דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

סקר: 84% מהעובדים רואים בשביתה זכות חשובה במדינה דמוקרטית

מבדיקת פורום ארלוזרוב עולה שהתמיכה הציבורית בזכות השביתה נותרה יציבה בעשור האחרון, למרות ירידה בשיעור העובדים שנקטו בצעד זה | גם בענף ההייטק והעצמאיים התמיכה גבוהה, עם 79% ו-76% בהתאמה

שביתת עובדים במחאה על תנאי העסקתם. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
שביתת עובדים במחאה על תנאי העסקתם. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

84% מהישראלים המשתתפים בשוק העבודה מסכימים כי זכות השביתה היא זכות חשובה או חשובה מאוד במדינה דמוקרטית, כך עולה מסקר שערך פורום ארלוזורוב בקרב כ-3,000 משיבים. שיעור המסכימים שמדובר בזכות חשובה מאוד עלה באופן משמעותי מ-37% בשנת 2012 ל-45% בשנת 2022.

תוצאות הסקר מראות שלאחר עשור שהתאפיין בירידה בכמות השביתות ובמאמצים הולכים וגוברים למנוע שביתות באמצעות צווי מניעה במישור המשפטי, התמיכה הציבורית בזכות השביתה נשארה יציבה (84% בשנת 2022, לעומת 87% בשנת 2012).

נתון מפתיע נוסף הוא שיעור התמיכה בזכות השביתה גם בענף ההיי-טק, ש-79% מעובדיו הצהירו כי הם תומכים בזכות זו. התמיכה הממוצעת בזכות השביתה במגזר הציבורי שרובו מכוסה בהסכמים קיבוציים עמדה על 88% ואילו במגזר הפרטי על 83%.

לדברי יוני בן בשט, ראש תחום כלכלה ושירותים חברתיים בפורום ארלוזורוב, ״העלייה בקרב התומכים-מאוד מלמדת שמידת ההסכמה לגבי חשיבות זכות השביתה גדלה, דבר שמחזק את התמונה הכללית העולה מהממצאים״.

עוד עולה מן הסקר, כי קיימת התאמה בין התמיכה בזכות השביתה למידת הרלוונטיות שלה עבור העובדים. לדברי ד״ר אסף בונדי, ראש תחום יחסי עבודה בפורום ארלוזורוב, בעוד שבשנת 2012 שיעורי התמיכה בזכות השביתה היו דומים בקרב ישראלים במעמד שונה בשוק העבודה (שכירים, מובטלים ועצמאים), בשנת 2022 התמיכה בזכות השביתה מאופיינת על ידי שונות גבוהה יותר בין המעמדות השונים.

לדבריו, ״עובדים המכוסים בהסכמים קיבוציים, אשר נהנים מקיומה של זכות השביתה תומכים בחשיבותה החברתית (90%). לעומתם, עובדים שאינם מכוסים בהסכמים קיבוציים ושאינם נהנים באופן ישיר מקיומה של זכות השביתה, תומכים בה במידה נמוכה יותר (82%) אך עדיין בשיעור מאד גבוה. ראוי לציין, שגם 76% מהעצמאים, שאינם זוכים ליהנות מזכות השביתה, תומכים בחשיבותה של זכות השביתה״.

נתוני הסקר מלמדים גם כי ישנו פער גדול בין שיעור התמיכה בזכות השביתה בקרב נשים שאינן אימהות (92%) לבין שיעור התמיכה בקרב אימהות (79%) – זאת על אף שבשנת 2012 שיעורי התמיכה בשתי קבוצות אלו היו דומים. להערכת חוקרי הפורום, ממצא זה עשוי ללמד על משקלו של השיח הציבורי ושל הסמיכות לאירועים חברתיים משמעותיים בקביעת עמדות.

לדברי עידו לן, חוקר כלכלה ושירותים חברתיים בפורום ארלוזורוב, פילוח של נתוני הסקר לפי קבוצת אוכלוסייה ומגדר חושף הבדלים משמעותיים הן בין גברים לנשים והן בין קבוצות האוכלוסייה השונות. בכל המגזרים, למעט בקרב גברים ערבים, נצפתה עלייה משמעותית בשיעור המשיבים שהם מסכימים מאוד עם חשיבותה של זכות השביתה. עם זאת, התמיכה בזכות השביתה בקרב המגזר החרדי (67%) נמוכה משמעותית מבמגזר הכללי (86%) ובמגזר הערבי (83%).

את הסקר המקיף ערכו חוקרי פורום ארלוזורוב עידו לן, ד״ר אסף בונדי ויוני בן בשט, באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה והוא נערך בחודשים יוני-יולי 2022. הסקר מהווה מדגם מייצג של המשתתפים בכוח העבודה הישראלי מעל גיל (לרבות ערבים וחרדים). תוצאות הסקר השוו לנתוני הסקר החברתי של הלמ״ס משנת 2012.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!