דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דאעש

בעולם / מצרים תעמיד לדין אזרחים החשודים בנסיון רצח א-סיסי בשם דאעש

292 החשודים בנסיונות הרצח, וביניהם גם נסיון להתנקש בנסיך הסעודי בזמן שביקר בחצי האי, תכננו לבצע הפיכה צבאית והיו שותפים לדאעש במלחמה נגד כוחות הבטחון המצריים בסיני

נשיא מצרים א- סיסי נואם בעצרת האו״ם (צילום ארכיון: סוכנות AP).
נשיא מצרים א- סיסי נואם בעצרת האו״ם (צילום ארכיון: סוכנות AP).
אוריאל לוי

התובע הכללי המצרי יעמיד לדין 292 אזרחים החשודים כי תכננו לרצוח את נשיא המדינה, עבדל פתח א-סיסי ואת הנסיך הסעודי, מוחמד בין נאייף בשם ארגון דאעש. החשודים, החברים ב"וילאייט סיני" של "המדינה האסלאמית", תכננו לבצע הפיכה צבאית ולקחו חלק במלחמה של דאעש נגד כוחות הביטחון המצרים בסיני. החשודים לקחו חלק ב-17 התקפות ומזימות ביניהן שני ניסיונות לרצוח את א-סיסי, אחד מהם בקהיר והשני בשעה שביקר בסיני יחד עם יורש העצר הסעודי. לפי גורמים רשמיים במצריים, 151 מבין החשודים נתונים למעצר ונחקרים בשנה האחרונה, ו-66 מהם הודו במיוחס להם.

מחוז סיני של דאעש או בשמו הקודם אנצאר בית אל-מקדִס (נאמני ירושלים) הוא ארגון טרור סלפי שהוקם לאחר הפלת משטרו של חוסני מובראק, בפברואר 2011. מייסדי הארגון הם בדואים סוררים מצפון סיני ופלסטינים. בגלגולו הקודם, לפני שחבר לדאעש, פעל אנצאר בית אל-מקדִס בעיקר נגד ישראל והיה אחראי בין היתר לפיגוע בכביש 12, באוגוסט 2011, בו נרצחו שישה אזרחים ישראלים ושני אנשי כוחות הביטחון. בדצמבר 2013 ניסה הארגון להתנקש בחייו של שר הפנים המצרי, מוחמד איברהים מוסטפא. מאז פועל הארגון בעיקר נגד כוחות הביטחון המצריים, אך גם נגד אזרחים נוצרים ותיירים. ב-24 באוקטובר 2014 הוציא הארגון פיגוע משולב בצפון סיני, בו נהרגו למעלה מ-30 אנשי כוחות הביטחון המצריים. בעקבות הפיגוע הכריז נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי על מצב חירום בסיני, ובאישור ממשלת ישראל הכניס כוחות צבאיים רבים לחצי האי במטרה לנטרל את הארגון. ב-10 בנובמבר 2014 פרסם הארגון שבועת אמונים לדאעש ושינה את שמו למחוז סיני של דאעש.

דאעש בסיני מקושר לחמאס בעזה. על פי דיווחים שונים ראש הארגון מבקר בעזה באופן תדיר, והארגון אף מואשם באספקת נשק לחמאס. כמו כן חמאס מואשם בטיפול בפצועי דאעש בבתי החולים שלו.

בבוקר ה-1 ביולי 2015, הוציא הארגון את התקפתו הגדולה ביותר, בעיר שייח' זוויד. בהתקפה זו הצליח הארגון להשתלט על מבנים אסטרטגיים ועל רכבים משוריינים בעיר למשך כיממה. בהתקפה נהרגו לפחות 64 אנשי כוחות הביטחון ואזרחים מצרים וכ-100 לוחמי הארגון. מאז ההתקפה, דיווחו המצרים כי הרגו 2,554 מפעילי הארגון ועצרו 2,369 נוספים. זאת בניגוד להערכות הרשמיות של ארה"ב לפיהן חברים בארגון רק 1,000 פעילים.

מרבית הפעילות של דאעש בסיני מתרחשת בחציו הצפוני של חצי האי, אלא שהפיגוע הרצחני ביותר של הארגון התרחש דווקא בשארם-א-שייך, המצוי בחציו הדרומי. ב-29 באוקטובר 2015, אז הופל מטוס נוסעים רוסי והרג את 224 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו עליו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!