דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

להציל את הדבורים: קק"ל ומועצת הדבש נוטעות כ-45 אלף עצים עשירים בצוף

לקראת ט"ו בשבט קוראים בקרן הקיימת לישראל ובמועצת הדבש לציבור לצאת ולטעת עצים ושיחים צוּפָנִיִים (שיש בפרחיהם צוף) | הסיבה העיקרית להיעלמות הדבורים היא מחסור בצוף פרחים, הנגרם בין היתר ממשבר האקלים ואירועי קיצון

נטיעות צופניות (צילום: מכוורת דבורת התבור)
נטיעות צופניות (צילום: מכוורת דבורת התבור)
מאיה רונן

לקראת ט"ו בשבט, שיחול בשבוע הבא, קוראות מועצת הדבש וקק"ל קוראים לישראלים, לצאת לשטח ולטעת עצים ושיחים צוּפָנִיִים (שיש בפרחיהם צוף) במטרה להציל את דבורת הדבש הנמצאת בסכנת הכחדה.

תופעת היעלמות הדבורים מתרחבת בעולם משנה לשנה, ומגבירה את החשש לעתיד ייצור מזון מן הצומח. דבורת הדבש הינה המאביקה (מפרה) המרכזית בטבע האחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים בעולם.

הסיבה העיקרית להיעלמות הדבורים, היא מחסור במזון לדבורים – צוף פרחים הנגרם, בין היתר, ממשבר האקלים ואירועי קיצון המשפיעים על הפריחה, לצד מגמות עיור וצמצום האזורים החקלאיים.

במסגרת הפרויקט מגדלת קק"ל עבור הדבוראים עשרות אלפי שתילי עצים ושיחים צופניים, שניטעים ברחבי הארץ בשיתוף הדבוראים מדי שנה. מועצת הדבש משתפת בפרויקט את חברי היישובים בהם מתקיימות הנטיעות, במטרה להגביר המודעות לשמירה על הטבע והבר.

דבורים בכוורת (צילום: Shutterstock)
דבורים בכוורת (צילום: Shutterstock)

מנתוני מועצת הדבש עולה בישראל מאות דבוראים המטפלים בעשרות אלפי כוורות הפזורות באלפי נקודות מרעה צופני ברחבי הארץ כאשר כ-80,000 כוורות מאביקות גידולים חקלאיים של פירות וירקות. ערך האבקת הדבורים לתל"ג החקלאי בישראל עומד על כ- 3.5 מיליארד שקלים בשנה.

חגי יבלוביץ, מנהל מדור הזרעים בקרן קיימת לישראל: "קק"ל מגבירה את שיתוף הפעולה עם מועצת הדבש על מנת לחזק את פריחת העצים הצופניים, וייצור המזון עבור דבורת הדבש במהלך כל השנה. יחד אנחנו עושים את המדינה לירוקה יותר. חלוקת השתילים נעשית בשיתוף פעולה מלא עם מועצת הדבש והדבוראים. בשנים האחרונות דייקנו וייעלנו את התהליך במטרה לסייע לדבוראים ולענף הדבש, ובו בזמן לקבל את כל הטוב שנותנים לנו העצים: קיבוע פחמן, יצירת חמצן, שמירה על הקרקע מסחף ומפלישות בית גידול לבע"ח ועוד".

דבוראים רודים דבש (צילום: באדיבות מועצת הדבש)
דבוראים רודים דבש (צילום: באדיבות מועצת הדבש)

אופי רייך, מנכ"ל מועצת הדבש מברך על הפרויקט החשוב: "במועצת הדבש פועלים בעקביות לאיתור שטחים נוספים מתאימים לנטיעה בישראל. אנו פועלים במטרה להגביר את אספקת מקורות הצוף עבור דבורת הדבש, שהיא המאביקה המרכזית בטבע. קיימת חשיבות עליונה להתגייסות של כלל הגופים בישראל לטובת נטיעות צופניות, שיבטיחו את המשך ייצור המזון בישראל".

"השנה הדבר חשוב מאין כמותו, שכן זהו החורף השחון ביותר מזה 50 שנה", מוסיף רייך. "לכן אנו צופים הפחתה ניכרת במקורות הצוף עבור הדבורים. אני קורא לכל אזרחי ישראל, לטעת בט"ו בשבט רק עצים ושיחים צופניים למען דבורת הדבש".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!