דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

"אנשים לא מצליחים לשרוד": מענקי ההסתגלות לעולים בסך אלפי שקלים יופסקו בשבוע הבא

המענקים שניתנו מפברואר 2022 ל-32 אלף משפחות לא יינתנו לעולים מספטמבר והלאה, מאחר שמשרדי האוצר והקליטה טוענים שאין מקור תקציבי למימונם | יו"ר עמותת יד לעולים: "המענק היה מאוד משמעותי – משכר דירה עד הדברים הכי בסיסיים"

עולים חדשים מאוקראינה. למצולמים אין קשר לידיעה (צילום: פלאש 90)
עולים חדשים מאוקראינה. 2,900 שקלים לחודש למשפחה של עד 2 ילדים, ו-3,400 שקלים למשפחה עם 3 ילדים ומעלה (צילום: פלאש 90)
דוד טברסקי

משרד העלייה והקליטה לא ימשיך לתת מענקי ההסתגלות לעולים מרוסיה, אוקראינה ובלארוס מהשבוע הבא. לטענת משרדי האוצר והקליטה, אין מקור תקציבי להמשך חלוקתו של המענק, שהחל להינתן לעולים החל מהאביב האחרון. יו"ר ועדת העלייה והקליטה, עודד פורר (ישראל ביתנו), יזמין השבוע את שר הקליטה אופיר סופר לוועדה בדרישה למצוא מקור תקציבי ולחדש את המענק.

32 אלף עולים שהגיעו מרוסיה, אוקראינה בלארוס מתחילת המלחמה נהנו ממענק מוגדל בסל הקליטה. עולים מספטמבר והלאה לא יקבלו אותו כלל. המענק המיוחד הוא תוצאה של הוראת שעה שהעבירה הממשלה הקודמת בימים הראשונים של המלחמה באוקראינה, בסוף פברואר 2022. עלות ההוראה הייתה כ-300 מיליון שקלים שהגיעו מתקציב מיוחד, ובאוצר דורשים כיום תקצוב של לפחות 100 מיליון שקלים כדי להאריך אותה עד סוף 2023.

זה השבוע השני שוועדת העלייה והקליטה דנה בביטולו הצפוי של מענק סל הקליטה. נכון להיום, מכיוון שהתקציב הקרוב יעבור ככל הנראה רק במאי, החשש הוא שהמענק לא יחזור כלל. פורר ביקר את האוצר ואת משרד הקליטה שלא הציגו לוועדה תוכניות חלופיות שיאפשרו להמשיך לחלק את המענק. פורר זימן לוועדה את השר סופר ואת מנכ"לית משרדו, דגנית סנקר-לנגה.

ח"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי) שכיהן כשר הקליטה בעבר וקידם את מתן מענק ההסתגלות בממשלה הקודמת, טען שלא מדובר בעניין תקציבי, אלא בשינוי מדיניות אידיאולוגי של המשרד תחת הממשלה החדשה. "המדינה יודעת מה קורה. יכול להיות שהשר לא בטוח שצריך. אם תשלומי המענק לא יחודשו עד סוף מאי – הם לא יחזרו ביוני".

"אנחנו מקבלים דיווחים באופן יומיומי, אנשים לא מצליחים לשרוד", אמר יו"ר עמותת יד לעולים, ח"כ לשעבר דב ליפמן. "המענק היה מאוד משמעותי – משכר דירה עד הדברים הכי בסיסיים".

מענק ההסתגלות המיוחד הוא תוספת משמעותית שהמדינה החליטה להעניק לעולים, שנעה בין מאות לאלפי שקלים לחודש ליחיד או למשפחה. הוא מתווסף לסל הקליטה הקיים, שעומד על כ-45 אלף שקלים בשנה למשפחה, בפריסה שנתית לתשלומים.

המענק אפשר למשפחה של עד 2 ילדים שעלתה לארץ בתחילת המלחמה לקבל סכום חודשי של 2,900 שקלים. למשפחה עם 3 ילדים ומעלה נוספו 3,400 שקלים. בהמשך, העולים שהגיעו לארץ קיבלו סכומים נמוכים יותר, וכרגע, בעקבות סירוב האוצר ומשרד הקליטה והעלייה לחדש את ההוראה, המענק ייפסק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!