דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

חברת נדל"ן אמריקאית קנתה קרקע בשכונות בירושלים; התושבים מפחדים מאיבוד זכויות

חברת הנדל"ן אקסטל, בבעלות המיליארדר היהודי-אמריקאי גרי ברנדט הודיעה כי רכשה את הקרקעות שהיו בעבר שייכות לכנסייה היוונית-אורתודוכסית והוחכרו לקק"ל בשנות ה-50' | מדובר בגל רכישות שלישי של הקרקעות, מאז שהכנסייה מכרה אותן לפני עשור | התושבים שמצויים באי ודאות כלכלית כתבו לברנדט: "לא קנית נדל"ן, קנית את חייהם של אלפי תושבי ירושלים, אנו לא מטבע עובר לסוחר"

שכונת רחביה (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
שכונת רחביה (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
דוד טברסקי

תושבי שכונות רחביה, טלביה וניות שאדמתם נרכשה על ידי בעל הון אמריקאי, מפחדים מאיבוד הבעלות על הנכסים שלהם. בשבוע שעבר פרסמה חברת הנדל"ן האמריקאית אקסטל, שבבעלותו של המיליארדר היהודי-אמריקאי גרי ברנדט, כי רכשה את האדמות, שהיו שייכות בעבר לפטריארכיה היוונית-אורתודוכסית, תמורת 750 מיליון שקלים.

האדמות, שהוחכרו מידי הכנסייה לקק"ל בתחילת שנות ה-50, נמכרו על ידי הכנסייה לקבוצות של משקיעים פרטיים ב-2016 בחוזים שאמורים להתחיל להתממש בעוד כ-30 שנה. מהלך המכירות של נכסי הכנסיה בכל רחבי המזרח התיכון, החל לפני עשור במטרה לעזור לממשלת יוון להתמודד עם משבר החוב שלה.

אקסטל היא חברה נדל"נית מוכרת בשוק נדל"ן היוקרה, שמחזיקה בין היתר מספר גורדי שחקים במנהטן. כיום, על האדמות אותן רכשה בירושלים, ומתפרסות על פני כ-520 דונם,  יש כ-1000 יח"ד, מלונות, מבני ושטחי ציבור שהוחכרו בתחילת שנות ה-50 לקק"ל ומנוהלות על יד רשות מקרקעי ישראל בעבורה. יש לציין שהשטח החכור לא מופה מעולם על ידי המדינה, ולא כל בעלי הבתים יכולים לדעת בוודאות אם ביתם בכלל נמצא על קרקע זו.

עקרונית החכירה יכולה להימשך גם אחרי פקיעת החוזים ב-2050  אך אם בעל הקרקע יחליט אחרת, התושבים המתגוררים על הקרקעות יוכלו לאבד את כל זכיותיהם על הנכסים שלהם, מכיוון שנכון להיום, אין להם שום הגנה משפטית בחוק.

מכיוון שמדובר בגל רכישות שני ואף שלישי של הקרקעות, מאז שהכנסייה מכרה אותן לפני עשור, וסביר להניח שברנדט לא יהיה הרוכש האחרון שלהן. בגלל אי הוודאות בתוכה הם נמצאים בששת השנים האחרונות, בעלי הבתים אומרים ל'דבר' שערך הבתים שלהם יורד כל הזמן, ישנו קושי לקחת משכנתאות כנגד הבתים, ובשנים האחרונות נרשמה תנועה של נציגים מטעם בעלי הקרקעות שלוחצים על התושבים לקנות את חלקם על הקרקע ישירות מהיזמים במיליוני שקלים.

"בישראל חכירה לדורות משמעותה – לדורות" כתבו התושבים לברנדט, וקרא לו להגיע להסדר מול קק"ל באופן שיאפשר לה להמשיך לחכור את האדמות, בדומה להסכם מול הכנסייה, "לא קנית נדל"ן, קנית את חייהם של אלפי תושבי ירושלים – ואנו לא מטבע עובר לסוחר".

מקק"ל נמסר בתגובה: "לקק"ל נודע לגבי העסקה רק מאמצעי התקשורת ומיד העבירה לב"כ ניות מכתב התייחסות. קק"ל ממשיכה לפעול בעניין, לרבות שקילת האפשרויות  להארכת תקופות החכירה, תוך שהיא רואה את טובת חוכרי המשנה לנגד עיניה".
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!