דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

קידמה חינוך פרטי והתנגדה לארגוני המורים: שר החינוך מינה חוקרת בפורום קהלת למשנה למנכ"ל המשרד

עו"ד אביטל בן שלמה ניהלה את מחלקת החינוך במכון המחקר הימני קיצוני ופעלה להגדלת התקצוב והסרת הגבלות על בתי ספר פרטיים | במהלך מאבק המורים היא שיתפה עצומה בה נכתב ש"להסתדרות המורים לא אכפת מאיכות החינוך בישראל, היא דואגת למקורבים"

עו"ד אביטל בן שלמה, המשנה למנכ"ל משרד החינוך (צילום: דוברות משרד החינוך)
עו"ד אביטל בן שלמה, המשנה למנכ"ל משרד החינוך (צילום: דוברות משרד החינוך)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

שר החינוך יואב קיש הודיע היום (שלישי) על כוונתו למנות את מנהלת מחלקת החינוך בפורום קהלת, עו"ד אביטל בן שלמה, למשנה למנכ"ל משרד החינוך. זהו המינוי הבכיר ביותר של בעל תפקיד ממכון המחקר הימני-קיצוני שממומן על ידי מיליארדרים אמריקנים, ודוגל בהפרטת שירותים ציבוריים, צמצום תקציב המדינה, החלשת הפיקוח הממשלתי וריסוק איגודי העובדים בישראל.

בן שלמה היא בעלת תואר ראשון במשפטים ותואר שני במדעי המדינה ובמדיניות באוניברסיטת בר אילן, וכעורכת דין עצמאית עסקה במגוון תחומים ביניהם נזיקין, מקרקעין וחוזים. נוסף על תפקידה כרכזת מחלקת החינוך בקהלת, בן שלמה היתה גם רכזת המחקר והמדיניות בקואליציה לאוטונומיה בחינוך, ארגון גג שמפעיל פורום קהלת, וכולל שורה של ארגונים שמקדמים הקמת בתי ספר פרטיים וצמצום הפיקוח וההגבלות שמוטלות עליהם כיום. כעת תוכל לקדם את מטרות הארגון מתפקידה במשרד החינוך.

בן שלמה אמרה בעקבות מינויה: "אני מודה לשר החינוך על האמון שנתן בי. אין דבר חשוב יותר מחינוך ילדינו ואני רואה בתפקיד זה שליחות עצומה. בכוונתי לפעול במלוא המרץ ובנחישות רבה כדי להביא לידי ביטוי את הידע והכלים שרכשתי לאורך הדרך ולסייע במאמץ הלאומי לקידום ושיפור מערכת החינוך".

השר קיש אמר עם המינוי שאחד מתפקידיה של בן שלמה יהיה "להוביל את תחום האוטונומיה הניהולית בשטח ובהסרת חסמים בירוקרטיים בארגון", והוסיף ש"זהו תחום שאני רואה בו חשיבות רבה".

החזון: שוק חופשי במערכת החינוך

סדר היום שמקדמת הקואליציה לאוטונומיה בחינוך הוא הפיכת מערכת החינוך לשוק חופשי מוחלט, בו מתקיימים בתי ספר פרטיים לצד בתי הספר הציבוריים, וההורים יכולים לבחור ביניהם. בחזון של הקואליציה ושל פורום קהלת, כל קבוצת הורים תוכל להקים בית ספר פרטי ולקבל על כך מימון מלא מהמדינה, ולא מימון מופחת כפי שניתן כיום לבתי ספר בחינוך המוכר שאינו רשמי, בהם נכללים מוסדות חרדיים לצד מוסדות חינוך ייחודיים.

בארגון שואפים לבטל גם את ההגבלות שקיימות כיום על הקמת בתי ספר פרטיים, ונועדו לצמצם את הפגיעה במערכת החינוך הציבורית. זאת מכיוון שבתי ספר פרטיים מושכים אליהם בעיקר אוכלוסיות מבוססות, לעיתים עקב סלקטיביות בקבלת התלמידים או גביית תשלומי הורים גבוהים, ובכך הם גורם שמגדיל פערים במערכת החינוך.

בנייר עמדה של פורום קהלת מ-2018 שבן שלמה השתתפה בכתיבתו, נכתב ש"משרד החינוך צריך להיות נייטרלי ביחס לבתי הספר רשמיים ומוכש"רים (מוכר שאינו רשמי, מעמדם של בתי ספר פרטיים – מ"מ). יש לאפשר את הפעלתם ולתקצבם בשווה".

"להסתדרות המורים לא אכפת מאיכות החינוך, היא דואגת למקורבים"

בן שלמה מתנגדת לארגוני המורים. במהלך המאבק של הסתדרות המורים להעלאת שכר המורים והגננות, היא שיתפה בעמוד הפייסבוק שלה תכנים מעמוד פייסבוק שפורום קהלת היה שותף לו בשם 'מי דואג לתלמידים' וקידם את מסרי הפורום: שכר דיפרנציאלי למורים מצטיינים, העסקה בחוזים אישיים ופגיעה במרכיב הוותק בשכר המורים, הצעות שצפויות להקשות על שימור מורים במערכת ולהכפיף אותם למדדים חיצוניים וזרים לעולם החינוך. מסרים נוספים שקודמו הם צמצום ימי החופש של מורים, הקלה על האפשרות לפטר מורים, ואיסור על שביתות במערכת החינוך.

מי שתעמוד בתפקיד השלישי בחשיבותו במשרד החינוך אחרי השר והמנכ"ל, שיתפה בעמוד שלה גם עצומה תחת הכותרת "הסתדרות המורים מכשילה את ישראל" בה נכתבו המילים הבאות: "להסתדרות המורים לא אכפת מאיכות החינוך בישראל. הסתדרות המורים דואגת למקורבים. לא לכלל המורים, ובטח שלא לתלמידים. ממה אכפת להם? אכפת להם שאף מורה גרוע לא יפוטר, שרוב תוספות השכר ילכו דווקא למורים הוותיקים ולא לצעירים, ששכר המורים לא יושפע כלל מאיכות והשקעה אלא רק מוותק, ושלא יהיה שום שינוי בלוח החופשות."

על המורים בקורונה: "עובדים הרבה פחות מאשר בשגרה וחלקם לא עובדים כלל"

מאמר שפרסמה בן שלמה בעיצומו של הסגר הראשון עקב מגפת הקורונה מתייחס בזלזול לעבודתם החינוכית של המורים בתקופת הקורונה, חלק מגל ציבורי ותקשורתי שהוביל גם האוצר וקרא להם להסכים לוותר על שכרם או על חלק ממנו, ונמנע מלהכיר בהוראה מרחוק כעבודה ממשית. "המורים, אותם כולנו מוקירים ומעריכים באמת ובתמים, עובדים הרבה פחות מאשר בימי השגרה וחלקם לא עובדים בכלל", כתבה בן שלמה, "כוונותיהם בוודאי טובות, בניגוד לכוונות של הסתדרות המורים שמנחה אותם, אך בעת הזו הם לא מועילים לתלמידים, ובעיקר מכבידים על ההורים שגם ככה קורסים מהעומס ומהלחץ".

בן שלמה קראה לסגירת מערכת החינוך והוצאת המורים לחופשה ללא תשלום, עד שיתאפשר לפתוח את בתי הספר מחדש, ובכך לפגוע ברצף החינוכי. "למרות שהעבודה של המורים מופחתת והאפקטיביות שלה שנויה במחלוקת, הסתדרות המורים דורשת שהם יקבלו משכורות כרגיל ומצהירה שלא תסכים חלילה שהמורים ייכנסו תחת האלונקה וישלימו את העבודה שנחסכת מהם כרגע, בימי הקיץ… אף אחד מאיתנו לא מעוניין לפגוע בשכר שלכם, אבל אנחנו כן מבקשים שתתנו מאה אחוז עבודה בתמורה, ואם אין זה מתאפשר בתשתיות החינוכיות הקיימות כיום, ראוי להירתם לפתרונות כמו אלה שהוצעו על ידי המדינה ובהם השלמת הלימודים בקיץ כשנזכה, לתקוות כולנו, לרגיעה ממגפת הקורונה."

נגד תוספת תקציב למשרד החינוך והקטנת כיתות

למרות שההשקעה הממשלתית לתלמיד במערכת החינוך הישראלית נמוכה משמעותית מממוצע המדינות המפותחות (כ-8,900 דולר בשנה, לעומת ממוצע של 10,500 דולר ב-OECD), בן שלמה מתנגדת להגדלת תקציב החינוך. לפי נייר העמדה של הקואליציה לאוטונומיה בחינוך, "המפתח לשיפור מערכת החינוך אינו דווקא הגדלת תקציב החינוך. ניתן לחולל מהפכה בחינוך באמצעות אותו תקציב אדיר המוזרם למערכת כבר כיום, אם רק נשכיל להשתמש בו באופן אפקטיבי ונכון יותר".

בן שלמה מתנגדת גם להקטנת הכיתות בישראל, שמספר התלמידים בהן גבוה בהרבה מממוצע ה-OECD, ועומד על 26 תלמידים בכיתה ביסודי לעומת 20 ב-OECD ו-28 תלמידים בחטיבת הביניים לעומת 23 ב-OECD. במאמר שפרסמה באוקטובר האחרון באתר פורום קהלת כתבה בן שלמה ש"המפתח לשיפור מערכת החינוך אינו דווקא הגדלת תקציב החינוך. ניתן לחולל מהפכה בחינוך באמצעות אותו תקציב אדיר המוזרם למערכת כבר כיום, אם רק נשכיל להשתמש בו באופן אפקטיבי ונכון יותר", בהסתמכות על מחקרים לפיהם הקטנת מספר התלמידים בכיתה לא הביאו לשיפור הישגי התלמידים.

קרן ברל כצנלסון בתגובה: "תקדם מדיניות שתוביל לבתי ספר של עשירים ומקושרים, לצד בתי ספר של עניים ומוחלשים"

אביעד הומינר רוזנבלום, חוקר בכיר ומנהל מדיניות בקרן ברל כצנלסון הזהיר מהשלכות הרסניות של המדיניות שקידמה בן שלמה: "בהתאם למחקרים שפרסמה בפורום קהלת, בן שלמה תקדם מדיניות של צ'ק פתוח מכסף ציבורי לבתי ספר שיופעלו ע"י חברות פרטיות, יסננו תלמידים באופן כמעט חופשי, ויגבו תשלומי הורים ללא שום הגבלה. מימוש האג'נדה הזו יוביל ליצירת בתי ספר של עשירים ומקושרים, לצד בתי ספר של עניים ומוחלשים.

"מי שלא מבין את ההשלכות של זה על עתיד החברה בישראל, ועל הסיכוי לשוויון הזדמנויות, יכול להסתכל על מערכת החינוך החרדית שעובדת באופן דומה והתוצאות שלה הרסניות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!