דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ח"כ רוטמן הציג חוק להגבלת זכות השביתה; יו"ר ההסתדרות: "לא יקום ולא יהיה"

הצעתו של יו"ר ועדת החוקה כוללת הגבלה של הסיבות המותרות לשביתה, כפיית הליכי בוררות בסכסוכים בשירותים חיוניים, והחלשה כלכלית של ארגוני העובדים | ארנון בר-דוד: "ניסיון של גורמים קיצוניים להחליש את מעמד העובדים ולכרסם באחת מזכויות היסוד הכלכליות-חברתיות של הדמוקרטיה"

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן (צילומים: אגף הדוברות בהסתדרות, יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן (צילומים: אגף הדוברות בהסתדרות, יונתן זינדל/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הצעת חוק קיצונית שהוגשה על ידי יו"ר ועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן מבקשת לפגוע בארגוני עובדים ולהטיל מגבלות רבות על זכותם של עובדים לשבות. ההצעה זכתה לביקורת חריפה של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד.

הצעת החוק מבקשת להצר באופן משמעותי את הסוגיות בגינן רשאים ארגוני עובדים להכריז סכסוך עבודה, באופן שיקשה למשל על ארגונים מתוקצבים או עובדים המועסקים בתצורת העסקה קבלנית להכריז סכסוך עבודה בגין פגיעה בתקציב הארגונים, או בגין פגיעות שמחולל מזמין השירות בתנאי העבודה.

ח"כ רוטמן מציע גם להגביל באופן משמעותי את זכות השביתה בשירותים הציבוריים ובענפים ומקצועות שיוגדרו חיוניים, תוך הכפפתם להליכי גישור כפויים טרם מתן זכות שביתה, ומתן אפשרות לכנסת להצביע על העברת סכסוך העבודה לבוררות.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד אמר בעקבות הצעת החוק: "לא יקום ולא יהיה. מדובר בניסיון נוסף של גורמים קיצוניים להחליש את מעמד העובדים במדינת ישראל ולכרסם באחת מזכויות היסוד הכלכליות-חברתיות של הדמוקרטיה. מימוש זכות השביתה הוא אחד הכלים המרכזיים להגן על האוכלוסיות המוחלשות במשק, ולא אאפשר לאף גורם לפגוע בעובדים. ידעתי להתייצב מול האיום ההזוי הזה בעבר, ואני לא מציע לנסות אותנו הפעם".

כמו כן, מבקשת הצעת החוק להגביל את זכות השביתה של עובדים כנגד הליכי חקיקה של הכנסת, גם במידה והם נושאים השלכות עקיפות על זכויותיהם ותנאיהם של העובדים. סעיף אחר בהחלט להגביל שביתות כנגד החלטות ניהוליות שונות – למעט אם בית דין יגדיר אותן במפורש כפוגעות בתנאי העובדים, ולמעט לצורך הסדרת תנאי העובדים הספציפיים שייקבע שיפגעו – כך עשויים עובדים למצוא עצם מתקשים להגיב בזמן אמת להחלטות הנהלה בעלות השלכות אקוטיות על זכויותיהם. לצד זאת מבקשת הצעת החוק להטיל קשיים בירוקרטיים נוספים על שביתות בשירותים שיוגדרו חיוניים, כגון דרישה לקיום הצבעה בהשתתפות לפחות 50% מהעובדים טרם מימוש זכות השביתה.

עוד מבקשת הצעת החוק של רוטמן להאריך את תקופת הצינון הקיימת כיום בחוק בין הכרזת סכסוך עבודה לאפשרות לשבות מ-15 ל-30 יום. בנוסף יידרשו ארגוני העובדים למסור 30 יום לפני שביתה חלקית או עיצומים דיווח בדבר הפעולות המדוייקות אותן יורו לעובדים שלא לבצע. כמו כן מבקש חבר הכנסת להסמיך את הכנסת להורות על עצירת שביתות ועל העברת סכסוכים לבוררות כפויה.

סעיפים נוספים בהצעת החוק מבקשים להגביל את האפשרות של ארגוני עובדים לגבות דמי חבר מחבריהם ומעובדים המטופלים על ידיהם ונהנים מהסכמים קיבוציים שחתמו, ולמעשה לייבשם מבחינה כלכלית באופן שיאיים על קיומם. הצעת החוק מבקשת לאפשר למעסיקים בענפים עליהם חלים הסכמים ענפיים וצווי הרחבה להעסיק עובדים 'על פי בקשתם' שלא על פי תנאי ההסכם הקיבוצי – כל זאת ברוח חקיקות לשבירת איגודים מקצועיים שקודמו בעבר בארצות הברית.

הצעת החוק הוגשה כהצעת חוק פרטית החתומה על ידי ח"כ רוטמן לבדו. הצעות חוק דומות הוגשו בעבר בכנסות הקודמת על ידי חברי הכנסת של סיעת ימינה, ובכנסת שלפניה על ידי חברי הכנסת מתן כהנא ואורי מקלב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!