דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביטחוני

תחת אבטחה ומחאה: קק"ל וארגוני ימין נערכים לנטיעות סמוך לכפר בדואי בנגב

תושבי הכפר הבלתי מוכר ביר אבו אל חמאם טוענים שהאדמה המיועדת לנטיעות שייכת להם | רשות מקרקעי ישראל: "הנטיעות נועדו למנוע פלישות, בנייה בלתי חוקית ונזקים סביבתיים"

שוטרים מאבטחים את הנטיעות בנגב (צילום: פלאש 90)
שוטרים מאבטחים את הנטיעות בנגב (צילום: פלאש 90)
יניב שרון

עבודות ההכנה לנטיעות באזור נחל יתיר בנגב החלו ביום ראשון, תחת אבטחה כבדה ומחאה של תושבים בדואים בנגב שטוענים להפקעת אדמותיהם.

הנטיעות בשטחים שבדואים בנגב מעבדים או מתגוררים בהם משמשות את רשות מקרקעי ישראל ואת הממשלה כאמצעי לשמירת הקרקע ברשות המדינה, ולהדיפת טענות לבעלות עליה מצד הבדואים. קק"ל מבצעת את הנטיעות בפועל, אך היא משמשת כזרוע ביצועית של הממשלה. בינואר שעבר ניסיונות נטיעה באזור מולדה נתקלו בהתנגדות של התושבים והציתו מהומות, במהלכן נעצר בין היתר העיתונאי יאסר עוקבי.

השטח שמיועד לנטיעות, כ-2,230 דונם, נמצא ליד הכפר הבלתי מוכר ביר אבו אל חמאם. לטענת התושבים, זו אדמה שהם מעבדים מזה שנים ומוציאים ממנה את פרנסתם. ברשות מקרקעי ישראל טוענים שהנטיעות נועדו "למנוע פלישות, בנייה בלתי חוקית ונזקים סביבתיים משמעותיים כתוצאה משפיכת פסולת ועבירות קרקע נוספות".

למקום הגיעו גם פעילים בדואים, וחברי הכנסת יוסוף אלעטאוונה (חד"ש-תע"ל) וואליד אלהוואשלה (רע"מ) למחות על המהלך. הנטיעות נדחו בשבוע בשל הטענה שקיימות תביעות בעלות על חלק מהקרקע, שההליך המשפטי הנוגע עליהן עדיין לא הסתיים. על שטחים רבים שבדואים בנגב חיים או מעבדים הוגשו תביעות בעלות לפני עשרות שנים, שהממשלה נמנעה מלברר אותן. לדברי קק"ל השטח הינו שטח בבעלות רשומה של מדינת ישראל, ואין לגביו תביעות בעלות

ח"כ יוסוף אלעטאוונה (חד"ש-תע"ל) מתעמת עם שוטרים בשטח שמיועד לנטיעות (צילום: דוברות הח"כ)
ח"כ יוסוף אלעטאוונה (חד"ש-תע"ל) מתעמת עם שוטרים בשטח שמיועד לנטיעות (צילום: דוברות הח"כ)

העבודות התחדשו עקב התערבותו של שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף (עוצמה יהודית). למקום הגיעו חברי כנסת ופעילי תנועת 'אם תרצו' ונטעו עצים. עבודות ההכנה עתידות להימשך בשבועות הקרובים.

לדברי מפקד מרחב נגב במשטרה, תנ"צ נחשון נגלר, הדברים נעשו "בשקיפות ובהידברות".

"ככה מלבים אלימות" אומר עופר דגן מנכ"ל משותף בעמותת סיכוי-אופוק, "ומייצרים פחד ודיכוי של האזרחים הערבים בנגב, תוך פגיעה באורח החיים שלהם וביכולתם להתקיים בכבוד". רג'ד ג'ראיסי, אף היא מעמותת סיכוי-אופוק, מוסיפה כי "את הסכסוך סביב הבעלות והעיבוד של הקרקעות בנגב יש לפתור בהסכמה ולא בפעולה כוחנית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!