דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

בניגוד לחוק ולהוראות חוזר מנכ"ל: שר החינוך הורה על כניסת פוליטיקאים לבתי ספר באישורו בלבד

השר יואב קיש הודיע ש"אין אישור לאף גורם פוליטי להיכנס לשטחי מוסדות השייכים למשרד החינוך ללא אישור לשכת השר" | זאת למרות שחברי כנסת מורשים להיכנס לכל מקום ציבורי, וחוזר מנכ"ל המשרד מעודד מפגשים עם אישים פוליטיים

שר החינוך, יואב קיש (צילום: מאיר פרייליכמן, ויקימדיה קומונס)
שר החינוך, יואב קיש (צילום: מאיר פרייליכמן, ויקימדיה קומונס)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

שר החינוך יואב קיש הורה שכניסת פוליטיקאים לבתי הספר תיעשה רק באישור לשכתו, ועורר ביקורת בקרב חברי כנסת. ההוראה נוסחה באופן שסותר את חוק חסינות חברי הכנסת.

בהודעה שנשלחה למנהלי המחוזות על ידי ראש מטה לשכת שר החינוך, עו"ד אסף קזולה, נאמר ש"אבקש להבהיר כי בכל פנייה אליכם או אל כפופים אליכם, של גורם פוליטי מהכנסת או מהממשלה מכול קצות הקשת הפוליטית, יש לעדכן את לשכת השר". עוד ציון בהודעה ש"יתרה מכך, אין אישור לאף גורם פוליטי להיכנס לשטחי מוסדות השייכים למשרד החינוך במישרין או בעקיפין ללא אישור לשכת השר". ההודעה לא נשלחה ישירות למנהלי בתי ספר.

במשרד החינוך אמרו שההודעה "נועדה לתזכר בדבר הדין הקיים", על אף שבפועל היא הוראת השר כלשונה סותרת את חוק חסינות חברי הכנסת, לפיו "שום הוראה האוסרת או המגבילה את הגישה לכל מקום במדינה, שאינו רשות היחיד, לא תחול על חבר הכנסת, אלא אם היה האיסור או ההגבלה מטעמים של בטחון המדינה או של סוד צבאי". חוזר מנכ"ל מאפשר ואף מעודד מפגש של תלמידים עם חברי כנסת ונבחרי ציבור כחלק מפעילות חינוכית, בכפוף לסייגים.

הודעת לשכת השר פורסמה יומיים לאחר הפגנה שארגנו תלמידי בתי ספר בתל אביב נגד הרפורמה במשפט, במהלכה יצאו מבית הספר בזמן הלימודים וצעדו מכיכר רבין להיכל העצמאות. בהפגנה זו לא השתתפו פוליטיקאים. ככל הנראה, במשרד מעוניינים למנוע אירועים נוספים של מחאה בזמן הלימודים על סוגיות פוליטיות.

שרת החינוך לשעבר, יפעת שאשא ביטון (המחנה הממלכתי) ביקרה את ההחלט. בראיון לכאן ב' אמרה שאשא ביטון שההחלטה היא "פוליטיזציה של מערכת החינוך, אם שר יוכל להכניס רק מי שנראה לו לפי תפיסת עולמו. פגיעה אנושה בדמוקרטיה. צריך לסמוך על האנשים בשטח".

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) אמר ש"את משטרת הצניעות של הממשלה כבר פגשנו, היום נפתחה יחידת פיקוח המחשבות במשרד החינוך. קיש מתקנא בלוין. לוין פועל לפוליטיזציה מוחלטת של מערכת המשפט, ועכשיו שר החינוך בצעד לפוליטיזציה במשרד החינוך. לוין יקבע מי יהיו השופטים, וקיש יקבע מי יהיו המרצים. אולי בהמשך מי יהיו המורים והמנהלים".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "תפקיד משרד החינוך הינו בראש ובראשונה לשמור, להגן ולקדם את כלל ילדי ישראל. אף הורה במדינת ישראל לא מוכן ואינו רוצה שפוליטיקאים מימין או משמאל ייכנסו לבית ספר או לגנים של יילדנו ללא אישור מראש. הודעת ראש מטה השר נועדה לתזכר בדבר הדין הקיים, על מנת למנוע הפיכת מוסדות החינוך לזירה פוליטית מימין ומשמאל ועל מנת לשמור על התדמית הציבורית הניטראלית של מוסדות החינוך ועובדיהם, כראוי. הדבר היחיד אשר עומד לנגד עינינו הוא טובתם וקידומם של כלל ילדי ישראל."

חוזר מנכ"ל המשרד מעודד מפגשים עם פוליטיקאים, תחת סייגים

הוראות משרד החינוך אינן אוסרות על מפגש של תלמידים עם גורמים פוליטיים ואף מעודדות אותו, תחת סייגים. בחוזר מנכ"ל מדצמבר 2016, שעוסק ב"שיח חינוכי על נושאים השנויים במחלוקת" מוקדש פרק שלם למפגשים עם פוליטיקאים ערב בחירות, עם המלצה לעסוק בסוגיות ציבוריות ופוליטיות גם שלא בתקופת בחירות.

בחוזר נכתב ש"על בית הספר לחנך את תלמידיו להיות אזרחים מעורבים ופעילים בתהליכים הדמוקרטיים והפוליטיים במדינה, ועל כן עליו לחשוף את התלמידים למגוון העמדות בחברה ובמדינה, להכיר מקרוב את עבודתם ואת פעולתם של נבחרי הציבור, להיות מסוגלים לנהל עמם שיח מכובד וביקורתי, להעלות שאלות ולגבש דעות."

לפי החוזר, "מומלץ לשלב פעילות חינוכית בנושא המערכת הפוליטית לאורך השנים, ולא רק בשנת בחירות. למשל, אפשר לקבוע את יום הולדת הכנסת [ט"ו בשבט] כמועד שסביבו אפשר לזמן חברי כנסת [בהלימה להנחיות חוזר המנכ"ל] לשיח על עבודתם הציבורית או לפאנלים בנושאים שונים שעל סדר היום הציבורי. במקרה של דיון בנושא שעל סדר היום הציבורי, יש להקפיד על הצגת מוזמנים המחזיקים בדעות שונות בהלימה לכללים המופיעים להלן".

עם זאת החוזר מבהיר ש"מפגש תלמידים עם נבחרי ציבור ועם מועמדים המתמודדים בבחירות למטרות חינוכיות הוא חריג לאיסור גורף על תעמולה מפלגתית, ועל כן הוא חייב לעמוד בכללים ובסייגים", בהן הצגת קשת הדעות והעמדות לגבי כל נושא, במגבלות של איסור הסתה, איסור גזענות ואיסור עידוד לאלימות; הזמנת התלמידים לערוך דיון פתוח וביקורתי בעמדות השונות שהוצגו; ועידוד התלמידים לגבש עמדה ביקורתית ולהביע אותה באופן מנומק, תוך מתן אפשרות להשמעת עמדות שונות ומגוונות וכיבודן על ידו ועל ידי התלמידים האחרים.

בחוזר נכתב ש"בית הספר יוכל לחשוף את התלמידים למפגשים עם נבחרי ציבור ועם אנשים מן המערכת הפוליטית באופן תרבותי ומכובד, לאחר שנערכה הכנה מתאימה. התלמידים ייחשפו למגוון של עמדות מהקשת הפוליטית-מפלגתית בישראל, בהתאם לנושא הדיון. אין להזמין מועמדים רק מצד אחד של המחלוקת או השיח הפוליטי. רצוי לעבד עם התלמידים את הדברים לאחר המפגש."

עוד נכתב ש"בכל מקרה אסור לחלק במפגש כל חומרי תעמולה פוליטית-מפלגתית; אסור להזמין נבחרי ציבור או מועמדים בעלי רישום פלילי, למעט במקרים חריגים, בנסיבות מיוחדות ובאישור חריג מראש ובכתב מאת מנהל המחוז; ובשנת בחירות, בסמוך למועד הבחירות, האפשרות להזמנת נבחרי ציבור ומועמדים לבתי הספר מותרת עד 21 יום לפני הבחירות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!