דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הממשלה אישרה: זרוע העבודה תהפוך למשרד עצמאי, תחום ההכשרות יפוצל ממנה

בראש המשרד יעמוד השר יואב בן צור ממפלגת ש"ס | יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, עו"ד אופיר אלקלעי: "אין היגיון מקצועי בפיצול, השיקול הפוליטי גבר"

ח"כ יואב בן צור (ש"ס) (צילום: אתר הכנסת)
ח"כ יואב בן צור (ש"ס) (צילום: אתר הכנסת)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה החליטה אתמול (שני) על הקמת משרד העבודה שבראשו יעמוד השר יואב בן צור (ש"ס). המשרד החדש יוקם על בסיס זרוע העבודה שתופרד ממשרד הכלכלה אליו היא כפופה כיום. עם זאת, מפעילות המשרד החדש יפוצל תחום ההכשרות המקצועיות למבוגרים שיישאר במשרד הכלכלה. המהלך כפוף עדיין לאישור הכנסת.

בין התחומים שיהיו תחת אחריות משרד העבודה החדש תהיה הרגולציה באשר לשמירה עלה זכויות עובדים וחוקי המגן בתחום העבודה לרבות שכר מינימום, שעות עבודה ומנוחה וכן הרגולציה בתחום הבטיחות בעבודה, המכון הממשלתי להכשרה טכנולוגית, אסדרת עיסוקים ועידוד תעסוקת הורים (תקצוב המעונות).

בנוסף, המשרד יהיה אחראי על היחידה ליחסי עבודה הרושמת הסכמים קיבוציים ומלווה סכסוכי עבודה, הממונה על זכויות עובדים זרים וכן מינהל תעסוקת אוכלוסיות האמון על שילוב אוכלוסיות יעד ממשלתיות בשוק העבודה. כמו כן יקבל שר העבודה החדש גם את האחריות הממשלתית על הביטוח הלאומי הנתונה כיום לשר הרווחה וכן את אגף 'תעסוקה לרווחה' ותוכנית התעסוקה לנשים מסורתיות אשת חיל הנמצאות כיום במשרד הרווחה.

עם זאת, על פי פרטי החלטת הממשלה, יישאר כאמור תחום ההכשרות המקצועיות למבוגרים במשרד הכלכלה, ועמו גם מנהלת המעסיקים שהוקמה בזרוע בשנת 2020 במטרה לשפר את התיאום עם המגזר העיסקי וההסתדרות בנושא ההכשרות המקצועיות (כשבוועד המנהל של המינהל ישב גם נציג משרד העבודה החדש).

יו"ר הסתדרות עובדי המדינה עו"ד אופיר אלקלעי הגיב להחלטה: "לצערי, למרות הפגישות הרבות והסיכומים הברורים השכל הישר לא גובר על השיקולים הפוליטיים ועדיין ישנה כוונה לפצל את תחום הכשרות מבוגרים מזרוע העבודה למשרד הכלכלה. אין בכך היגיון. זה לא מקצועי, לא שירותי לאזרחים וזה וודאי לא נכון לעובדים המסורים של זרוע העבודה. נעשה את הכול על מנת להמשיך להגן על העובדים ולתת שירות מיטבי לאזרחי מדינת ישראל".

הכשרה מקצועית, איגוד המוסכים (צילום: עמר כהן)
הכשרה מקצועית, איגוד המוסכים (צילום: עמר כהן)

בתי הספר המקצועיים, שפעלו עד היום תחת תחום ההכשרות המקצועיות בזרוע העבודה – צפויים לעבור ככל הנראה למשרד החדש, הפרדה שעוררה בעבר חששות מפני פגיעה במסגרות החינוכיות הייחודיות המציעות כיום לימודים במקביל להשתלמות מקצועית ועבודה, המעניקים בסופו של דבר תעודת מקצוע. גם הפרדת תחום ההכשרות המקצועיות מהמכון הממשלתי להכשרה טכנולוגית ומיתר יחידות זרוע העבודה, מנוגדת להמלצות הוועדות הציבוריות לאורך השנים אשר המליצו לרכז את העיסוק בתחום התעסוקה במשרד אחד.

על פי ההחלטה, יוקם צוות ליווי בראשות נציגי שר הכלכלה ובהשתתפות אגף התקציבים ואגף החשב הכללי במשרד האוצר, ונציבות שירות המדינה אשר יגיש בתוך 21 יום ממועד הקמתו המלצות באשר לאופן ביצוע העברת הפעולה והסמכויות של הכשרת המבוגרים מזרוע העבודה למשרד הכלכלה, לרבות תקציבים, כוח אדם, התקשרויות ורכש ועוד.

סמכות נוספת שעל פי החלטת הממשלה הושארה אצל שר הכלכלה ניר ברקת היא הסמכות לחלק היתרים למעסיקים להעסקה ביום המנוחה השבועי. סמכות זו הינה חלק מחוק שעות עבודה ומנוחה שעל אכיפתו יהא אמון המשרד החדש. ככל הנראה ההחלטה להותירה בידי ברקת מקורה מחוסר רצון להעמיד את שר העבודה החדש בן צור מסיעת ש"ס במצב בו יהא צריך להתיר לעבוד בשבת למפעלים חיוניים ולכאלו שאופן הייצור בהם עשוי להיפגע משמעותית כתוצאה מאי העסקה בשבת. הגורמים המייעצים בנושא זה לשר הכלכלה, יהיו עובדי משרד העבודה החדש.

שר הכלכלה ניר ברקת (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
שר הכלכלה ניר ברקת (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

גורם נוסף שצפוי להישאר על פי החלטת הממשלה תחת אחריות משרד הכלכלה הוא המוסד לבטיחות וגיהות, זאת על אף שהוקם מכוח חוק הפיקוח על העבודה שבתחום סמכותו של שר העבודה החדש. המשמעות היא שבעוד שהאכיפה של דיני הבטיחות המבוצעת על ידי מינהל הבטיחות תהיה בסמכות משרד העבודה, המוסד האמון על הכשרות בטיחות ומחקר בתחום הבטיחות יהיה כפוף למשרד אחר. הדבר עשוי אף להקשות על המהלך לאיחוד שני הגופים לכדי הקמת רשות בטיחות לאומית, שהומלץ בעבר על ידי ועדת אדם וקודם על ידי סגן שרת הכלכלה היוצאת יאיר גולן.

במכתב ששלחה מנכ"לית זרוע העבודה תאיר איפרגן לעובדיה, כתבה כי היא שמחה לבשר שלאחר חודשיים של חוסר ודאות, קושי ואתגרים אמיתיים, עברה ההחלטה שלוותה במו"מ אינטנסיבי ומורכב. "תודה לכם העובדים והעובדות, על סבלנות, הכלה, תמיכה והבנה במורכבות שבה שהינו כולנו" חתמה איפרגן את דבריה, והודתה בייחוד ליועמ"שית הזרוע עו"ד דבי ספיר אליעזר ולצוות הלשכה המשפטית.

כזכור, על פי ההסכמים הקואליציוניים, אמורה הייתה זרוע העבודה להישאר במשרד הכלכלה, תוך פיצול תחום ההכשרה המקצועית במלואו (מבוגרים ונוער), המכון להכשרה טכנולוגית ומינהל שילוב אוכלוסיות שאמורים היו לעבור למשרד הרווחה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!