע הזה. מקום העבודה שלנו והסטודנטים שלנו יקרים מאוד לליבנו, אבל ההתנהלות מצד הנהלות האוניברסיטאות, בגיבוי של גורמי המדינה, לא הותירה לנו ברירה אחרת. אנחנו לא מבקשים תוספת לבסיס השכר, רק ביקשנו לעדכן את שכרנו בהתאם לשחיקה הקיימת. מעבר לצעדים המדודים, הזהירים והמדורגים המתוכננים לתקופה הקרובה, ככל שלא תהיה התקדמות מיידית ומספקת במו"מ עימנו, ניאלץ לנקוט בצעדים ארגוניים נוספים שיחריפו בהדרגה. עדיין לא מאוחר, ואנחנו מקווים שהמו"מ יתקדם באופן ענייני ואינטנסיבי כך שהפגיעה בסטודנטים תהיה מזערית". 

העילות לסכסוך העבודה שהוגש בתחילת ינואר, לדברי המרצים, הן התנהלות בדרך שמנוגדת ליחסי העבודה הקיבוציים רבי השנים במקום העבודה ובחוסר תום לב, גרירת רגליים במשא ומתן לחתימה על הסכם קיבוצי חדש לאחר שהאחרון הסתיים לפני שנים, וניהול המשא והמתן בחוסר תום לב ובדרך בלתי מקובלת, באופן שהביא את המשא והמתן לסף מבוי סתום.

מוועד ראשי האוניברסיטאות נמסר בתגובה: "מזה כשנה מתקיים מו״מ אינטנסיבי עם המועצה המתאמת של הסגל הבכיר בהשתתפות נציגי הממונה על השכר במשרד האוצר. נציגי הממונה הבהירו לא אחת שהאפשרות לדון בתוספות שכר תלויה בהסכם מסגרת של ההסתדרות עם המדינה – וכזה טרם נחתם, וכן באישור תקציב המדינה – שגם הוא טרם עבר בכנסת. הצענו לנציגי הסגל לקיים דיונים בסוגיות אחרות, אקדמיות, אך סורבנו פעם אחר פעם.

"אנו מצרים מאוד על החלטת המועצה המתאמת לנקוט בצעדים ארגוניים ולא נאפשר להפוך את הסטודנטים לבני ערובה. בכוונתנו לנקוט בכל הצעדים העומדים לרשותנו במסגרת זכותן החוקית של האוניברסיטאות לאפשר את סיום הסמסטר ואת תקופת הבחינות כמתוכנן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!