דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ה' באייר תשפ"ד 13.05.24
23.7°תל אביב
  • 18.8°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 24.3°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 30.0°אילת
  • 26.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 24.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

יו"ר פורום מעונות היום המפוקחים: "חסרות בערך 3,000 מטפלות, זה חוצה מגזרים"

בדיון ועדת החינוך קראו חברי הוועדה לממשלה לאשר את המלצות ועדת המחירים מאוגוסט ולהעלות את תעריף המעונות, כדי לאפשר את השוואת שכרן לשכר סייעות גנים | נציג משרד האוצר: "השרים בוחנים את ההמלצות"

מטפלות הגיל הרך מפגינות בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)
מטפלות הגיל הרך מפגינות בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

ועדת החינוך בכנסת קראה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולשר החינוך יואב קיש לחתום על המלצותיה של ועדת המחירים, ולהשוות את שכר המטפלות מחנכות במעונות היום המפוקחים לשכרן של הסייעות בגני הילדים. נציגי משרדי האוצר והחינוך בוועדה אמרו שהשרים עדיין לומדים את הנתונים.

למרות שוועדת המחירים פרסמה את מסקנותיה בסוף אוגוסט שר האוצר הקודם אביגדור ליברמן ושרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון לא חתמו על המלצות הוועדה. ככל הנראה, בממשלה לא רצו להשית את התוספת על כתפי ההורים, למרות שהממשלה יכלה להגדיל את הסבסודים להורים במעונות היום המפוקחים, ולמנוע מהם לשלם יותר.

מעונות היום המפוקחים כוללים ארגונים כמו ויצ"ו, נעמ"ת ואמונה, בהם מתחנכים כרבע מהילדים בגיל לידה עד שלוש. מעונות אלו כפופים לוועדת המחירים, ולכן חתימת השרים על וועדת המחירים היא קריטית עבורם. בשנים האחרונות סובלים ארגונים אלו ממשבר כוח אדם חמור, אך מכיוון שאינם רשאים להעלות את המחיר שנגבה מההורים, הם לא יכולים להעלות את שכר המטפלות.

ההמלצות הסופיות כללו העלאת התעריף המרבי ב-185 עד 565 שקלים בחודש לילד (בהתאם לגיל הילד ולסוג התאגיד של המעון), כאשר העלויות הגבוהות ביותר הן בגין לידה עד שנה. תעריפים אלו מתייחסים לתקינה הנוכחית במעונות, והם יעמידו את תשלום ההורים החודשי על 2,151-3,847 שקלים בחודש.

יו"ר פורום מעונות היום המפוקחים, ליאור גבאי, אמר בוועדה: "אנחנו דורשים לאשר מידית את החלטת ועדת המחירים לפיה יש להעלות ב-300 ש"ח את התשלום לילד במעון. השכר למטפלות כיום שווה לשכר מינימום, בתוספת 400 שח. כיום חסרות בערך 3,000 מטפלות וזה חוצה מגזרים. כל יום נסגרות כיתות".

יו"ר הוועדה, ח"כ יוסי טייב (ש"ס), ציין ש-45% מהמטפלות מחנכות עוזבות את עבודתן בחודש הראשון כך לפי המחקר של מרכז המידע והמחקר של הכנסת.

ח"כ נעמה לזימי (העבודה) הזכירה בדיון כי גם שכר הסייעות עומד בימים אלו למשא ומתן וצפוי לעלות. "אני שמחה שיש מו"מ לשיפור תנאי הסייעות בגנים, אבל באותה נקודה – זה מגדיל את הפער משכר המטפלות". והוסיפה כי את התשלום הנוסף שדורשת ועדת המחירים אין להשית על ההורים. "צריך לוודא שיש סבסוד להורים, גם למעמד הביניים. אם לא נהיה קרציות לממשלה, שום דבר לא ישתנה."

מלבד החתימה על המלצות ועדת המחירים, חלק מחברי הוועדה קראו להכריז על מטפלות מחנכות כעבודה מועדפת.

ח"כ אימאן חטיב יאסין (רע"מ) ציינה כי "בחברה הערבית יש עודף במטפלות. בשנתיים האחרונות היו ניסיונות לכניסת מטפלות ערביות לחברה היהודית, אבל היו התבטאויות גזעניות." כמו כן צויין כי מספר הפעוטות המתחנכים במעונות מפוקחים בחברה הערבית עומד על 8%-7%, לעומת 24% בחברה הכללית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!