דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
22.5°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 20.9°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 24.3°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.9°צפת
  • 21.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"משבר אמון בנתוני מנהל הבטיחות": ביקורת על הפער בנתוני ההרוגים בתאונות עבודה

ועדת העבודה בכנסת עסקה בפער של 24 הרוגים בין נתוני המנהל לגופים אזרחיים | בין הסיבות לפער: המנהל לא סופר הרוגים בתאונות דרכים באתרי בנייה ובשטחי יהודה ושומרון, שאינם בסמכותו | ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש): "הדו"ח מציג ירידה במספר תאונות העבודה, וזה אינו המצב"

תאונת עבודה (צילום: מגן דוד אדום)
תאונת עבודה (צילום: מגן דוד אדום)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

חברי ועדת העבודה והרווחה מתחו ביקורת חריפה על מנהל הבטיחות והבריאות במשרד העבודה, לנוכח הפער בין הנתונים שפורסמו על ידי מינהל הבטיחות לפיהם נהרגו רק 50 עובדים בתאונות עבודה בשנת 2022, לעומת הנתונים שנאספו על ידי ארגוני החברה האזרחית המעידים, כי מספר ההרוגים עומד על 74.

"הגענו השנה למשבר מבחינת האמון שלנו בנתוני המנהל", אמרה עו"ד הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה. לדבריה, מדי שנה בשנים האחרונות ישנם פערים מסוימים בין הנתונים הנאספים בעמותות מדיווחי מד"א, סוכנויות ההצלה והמשטרה, לבין הנתונים המתפרסמים על ידי מנהל הבטיחות בדו"ח השנתי, אולם על פי רוב עמדו פערים אלו על 8-10%, ואילו כעת מדובר בפערים של כ-32% במניין ההרוגים בכלל הענפים, ו-36% במניין ההרוגים בענף הבניין לבדו.

"הפערים תמיד היו קיימים, אבל עד היום המגמות היו דומות", אמרה תגרי, והוסיפה כי "כעת טוען מנהל הבטיחות לירידה בהיקף התאונות וההרוגים, בעוד שעל פי הנתונים שלנו מספר הרוגי תאונות העבודה נשאר דומה. אנחנו רואים גם שהמנהל איננו סופר סוגי תאונות שבעבר כן נספרו, כמו הרוגים מדריסת טרקטורים בחקלאות. חייבים גורם שלישי שיבדוק את הרשימות שלנו מול דו"ח המנהל, וגם מול המשטרה, וינסה להסביר את הפערים".

ראש מנהל הבטיחות חזי שוורצמן טען כי סיווג התאונות במנהל נעשה על פי נורמות בינלאומיות. "אנחנו לא מכלילים תאונות דרכים מחוץ לאתרים בשטח ציבורי, ואירועים רפואיים. היו שלושה אירועי התאבדות באתרי הבניה", טען.

רן כהן, מנהל תחום בכיר בטיחות במנהל הוסיף "אי אפשר להגיד למנהל הבטיחות לספור עובדים שנהרגו בתאונות דרכים בתוך אתרי בניה, כשגם בעולם לא סופרים אותם. אי אפשר לומר לנו לספור הרוגים מעבר לקו הירוק, כשהחוקים עליהם אנחנו אמונים אינם חלים שם. אנחנו עומדים מאחורי הנתונים שלנו. הם ברורים ושקופים. אפשר להתווכח למה לא סופרים את איו"ש, אבל החוקים שאנחנו אמונים על אכיפתם אינם חלים על איו"ש". לדבריו, בנושא הרוגים בתאונות עבודה מעבר לקו הירוק יש לפנות למינהל האזרחי.

ח"כ עופר כסיף (חד"ש) אמר כי הזלזול לאורך השנים בתאונות העבודה הן בגלל הזהות של ההרוגים, שבחלקם הגדול הם פלסטינים, ערבים ישראלים ועובדים זרים. "יש כאן קטל שהוא קודם כל מעמדי, עם מעסיקים שרואים רווח לפני רווחה". כסיף הצביע על כך שרק לאחרונה התפרסמה כתבה בעיתון הארץ, בה העלה בכיר לשעבר במינהל הבטיחות טענות כי המינהל מסלף את נתוני ההרוגים, והוסיף: "יש עליה אסטרונומית לא רק במספר ההרוגים, אלא גם במספר הפצועים הקשה, שרבים מהם אינם מקבלים טיפול הולם".

ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש) שיזמה את הדיון אמרה: "כולנו יודעים שהנתונים בדו"ח אינם מדויקים. מילא היינו מדברים על נתוני סחורות, אבל מדובר בחיי אדם. פועלים, אנשים שנופלים למוות, ושכל חייהם וחיי משפחתם משתבשים בגלל תאונות העבודה. הדו"ח מציג ירידה במספר תאונות העבודה וזה אינו המצב. מי שעוקב אחרי מה שקורה, מי שסופר את תאונות העבודה יודע שזה לא המצב. המצב הוא שתאונות עבודה עוברות 'הסבה'. אי אפשר להגיד על תאונת דריסה שארעה בשטח העבודה, שהיא לא תאונת עבודה ולרשום אותה כתאונת דרכים".

חקיקות להגברת האחראיות על התאונות עבודה תקועות כבר שנתיים

רן כהן ממנהל הבטיחות קרא בדיון לרתום את כאלף פקחי הבניה ברשויות המקומיות לקידום סוגיית הבטיחות באתרי הבניה, לרבות מינוי מפקח עבודה ופיקוח על קיום תסקירי מנוף כנדרש. נציגת מרכז השלטון המקומי בדיון עו"ד נירה סולומון טענה כי בידיהם חוות דעת משפטית לפיה על אף שפקודת העיריות מנחה את השלטון המקומי לפקח על סוגיית הבטיחות בבניה בשטחן, בפועל אחריות זו הועברה לשלטון המרכזי ואינה חלה כיום על הרשויות.

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) אמר שנדרש סנכרון גדול יותר בין הגופים העוסקים באכיפה, לרבות הרשויות המקומיות וביקש שהוועדה תעיין בחוות דעת משפטית זו. "אם אכן נמצא שאין כיום אחריות על השלטון המקומי, נדאג להטיל אחריות שכזו" אמר "אנחנו חושבים שיש לכם תפקיד מכריע בנושא. הרשויות המקומיות חייבות להיות שותפות בנושא הבטיחות".

אייכלר הזכיר גם כי בעבר עברה חקיקה שאמורה הייתה לקבוע דיפרנציאציה בדמי ביטוח הבריאות הממלכתי למעסיקים לפי מידת ההקפדה שלהם על הוראות הבטיחות והרקורד הבטיחותי שלהם, אולם תקנות אלו טרם תוקנו.

עוד התייחס אייכלר לכך שנדרש להשלים את החקיקה שתגדיר מחדש את האחריות הפלילית על כלל הגורמים באתרי הבניה לרבות החברות הקבלניות והיזמיות ומנהלי הפרוייקטים, חקיקה התקועה מזה כשנתיים במשרד המשפטים. עו"ד הדיל יונס ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים הבטיחה כי החקיקה נמצאת בישורת האחרונה, אולם לא התחייבה למועד בו תושלם. "אלה תקנות מורכבות מואד שמטילות אחריות פלילית וחשוב לוודא שכל גורם שתוטל עליו אחריות מבין אותה וידע גם לאכוף אותה ולפקח עליה" אמרה.

אמנון שינדלר, יו"ר ועד מנהלי העבודה הארצי בהסתדרות עובדי הבניין והעץ הגיב לדבריה ואמר, שבינתיים עד לתיקון התקנות מנהלי העבודה הם היחידים הנושאים באחריות פלילית באתרי הבנייה. "זה בלתי אפשרי ולא יכול להמשך כך", אמר. "מנהלי עבודה מוצאים את עצמם אחראים על מאות עובדים, ללא כל הגבלה. וכשקורה משהו אנחנו היחידים שמאשימים אותם, וכולם מסתתרים מאחורינו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!