דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"א באייר תשפ"ד 19.05.24
30.5°תל אביב
  • 30.0°ירושלים
  • 30.5°תל אביב
  • 26.7°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 35.0°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 35.7°טבריה
  • 29.9°צפת
  • 32.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בשל עליית הריבית: ועדת הכלכלה תגבש הצעות לסיוע לעצמאים ולעסקים הקטנים

יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות: "עליית הריבית וההלוואות באשראי מהוות היום משקולת לרגלי העסקים הקטנים"| 26% מבעלי העסקים הקטנים והבינונים חוששים כי ייסגרו כתוצאה ממיתון עתידי, העשוי להיווצר מעליות הריבית התכופות | יו"ר הועדה דוד ביטן על הצעת האוצר להורדת רגולציה: "זה לא מספיק. יש צורך בסיוע כלכלי וכספי"

עסק סגור (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
עסק סגור (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"הגיע הזמן לרשת ביטחון סוציאלית לעצמאים בשגרה, ובשעת חירום" אמר יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות רמי בז'ה בדיון על הסיוע הממשלתי לעסקים קטנים ובינוניים בוועדת הכלכלה היום (שני), "למה שלא תטפלו פעם אחת ולתמיד? אנחנו הסקטור היחיד שיש לו רק חובות ללא זכויות כבר 75 שנה".

בז'ה התריע כי "עליית הריבית וההלוואות באשראי מהוות היום משקולת לרגלי העסקים, בדגש על העסקים הקטנים ופרילנסרים". יו"ר הועדה ח"כ דוד ביטן (ליכוד) הודיע כי בכוונתו להקים ועדת משנה מצומצמת שתגבש הצעות לסיוע לעצמאים ולעסקים הקטנים ותציג אותן בתוך 30 יום.

מתמונת מצב שהציג המכון הישראלי לתכנון כלכלי בפני הוועדה, עולה כי סקטור העסקים הקטנים והבינוניים, המונים בין חמישה ל-99 עובדים, מעסיק כ-37% מהעובדים במשק. עוד עולה מניתוח המכון כי, החסמים המרכזיים עליהם מצביעים העסקים הקטנים והבינוניים הם מחסור בכוח אדם מיומן, עומס בירוקרטי ורגולציית יתר, כאשר חלק טענו על חוסר במימון לצורך רכישת ידע או מיכון ותחרות לא הוגנת שחוו.

בסקר שערך פורום העצמאים בישראל של ההסתדרות, נמצא כי 26% מבעלי העסקים הקטנים והבינונים חוששים שעסקיהם יסגרו כתוצאה ממיתון עתידי, העשוי להיווצר מעליות הריבית התכופות בתקופה זו. עוד צוין כי לפי נתוני משרד המשפטים בשנת 2021 הוגשו 1,327 בקשות לפתיחת הליך חדלות פירעון לעומת 1,605 בקשות עד למחצית חודש דצמבר 2022, עליה של 21%, כאשר במחצית הראשונה של 2022 נרשמה עליה של 38% בבקשות לעומת התקופה המקבילה ב-2021.

עו"ד רועי כהן, נשיא לשכת ארוגני העצמאים והעסקים – לה"ב אמר כי הוא פועל מול רשויות המדינה, שאינן מקיימות את החוק, ומפלות עסקים קטנים ועצמאים בתנאי סף במכרזים. "אנחנו דורשים שהוועדה תבין שיש בעיית תזרים מזומנים, עכשיו כשהריבית קפצה ב-4%". לדבריו, לא ברור מדוע ישראל אינה מאפשרת, בדומה למדינות אחרות ב-OECD, לעצמאים לקזז הפסדים בשנים שכאלו מול שנים קודמות בהן הרוויחו בחישובי המיסוי. לטענתו, "היה מוסכם בכל הסיעות שזה יקרה אך אגף התקציבים עוצר את זה".

נציג אגף תקציבים, גל ברנס, אמר כי בכוונת משרד האוצר להמליץ על צעדים לצמצום הרגולציה והבירוקרטיה במסגרת התקציב הקרוב. יו"ר הועדה דוד ביטן הגיב לדבריו ואמר: "זה יפה אבל זה לא מספיק. יש צורך בסיוע כלכלי וכספי. העסקים מתמודדים בעיקר עם הבנקים, עסק גדול מקבל ישר אשראי אבל קטנים נהרגים בדרך".

גל לנדו מאגף החשב הכללי במשרד האוצר, הוסיף כי המשרד מפעיל את הקרן להלוואות בערבות מדינה, "פתחנו קרן חדשה לעסקים קטנים ובינוניים שעומדת על 6 מיליארד שקל, והיא החלה לפעול לפני כחודש. כל עסק יכול להגיש בקשה באופן דיגיטלי. בקרן הישנה 40% מהבקשות סורבו. חלק נדחה על ידי הגוף החיתום שלנו וחלק נדחה על ידי הבנקים. הסיבות הן מגוונות כמו העדר החזר, צרכי אשראי, ומצב העסק". לדבריו, המדינה ערבה להלוואה בכל הלוואה ב-75-90%.  והקרן סופגת את הסיכון וההפסדים.

ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד):" "העסקים הקטנים הם הלב הפועם של הכלכלה, אני רוצה להזכיר כי בהצעה לתקציב 2023 היו שני מהלכים: רשת ביטחון סוציאלית והקלות רגולטוריות לעוסקים עד 100 אלף שקל. אני קורא לממשלה החדשה להעביר את זה בתקציב הבא".

ח"כ דן אילוז (ליכוד): "כאשר עסק קורס זה טרגדיה אנושית . אני רואה מוטיב חוזר שהממשלה עם רגולציה ובירוקרטיה מקשה על העסקים הללו ואנחנו חייבים להתמקד בנושאים הללו. אלה הגורמים שהכי הורגים עסקים".

ח"כ נעמה לזימי (העבודה) ברכה על ההתאגדות של עצמאים תחת ההסתדרות ואמרה: "יש ציבור מופלה, אמא שלי בעלת עסק ואני יודעת מה זה לסגור עסק בקורונה. ההתארגנות שלהם היא סימן לבאות ויש פה אפליה מכוונת, זו מדיניות קבועה שהאוצר מגיע ומדקלם דברים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!