דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך רווחה

החוק שלא יושם: במשך 25 שנה, בתי המשפט לא הפנו לטיפול גברים אלימים

בדיון בוועדה למעמד האישה בכנסת אמרה סמנכ"לית במשרד הרווחה: "היה קושי לאייש תקנים ברשויות" | יו"ר הוועדה, פנינה תמנו-שטה (המחנה הממלכתי): "יש כסף, תמצאו את הדרך ואת הפתרונות"

אולם בית משפט בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אולם בית משפט בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הדס יום טוב

למרות שני תיקונים לחוק למניעת אלימות במשפחה, בשנת 1996, ובשנת 2021, בתי המשפט לא הפנו גברים שהוצא נגדם צו הגנה, לטיפול. כך נחשף היום (שני) בדיון מיוחד שקיימה הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי, על תיקון החוק.

בתיקון החוק בשנת 1996 נקבע, שבית משפט רשאי להורות על טיפול לגבר אלים, בשנת 2021 נחקק תיקון נוסף, כהוראת שעה ל-5 שנים, הקובע כי ברגע שניתן צו הגנה למתלוננת, בית המשפט חייב להפנות את האדם שנגדו הוצא הצו לתסקיר וחוות דעת של עובד סוציאלי. על פי חוות הדעת, ניתן יהיה להפנות את מחויב צו ההגנה לטיפול.

לדברי היועצת המשפטית לוועדה, עו"ד ענת מימון, החוק היה אמור להיכנס לתוקפו כבר ביוני 2022, אבל ניתנה דחייה של חודשים. אולם, מאז הדחייה, חצי שנה לאחר שהחוק נכנס לתוקף, הוא אינו מיושם. ח"כ עאידה תומא סלימאן, יוזמת התיקון לחוק, אמרה בפתח הדיון כי למעשה, החל מה-15 באוגוסט משרד הרווחה עובר על החוק. "היה צריך לפתוח 12 מרכזים, ושלשופטים תהיה אפשרות לפנות לעובדים סוציאליים. אני מאוד מקווה לשמוע מה מנע ליישם את החוק עד עכשיו?"

עו"ד איילת ששון ממשרד הרווחה אמרה, שבמשרד פועלים לא להיות במצב של הפרת חוק, וכי במשרד "פועלים להקפאת הסעיפים". יו"ר הוועדה, ח"כ פנינה תמנו-שטה, זעמה על דבריה: "אתם לא קובעים למחוקק, ואת יכולה להגיד מה האתגרים ומה החסמים. קיבלתם פה אחריות, אתם לא תגידו לנו 'אני לא מצליח לעמוד בחוק ואז תגידו נתקן את החוק' אני אומרת לך שהחוק ימולא כלשונו, לא נדחה את החוק הזה".

"לא צריך לשכנע אותנו בנחיצות החוק", אמרה אתי קיסוס, סמנכ"לית בכירה במשרד הרווחה, וטענה כי כבר נבנה מודל עבודה, והוקצו 30 תקנים ל-12 מרכזים במגוון רשויות מקומיות, אולם, טענה, הרשויות המקומיות התנגדו למודל. "היה קושי לאייש תקנים ברשויות, ולכן היה קושי לקבל תחומי אחריות נוספים".

"יכולתם להפעיל מרכז לא תחת רשות מקומית?", שאלה ח"כ תמנו-שטה שאלה, "הם עשו דרך הרשויות כדי לשלם 25% פחות", תקפה ח"כ תומא סולימאן. על טענות חברות הכנסת השיבה קיסוס: "אנו מנסים להפעיל שירות דרך האשכולות של משרד הפנים, נבחן גם אופציה של מיקור חוץ".

תמנו שטה טענה שלמרות הקושי, אין הצדקה למשיכת הזמן. "אתם צריכים חלופה פרקטית נגישה לשופטים, שתמלא את השליחות מבלי להתגמש על מקצועיות האנשים, אבל אין לכם זמן. אתם צריכים להתכנס זה לא יכול להימשך זמן רב. התקציב קיים".

"אין לי מה להוסיף, התיקון לא מיושם והחלטות בתי המשפט לא ישימות. בית המשפט פועל על פי חוק. השופטים נתנו החלטות שיפוטיות שנשארו על הדף", אמרה עו"ד חנית אברהם בכר מהנהלת בתי המשפט. "ידי בית המשפט כבולות וכשאין חוות דעת אי אפשר להמשיך בתהליך".

"אתן יושבות עוד השבוע וקובעות ביחד בסיעור מוחות תוכנית מיידית ליישום החוק", דרשה תמנו-שטה. "יש כסף, תמצאו את הדרך ואת הפתרונות. בשביל זה אתן עובדות מדינה בכירות, ואתן יכולות לפתור סוגיה כזו קטנה". תמנו-שטה וסיכמה את דבריה בדרישה לדיווח עד השבוע הבא על מתווה ואופן ביצוע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!