דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

בגלל תקלה טכנית: מאות שקלים הופחתו מסבסוד צהרונים להורים

הורים שהגישו את הבקשה למשרד העבודה גילו שאינם זכאים לסבסוד עבור החודשיים הראשונים של השנה הנוכחית | למרות שהתקלה היא בהיקף רחב, תיקון הזכאות מתאפשר רק לאחר פנייה פרטנית של ההורה

גן ילדים (צילום: מיכאל גילעדי/פלאש90)
גן ילדים (צילום: מיכאל גילעדי/פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

הורים רבים שזכאים לסבסוד ממשרד העבודה על השתתפות ילדיהם בצהרון, לא קיבלו את הסבסוד על החודשיים הראשונים של שנת הלימודים הנוכחית עקב תקלה טכנית, כך נודע לדבר. המשמעות היא הפסד של מאות ואף אלפי שקלים למשפחה, בהתאם לדרגת הזכאות של ההורה. למרות שהתקלה אירעה להורים רבים, התיקון שלה מתאפשר רק באופן פרטני ולאחר פנייה יזומה של ההורה למשרד.

הסבסוד לצהרון ניתן להורים עובדים שמתגוררים ביישובים שמדורגים באשכול חברתי-כלכלי 7-6, ולהורים יחידים עובדים ביישובים מאשכולות 10-8, שעומדים בתנאי הזכאות. כדי לקבל אותו, ההורים נדרשים להגיש בקשה ולצרף אליה תלושי שכר ואישורים שונים. בהתאם לדרגת הזכאות ניתן סבסוד, שיכול להגיע ל-600-45 שקלים בחודש עבור כל ילד.

לפי נהלי זרוע העבודה (שהועברה השבוע ממשרד הכלכלה למשרד העבודה), שאחראית על בדיקת הזכאות ומתן הסבסודים, הורים שנמצאו זכאים לסבסוד בשנת לימודים מסוימת, יקבלו אותו החל מהחודש שקדם להגשת הבקשה. השנה, האפשרות להגיש את הבקשות באתר זרוע העבודה נפתחה רק בחודש נובמבר, ועקב כך הודיעה זרוע העבודה שבכל בקשה שתוגש עד 31 בדצמבר ותימצא מוצדקת, הסבסוד יינתן רטרואקטיבית החל מספטמבר.

אך בפועל, הורים שהגישו את הבקשה במהלך דצמבר ונמצאו זכאים, גילו שהסבסוד יינתן להם רק החל מנובמבר, כלומר חודש לפני הגשת הבקשה, במקום מתחילת השנה כפי שמגיע להם..

צילום מסך של מערכת בדיקת הזכאות לסבסוד מאתר זרוע העבודה. למרות הודעת המשרד שהסבסוד יינתן מתחילת שנת הלימודים, בפועל הוא ניתן רק מנובמבר
צילום מסך של מערכת בדיקת הזכאות לסבסוד מאתר זרוע העבודה. למרות הודעת המשרד שהסבסוד יינתן מתחילת שנת הלימודים, בפועל הוא ניתן רק מנובמבר

בשיחה של הורה עם מוקד הבירורים של זרוע העבודה נאמר על ידי המוקדן כי מתקבלות פניות רבות מהורים שהגישו את הבקשות בדצמבר ולא קיבלו את הסבסוד, ככל הנראה עקב תקלה במערכות הממוחשבות שדרכן מוגשות ונבדקות הבקשות לסבסוד. אך למרות שמדובר בתקלה רוחבית, היא לא תוקנה באופן רוחבי, וכרגע ניתנת לתיקון רק לאחר פנייה יזומה של ההורה למוקד.

בזרוע העבודה אמרו בתגובה לפניית 'דבר' שהתקלה מוכרת להם, ושהיא כבר תוקנה. אך כאמור, ל'דבר' ידוע על הורים רבים שזכאותם לסבסוד על החודשיים הראשונים נשללה, והוחזרה להם רק לאחר שהם פנו לזרוע העבודה מיוזמתם במהלך ינואר. בחלק מהמקרים התקלה לא תוקנה נכון לפרסום שורות אלו.

בזרוע העבודה גם לא טרחו לפנות להורים וליידע אותם על קיומה של התקלה ועל הדרכים לפתרונה, ולא עדכנו בנושא באתר ובעמוד הפייסבוק.

המשמעות היא שהורה שלא יבדוק בפירוט את זכאותו בכל החודשים, ולא יפנה מיוזמתו לזרוע העבודה, יפסיד סיוע בסך מאות שקלים שהממשלה החליטה להעניק לו. זאת ועוד: במקום שהגוף הממשלתי יעבוד עבור האזרח ויתקן את התקלה שהוא עצמו יצר, האזרח נדרש לעבוד בשבילו, ולהקדיש עוד זמן ובירוקרטיה כדי לקבל את המגיע לו.

את הזכאות לסבסוד ניתן לבדוק באתר זרוע העבודה, בו ניתן גם להגיש בקשות חדשות. הורה שלא קיבל את הסבסוד צריך לפנות באופן פרטני למוקד האגף לעידוד תעסוקת הורים, בטלפון *2969, או 073-2458356, בימים א' עד ה' בין השעות 08:00 עד 16:00, או בדואר אלקטרוני: daycare@babcomcenters.com.

הסבסוד לצהרונים ניתן עבור ילדים בני 5.9-2.9, כלומר שנולדו בין 1 בדצמבר 2016 ל-31 בדצמבר 2019 כולל. נוסף על כך, ילדים בני 6.9-5.9, כלומר שנולדו בין 1 בדצמבר 2015 ל-30 בנובמבר 2016 כולל, עם אישור מפסיכולוג או רופא מהמכון להתפתחות הילד על עיכוב התפתחותי זכאים לסבסוד. את הסבסוד ניתן לקבל עבור השתתפות בצהרון שמוכר על ידי זרוע העבודה, ובמסגרת זו נכללים כל הצהרונים שמפעילות הרשויות המקומיות ומסגרות חינוך נוספות.

גובה הסבסוד נקבע בנוסחה שמשלבת את ההכנסה לנפש של ההורים וגובה הזכאות. החישוב להכנסה לנפש שונה בין משפחות עם שני הורים לבין משפחות עם הורה יחיד. במשפחות עם שני הורים ההכנסה לנפש תחושב בחיבור 100% משכר הברוטו של שני ההורים מחולקת למספר הנפשות בבית. במשפחות עם הורה יחיד ההכנסה לנפש תחושב לפי 50% משכר הברוטו מחולקת למספר הנפשות בבית כולל ההורה היחיד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!