דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

כחצי מיליון שבתו בבריטניה במחאה על שחיקת השכר, אך רישי סונאק מנסה להגביל אותם

השובתים הם עובדים החברים באיגודים מקצועיים של מורים, עובדי אוניברסיטאות, עובדים במשרדי ממשלה ועובדי הרכבות | "חלק מבתי הספר לא יכולים לשלם את חשבונות הגז והחשמל שלהם" אמרה אחת השובתות

שביתת עובדי החינוך ומגזרים נוספים בלונדון, כחלק משביתה של חצי מיליון עובדים (צילום: רויטרס)
שביתת עובדי החינוך ומגזרים נוספים בלונדון, כחלק משביתה של חצי מיליון עובדים (צילום: רויטרס)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

כחצי מיליון עובדים שבתו היום (רביעי) ברחבי בריטניה כשגל סכסוכי העבודה שפוקד את בריטניה כבר חודשים ארוכים מגיע לשיאים חדשים. השביתה כללה את עובדי הרכבות, צוותי האוניברסיטאות, המורים ועובדי השירות הציבורי העובדים במשרדי הממשלה השונים.

השביתה הגדולה ביותר בהיסטוריה של מערכת הבריאות הבריטית צפויה להתקיים בשבוע הבא, כשהאחיות, נהגי האמבולנס והפיזיותרפיסטים ישבתו. כל הארגונים השובתים מתכננים ימי שביתה רבים נוספים בחודשיים הקרובים. מנהיגי האיגודים קוראים לשרים הרלוונטיים להציע הצעות משמעותיות על מנת למנוע ימי שביתות נוספים, המתוכננים לחודשיים הקרובים.

סונאק: השביתה לא מוצדקת, השקענו במורים, הכלכלן ריצ'רד מרפי: ניתן לממן העלאות שכר

על אף חודשים רבים של שביתות שרק מתגברות בהיקפן, פתרון לא נראה באופק. ראש הממשלה רישי סונאק ושר האוצר וג'רמי האנט, מתעקשים שאין לממשלה את הכסף לממן את העלאות השכר, והתקדמו השבוע בחקיקה חדשה המגבילה את הזכות לשבות.

סונאק קרא לחברי הפרלמנט, ובכללם נציגי מפלגת הלייבור, לקרוא לארגוני המורים להפסיק את שביתתם שלדעתו אינה מוצדקת. הוא התעקש שהשקעת הממשלה במורים ובהכשרתם הגיעה לשיאים: "בנוגע למורים, הענקנו להם את העלאת השכר הגבוהה ביותר מזה 30 שנים, הכוללת העלאה של 9% למורים לחדשים".

אולם עקב שיעורי האינפלציה הגבוהים, 10.5% ברמה שנתית, שכר עובדי הציבור באנגליה נשחק בפועל. לפי חישובי המכון למחקרים פיסקליים, חרף העלאות השכר, רוב המורים צפויים לראות הפחתה של 5% בשכר הריאלי, כשהמורים הוותיקים סובלים משחיקה משמעותית יותר והמורים החדשים משחיקה משמעותית פחות. שחיקת שכר זו מתווספת, לפי המכון, ליותר מעשור של שחיקה בשכר המורים הריאלי.

הכלכלן ריצ'רד מרפי שלל את עמדת הממשלה וטען שהעלאות השכר עד לשיעור האינפלציה יממנו את עצמן. מרפי מסביר שכאשר העלאות שכר נמוכות מהאינפלציה, חלק מההכנסה הלאומית עוברת לרווחים על חשבון השכר. מכיוון שהמס בבריטניה על רווחים נמוך משמעותית מהמס על שכר, דבר זה מוביל לירידה בהכנסות המדינה. לכן, מרפי טוען שהעלאת שכר שווה לשיעור האינפלציה תממן את עצמה.

רוב ההורים תומכים בשביתת המורים

נראה שלפחות בקרב הציבור הרחב, עמדת הממשלה לא מתקבלת. לפי סקר חדש של חברת הסקרים יוגוב (YouGov), התמיכה באיגודי העובדים במגמת עלייה בקרב הציבור הבריטי. לפי סקר של חברת סבנטה (Savanta), 58% מההורים תומכים בשביתת המורים.

בכתבה למגזין טריביון, המורה ונדה פרמקומר, שגם פעילה בארגון המורים NEU, הסבירה את הסיבות לשביתה: "חלק מבתי הספר לא יכולים לשלם את חשבונות הגז והחשמל שלהם, שעלו בחלק מהמקרים ב-400%. יש קושי עצום בגיוס מורים ובשמירתם במערכת. בלונדון, אחד מכל שלושה מורים פורש מן המקצוע בחמש השנים הראשונות".

בתחום התחבורה, החברה הממשלתית נטוורק רייל, האחראית על תשתית מערכת הרכבות, הגישה הצעה מחודשת לעובדיה לארגון עובדי הרכבת. מהארגון נמסר שהם יבחנו את פרטי ההצעה ויקיימו דיונים עם העובדים במחוזות השונים לפני שיגיבו עליה. חשוב לציין שמדובר בפחות ממחצית מעובדי הרכבות השובתים. יתר העובדים ששובתים מועסקים על ידי חברות הרכבות הפרטיות השונות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!