דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"א באייר תשפ"ד 19.05.24
20.7°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.7°תל אביב
  • 21.3°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 20.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

רוח ספורטיבית / לכבוש את העולם בכיסא גלגלים

כשד"ר וויליאם טאן היה בן שנתיים הוא חלה בפוליו ונותר משותק מהמותניים ומטה | ב-2007 הוא הפך לאדם הראשון בהיסטוריה בכיסא גלגלים שסיים מרתון ב-7 יבשות. זה לקח לו 26 ימים | בגיל 65, אחרי שחלה בלוקמיה, הוא ינסה לצלוח את אחד האתגרים הקשים בעולם ולעשות זאת ב-7 ימים

וויליאם טאן מסינגפור במרתון הקרח של אנטארקטיקה. האדם הראשון על כיסא גלגלים שסיים מרתון בכל שבע היבשות ובכך קבע שיא גינס (צילום: reuters, Bertrand Mahe/Cameleon/ABACAPRESS.COM)
וויליאם טאן מסינגפור במרתון הקרח של אנטארקטיקה. האדם הראשון על כיסא גלגלים שסיים מרתון בכל שבע היבשות ובכך קבע שיא גינס (צילום: reuters, Bertrand Mahe/Cameleon/ABACAPRESS.COM)
איתן דולפן
איתן דולפן
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

"אתגר המרתון העולמי", אחד האתגרים הקשים והמורכבים של ענף הריצה, יצא היום (שלישי) לדרך. המטרה של המשתתפים היא לרוץ שבעה מרתונים בשבעה ימים בשבע יבשות. האתגר מתחיל באנטרקטיקה, ואז ממשיך לאפריקה, אוסטרליה, דובאי, ספרד, ברזיל ומסתיים במיאמי, ארה"ב.

בכל יבשת המשתתפים רצים מרתון מלא ובסה"כ עוברים 295 ק"מ ברגליים ועוד 68 שעות באוויר, בטיסות ממקום למקום. ההפקה כמובן דואגת לכל הלוגיסטיקה, הטיסות, האוכל ומסלולי הריצה. המשתתפים צריכים בעיקר לרוץ. שבוע אחד – שבעה מרתונים – שבע יבשות.

50 ספורטאיות וספורטאים משתתפים השנה באתגר, שהתקיים בפעם הראשונה ב- 2015. כמו בכל שנה, גם השנה הגיעו לאירוע הזה חובבי אקסטרים, רצי מרתון ואולטרה מרתון ואנשים, שהציבו את האתגר הזה כאחת ממשימות חייהם. אחד המשתתפים השנה הוא ד"ר וויליאם טאן מסינגפור, שינסה לצלוח את המשימה הזאת ולהיות האדם הראשון, שעושה זאת על כיסא גלגלים.

***

כשוויליאם טאן היה בן שנתיים הוא חלה בפוליו ונותר משותק מהמותניים ומטה. הגישה של ההורים שלו לשיתוק תסמן את הדרך ואת הגישה של טאן לחיים: "למקסם את הפוטנציאל, למרות המגבלה הגופנית". כשהוא מתנייד בכיסא גלגלים טאן השלים תואר במדעים, פיזיולוגיה, עבודה סוציאלית, פילוסופיה ורפואה. במקביל להשכלה הגבוהה שרכש, טאן מאוד אהב ספורט ומגיל 15 עסק במגוון ענפי ספורט על כיסא גלגלים ובמשך כל חייו הקפיד לשמור על אורח חיים בריא.

בשנת 1988, כשהיה בן 31, הוא אפילו השתתף במשחקים הפראלימפיים בסיאול. אחרי המשחקים הוא הבין, שזכייה במדליות ופרסים, לא צריכה להיות המטרה עצמה, אלא היא צריכה להיות האמצעי לקידום נושאים חברתיים ולעזרה לאחרים. מאז הוא משתתף באירועי ספורט במטרה לגייס תרומות לעמותות חברתיות בעולם.

רשימת האתגרים בהן טאן השתתף ארוכה ומרשימה במיוחד: ב-2007 הוא הפך לאדם הראשון בהיסטוריה, שסיים את מרתון הקוטב הצפוני בכיסא גלגלים. הוא עשה זאת, כשהטמפרטורה בחוץ הייתה מינוס 15 מעלות ובתנאי מזג אוויר קיצוניים. את 42.2 הק"מ המפרכים בקוטב הצפוני הוא סיים ב-21 שעות ו-10 דקות. באותה שנה הוא השלים את אתגר שבעה מרתונים בשבע יבשות, אלא שאז הוא סיים אותו ב-26 ימים.

בסה"כ טאן השתתף ביותר מ-100 מרתונים בקריירה הספורטיבית שלו, אלא שב-2009 במהלך מרתון פריז הוא החל לדמם מהאף. בדיקה גילתה, שהוא חולה בלוקמיה דרגה ארבע והרופאים ניבאו, שנותרה לו שנה אחת לחיות. באחת ההרצאות שלו בטד טאן אמר: "כל חיי האמנתי שאין לי מגבלות, שאני מצליח לחיות מעבר לכיסא הגלגלים, עד שהגיעה הלוקמיה".

במשך ארבע שנים טאן נאבק במחלה והצליח להשתקם ממנה. כשחזר לכושר הוא בחר אתגר חדש: לרכוב מלונדון לפריז, מרחק של 500 ק"מ בארבעה ימים. גם את האתגר הזה הוא ניצח וחזר עליו שלוש פעמים נוספות. חוץ מלרכוב מרחקים יוצאי דופן, טאן גם צונח, עושה סקי, מטפס ומשחק בדימנטון. הנה בנאדם, שמצא את השעה ה-25 ביום.

***

טאן כבר בן 65 ושיאו הגופני הרבה מאחוריו אבל המטרה שלו נותנת לו מוטיבציה. הוא מקדיש את כל האתגרים שלו לגיוס כספים לעמותות שונות וב-22 השנים האחרונות הוא גייס מעל 18 מיליון דולר. ב"אתגר המרתון העולמי" הוא הציב לעצמו מטרה לגייס 77 אלף דולר.

וויליאם טאן בבירת ארגנטינה בואנוס איירס, בדרכו להשתתף באתגר המרתון העולמי ב-2007 (צילום: Reuters)
וויליאם טאן בבירת ארגנטינה בואנוס איירס, בדרכו להשתתף באתגר המרתון העולמי ב-2007 (צילום: Reuters)

מעבר לאתגר הגופני, שעומד בפני המשתתפים, ישנו האתגר הלוגיסטי המורכב. רץ שמסיים ריצת מרתון צריך להתאושש באמצעות מנוחה ותזונה. מכיוון שהרצים ישר עולים למטוס בסיום הריצה הם למעשה עושים את ההתאוששות שלהם על המטוס בדרך ליעד הבא. תוסיפו לזה את המורכבות של התניידות בכיסא גלגלים וקיבלתם אתגר קשה בצורה יוצאת דופן. 164 אנשים כבר עמדו באתגר הזה מאז שהתחיל ב 2015. אבל, כאמור, אף אחד לא ניסה לעשות זאת על כיסא גלגלים.

הד"ר הצהיר שזה האתגר הגופני הכי קשה שלו ב-50 שנות קריירה ספורטיבית: "אני מבוגר יותר ואחרי שהתמודדתי עם לוקמיה, אני יודע שאני לא נמצא בשיא הכושר שלי אבל האתגר הזה נמצא ברשימת החלומות שלי ואני רוצה לעשות אותו עכשיו כשעדיין יש לי הזדמנות". בעוד שבוע בדיוק נדע האם "הסופרמן של סינגפור" ניצח גם אותו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
תגובות
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!