דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

יו"ר ועדת העבודה והרווחה דורש מהאוצר: "העבירו 50 מיליון ש"ח שהובטחו למרכזי היום לקשיש"

בדיון הוועדה נחשפה ירידה במספר הקשישים שבוחרים להשתתף במרכזי היום על חשבון גמלת הסיעוד, למרות שמחקרים מראים שהם החלופה המועדפת לשמירה על בריאות פיזית ונפשית | שר הרווחה מאיר כהן: "ההחלטה נתקעה בגלל התעקשות האוצר"

מרכז היום לקשיש בקריית מנחם בירושלים (צילום: אלבום פרטי)
מרכז היום לקשיש בקריית מנחם בירושלים (צילום: אלבום פרטי)
הדס יום טוב

יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ישראל אייכלר (יהדות התורה) קרא למשרד האוצר להקצות את 50 מיליוני שקלים שהובטחו למרכזי היום לקשיש ולהגדיל את חלק הממשלה בתקציב המרכזים. אייכלר דרש מהממשלה להקים מחדש את ועדת השרים המיוחדת לענייני זקנה שפעלה בממשלות קודמות.

הוועדה דנה היום (רביעי) בחסמים המונעים מאלפי קשישים-סיעודיים בארץ לבקר במרכזי-היום של משרד הרווחה, כדי לשמור על פעילות גופנית, להפיג את הבדידות ולהעשיר את חיי החברה.

מירב כהן (יש עתיד), השרה לשוויון חברתי לשעבר ומיוזמות הדיון, הדגישה מתוך כ-1.2 מיליון אזרחים ותיקים בישראל, רק כ-12 אלף איש משתתפים במרכזי היום, שפעילותם "מצילות חיים כפשוטו". היא ציינה שכבר בעבר המרכזים תוקצבו רק בחצי מהעלות האמתית, אך השקעה נוספת של המדינ– תחסוך השקעה גדולה בהרבה בקופות ובתי החולים.  יוזם נוסף, אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל), התריע על קריסת המרכזים בגלל ההחלטה להפסיק את השיפוי הכלכלי שהם קיבלו בתקופת הקורונה, זאת בנוסף לרפורמה בפעילות המרכזים.

שר הרווחה לשעבר מאיר כהן (יש עתיד), טען מנגד כי רק 310 אלף ותיקים זקוקים באמת למרכזי היום, בגלל מצבם הסיעודי. השר כהן התייחס למסקנות ועדה מ-2021 שבחנה את מודל ההפעלה של מרכזי היום בראשות סמנכ"ל משרד הרווחה דאז ניר קידר, וכללה את הגדלת תקצוב המרכזים ב-50 מיליוני שקלים, לצד הרחבת כוח האדם המקצועי, והרחבת הפעילויות והשירותים בהם. לדברי כהן, "ההחלטה נתקעה בגלל התעקשות האוצר" כהן ציין שבתקופה האחרונה הוקצו חצי מיליארד שקלים לבינוי במשרד הרווחה.

יריב מן, סמנכ"ל משרד הרווחה, סיפר על 180 מרכזים פעילים כיום, שמעניקים "מסגרת חברתית המעניקה שייכות ומשמעות, זיהוי ואיתור מצבי סיכון, צמצום הצורך באשפוז סיעודי וחסכון בעלויות טיפול". לדבריו, מחקרים מוכיחים כי התפיסה העצמית של מבקרים במרכזי יום באופן חלקי או מלא, טובה יותר מזו של זקנים המקבלים שירותי טיפול ביתי בלבד. בנוסף, 57% מהמשיבים ציינו שהתוכנית תרמה להפחתת תחושת הבדידות שלהם במידה רבה או רבה מאוד, 71% דיווחו על שיפור מצב הרוח הכללי במידה רבה או רבה מאוד, ו-48% מן המשיבים דיווחו כך על שיפור בתחושת הבריאות הכללית.

לדברי מן, מספר המבקרים הנמוך נגרם בין היתר ממתן האפשרות לגמלה בכסף וטיפולי הבית ברפורמה בסיעוד מ-2018, מפיתוח מואץ של שירותים חברתיים חדשים על רקע הגידול בשיעור האזרחים הוותיקים, ומחוסר מודעות ליתרונות המקצועיים של מרכזי היום, וממשבר הקורונה.

לפי נתוני משרד הרווחה שהוצגו בדיון, מאז הרפורמה בסיעוד ב-2018 ועד 2022 הוכפלו סכומי גמלת הסיעוד פי 2, אך ההוצאה על מרכזי היום דווקא פחתה. הסכום שהוצא על גמלה בכסף עלה פי 17, ההוצאה על טיפול אישי בבית על ידי מטפלות ישראליות עלתה ב-74%, ההוצאה על טיפול אישי בבית על ידי מטפלות זרות עלתה ב-21%, וההוצאה על מרכזי יום ירדה ב-5%.

כיום רק 3.3 מהזכאים בוחרים בשירות של מרכז היום מגמלת הסיעוד, לעומת 7.2% מהזכאים שעשו זאת לפני כשש שנים. מאידך, בחודשים האחרונים נרשמת עלייה בהשתתפות, בין היתר בזכות קמפיין פרסומי של שיזם המשרד.

אסא בן יוסף, מנהלת רווחה במרכז השלטון המקומי, הבטיחה שותפות של הרשויות המקומיות, אך שללה את הזיקה בין מקום מגורי הקשיש לבין אפשרותו לבקר במרכזי היום. עו"ד נידאל עותמן, סגן ראש עיריית טמרה, הדגיש את חשיבות שיתוף הפעולה עם החברה האזרחית, במקום בו העירייה לא תוכל להרחיב את הפעילות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!