דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
20.7°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.7°תל אביב
  • 21.3°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 20.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

שיר אהבה צ'רצ'ילי

שורת אמנים יצרה אלבום מחווה ליצחק קלפטר במלאת 30 ימים למותו, עם ביצועים מפתיעים ללהיטיו | המפיק דויד פרץ: "רצינו ללכת למקום שנותן ערך מוסף שהוא לא שירה בציבור"

יצחק קלפטר (צילום: משה שי/פלאש90)
יצחק קלפטר. "המוזיקה שלו הייתה פנטסטית" (צילום: משה שי/פלאש90)
אורן דגן

אלבום מחווה עם לחנים ועיבודים חדשים לשיריו המוכרים של יצחק קלפטר יצא היום (שלישי), במלאת 30 ימים למותו של המוזיקאי. "זה התחיל בבלוג של תימורה לסינגר", מספר המוזיקאי והמפיק דויד פרץ. "היא ביקשה ממני לעשות גרסת כיסוי לשיר 'בלדה לנאיבית'. יום אחרי שסיימתי את ההקלטה, קלפטר נפטר".

בעצה אחת עם לסינגר, פנה פרץ לאמנים נוספים וביקש מהם להקליט גרסאות כיסוי לשירים של קלפטר. "הייתי צריך ללהק את האמנים ולכוון אותם אל השיר שנכון להם. זה לא היה קשה, כי הוא כתב שירים שכל אמן מזדהה איתם. הייתה לי תחושה שכל אחד הצליח למצוא בעצמו משהו מקלפטר, האמן המופנם, בעל העולם הפנימי העשיר, שיושב קצת בצד וצופה על המתרחש".

דויד פרץ. "היוצרים הצליחו להוציא עיבודים שונים ומקוריים, שלוקחים את המילים והאווירה של השיר למקום אחר" (צילום: אלבום פרטי)
דויד פרץ. "היוצרים הצליחו להוציא עיבודים שונים ומקוריים, שלוקחים את המילים והאווירה של השיר למקום אחר" (צילום: אלבום פרטי)

פרץ ולסינגר יצרו אלבום. לא רשימה אקראית של שירים, אלא סדר שירים שגדול מסך חלקיו. "אנשים חושבים שאין מקום לאלבומים כיום. אבל חשבנו על סדר השירים הנכון, על חוויית ההאזנה. לאלבום יש התחלה אמצע וסוף".

הם מזמינים את המאזינים להקשיב לאלבום כמכלול. "יש חוויה מצטברת בסדר השירים. אני יודע שזה לא פופולרי. אני גם צלם, ולמדתי שאחד הדברים החשובים כשבונים תערוכה זה לייצר משמעות שמצטברת מכלל התמונות".

האלבום מביא את קלפטר לעולמות אחרים: מפולק רך עד דארק אייטיז. "אחרי שקלפטר נפטר, היו הרבה ביצועים שונים לשירים שלו, אבל לא הייתה פרשנות חדשה. רצינו ללכת למקום שנותן ערך מוסף שהוא לא שירה בציבור".

באלבום יש מגוון סגנונות ועיבודים. הוא נפתח במחווה לשנות ה-70 של שלום גד עם "בואי נשאר", וממשיך לעיבודים נועזים יותר כמו הגרסה המזרחית ל"עד עולם אחכה" שמבצעים שני דלאל ונובלס היל למילים של יהונתן גפן, וביצוע פוסט-פאנק מפתיע ל"שיר אהבה בדואי" של תום הררי ונועה גלבוע. "המוזיקה של קלפטר הייתה פנטסטית, אבל היוצרים הצליחו להוציא עיבודים שונים ומקוריים, שלוקחים את המילים והאווירה של השיר למקום אחר".

אתה מרוצה מהתוצאה?
"מאוד. אני עדיין שומע את האלבום ומתרגש ממנו. זה כבוד עבורי להביא את קלפטר לעולמות אחרים. בבסיס אלו שירים עצובים על יחסים נאיביים, גבריות אחרת, חוסר היכולת של הגבר להיות המאצ'ו שנמצא בצד, זה שלא הולך לו".

צפויה גם הופעה בקרוב?
"התגובות החיוביות לאלבום הפתיעו אותי בעוצמתם. לא חשבנו לעשות הופעה, אבל מתחילים לחשוב על זה. אם תהיה מסגרת או פסטיבל שתהיה מתאימה, אז יש מצב שנעלה הופעה".

עטיפת האלבום (ציור עטיפה: מעיין פרץ, על פי צילום של שלומי יוסף)
עטיפת האלבום (ציור עטיפה: מעיין פרץ, על פי צילום של שלומי יוסף)

האלבום פתוח להאזנה בבנדקמפ ובתחנות הרדיו, ובסוף השבוע יעלה לכל שירותי הסטרימינג.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!