דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ויקי קנפו

תקציב המדינה / "הצמיחה גבוהה אבל יש 2 מיליון עניים. איך אתם ישנים בלילה?"

דברי ויקי קנפו בוועדת החירום לצדק חלוקתי. יו"ר הוועדה ח"כ מיקי זהר ניסה להסביר שישנם אילוצים המשפיעים על התקציב, כמו תקציב הביטחון, ונתן כדוגמא את רכישת שלוש הצוללות. דוד כהן, תושב דרום ת"א: "עוני זו בעיה אסטרטגית ששום צוללת לא תעזור לנו איתה, אם לא יטפלו בבעיית העוני לא יהיה על מי לשמור"

ויקי קנפו בועדת החירום לצדק חלוקתי (צילום: דבר ראשון).
ויקי קנפו בועדת החירום לצדק חלוקתי (צילום: דבר ראשון).
דוד טברסקי

לאחר שבועיים של צעדה מביתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בקיסריה עד למשכן הכנסת, הקימה ויקי קנפו לפני מספר ימים מאהל מחאה מול הכנסת בגן הורדים. בכוונתה של קנפו, והמוחים שהצטרפו אליה, להשאר במאהל עד סוף דצמבר ולהקים קול מחאה על תקציב המדינה הקרוב, שלטענתם לא מביא בשורה חדשה לחלשים ביותר בחברה הישראלית.

"אני חושב שלא מפנימים שזו לא בעיה של עוני – עוני זו בעיה אסטרטגית ששום צוללת לא תעזור לנו איתה. מה תעשה אם 300 אלף ילדים יהיו פושעים? אם יהיה פה חורבן זה יהיה מעוני – ואם לא יטפלו בבעיית העוני לא יהיה על מי לשמור" אמר דוד כהן, תושב דרום תל אביב בוועדת החירום לצדק חלוקתי שכונסה במשכן הכנסת בראשות ח"כ מיקי זהר (ליכוד). רוחות סוערות נשבו בוועדה שאירחה חברי קואליציה ואופוזיציה שבאו לתמוך בצועדות, להעביר את ביקורתם על הממשלה ולהציע צעדים לתיקון – דבר שלא השכיח את הכעס הרב של הפעילים, נכים, תושבי שכונות לא מוסדרות המאוימים בפינוי ופעילים חברתיים מתנועת הפריפריות, שהרגישו שהוועדה לא הולכת תהיה, כנראה, סימן דרך לתחילתו של תיקון.

"המדיניות במדינת ישראל הולכת ומשתנה בשנים האחרונות ויש הרבה מה לשפר" פתח ח"כ זהר, "המטרה צריכה להיות שילד שמגיע מירוחם או בית שאן יקבל הזדמנות שווה מול ילד שמגיע מראשון לציון, תל אביב או מודיעין. ברגע שיהיה שוויון הזדמנויות אני בטוח שנצליח להגיע לתוצאות הנדרשות. יש לנו פה בעיה ברמת מדינת ישראל."

קנפו: במדינה שעשירה במשאבים – ושלא יספרו לנו סיפורים – שהצמיחה בה היא אחוז וחצי יותר מהמשוער, שהגריפה של המסים היא שבעה מיליארד עודף. שמטיסה את מיטב הרופאים והתרופות לכל פינה בעולם כשצריך לעזור – במדינה הזאת יש 2 מיליון עניים. איך אתם ישנים בלילה כשזה המצב?

במהלך הוועדה העלו הפעילים וחברי הכנסת מהאופוזיציה את עיקרי מטרות המחאה הנוכחית. ח"כ דב חנין ( הרשימה המשותפת) הציג ארבע מהן בפתח הדברים. לדבריו, יש להכניס לתוך ספר התקציב תוכנית כלכלית להשקעה בצפון הארץ, ולהעניק תמיכה לעסקים קטנים בדרום, כמו כן, על המדינה לבצע את ההסדרה למשפחות המאוימות בפינוי בבתי נפקדים (גבעת עמל, ליפתא ועוד) ולבנות דיור ציבורי ל-30 אלף משפחות זכאיות. ח"כ חנין הוסיף כי מטרה נוספת היא להשיג השוואה בין קצבת הנכים לשכר המינימום, הצעת חוק שהעלה ח"כ אילן גילאון במושב האחרון ושהקואליציה הפילה.

חברי הכנסת מהאופוזיציה נאמו והדגישו מספר פעמים שאין מדובר במחסור של כסף אלא בעניין של סדר עדיפויות. יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) התקומם על ההחלטה להוריד את מס החברות: "הכסף קיים וזו שאלה של סדר עדיפויות. גם תושב אום אל פחם וגם תלמיד בתל חי. הכסף קיים כי אני רואה שבתקציב המוצע – רק הורדת המס על החברות ל-23% מ-25% – החישובים שקיבלתי ממרכז המחקר של הכנסת מדברים על לפחות 2 וחצי מילארד ש"ח. מה בוער שהיה צריך לעשות את זה במקום להגיד שזה הצרכים שצריך להשקיע בהם – אומרים הגדלת הצמיחה, אפשר להגדיל את הגדלת הצמיחה על ידי השקעה בפריפריה".

"הפוליטיקה הישראלית רואה באנשים כאמצעים ולא כמטרות. זוהי הטרגדיה שלנו" אמר ח"כ אילן גילאון שקם מכסאו וזעם על כך שהממשלה "מורחת" לדבריו את הפעילים כל פעם מחדש "לא נמאס לכם כל פעם מחדש לבוא לפה, לאותה הוועדה?" פנה גילאון למוחים, "יש צדק אחר חוץ מצדק חלוקתי? אתם חושבים שבבניין הזה מישהו מתעסק במשהו אחר חוץ מבשאלה מי מקבל כמה ולמה? אתם צריכים דוגמאות מאיפה אפשר לקחת ומאיפה לשים? אני קובע כאן הנחה מדעית – עוני זו חלוקה לא נכונה ולא צודקת של עושר. נקודה, סוף פסוק ואין לזה שום הסבר אחר. מדובר כאן באחריות כוללת של כל התחומים שהמדינה לעניות דעתנו צריכה להיות אחריות" צעק גילאון בכעס "אנחנו מצויים במציאות שבה 80% מהאזרחים נמצאים במעמד חרדתי שלא יודע מה קורה איתם, חלק שורדים יותר וחלק שורדים פחות. זה שמפרידים אותנו ומפצלים אותנו בכל מיני שדים. כאן במקום הזה ראינו איך מפרידים בין ארגוני נכים, בין סי טי לפוליו, הכל לטובת מטרה אחת – למשול."

דוד כהן, תושב דרום ת"א: עוני זו בעיה אסטרטגית ששום צוללת לא תעזור לנו איתה. מה תעשה אם 300 אלף ילדים יהיו פושעים? אם יהיה פה חורבן זה יהיה מעוני – ואם לא יטפלו בבעיית העוני לא יהיה על מי לשמור

בתגובה לטענות המוחים וחברי הכנסת מהאופוזיציה ניסה ח"כ מיקי זהר להרגיע את הרוחות ולהסביר לפעילים שישנם אילוצים אליהם נדרשת הממשלה. הוא התייחס בין היתר לאילוצים הבטחוניים של המדינה וציין את רכישת הצוללות שלדעתו חשובה לקיומה של המדינה. "לבוא ולומר שהכל אופטימלי והתנאים ממש פשוטים ובהינף שרביט קסם משנים את כל סדרי העדיפויות – זה ממש לא המצב." לדבריו, בשביל לתקן צריך לקחת מהחזקים והתכוון לרשויות החזקות, אותן ביקר על כך שאינן רצו להעביר חלק מתקציביהן לרשויות חלשות יותר.

ח"כ אורן חזן (הליכוד) התבטא נגד התקציב הדו שנתי ועל כך שהורדת המע"מ פגעה בסופו של דבר בחלשים כי היא מנעה השקעת כסף על ידי המדינה "יש כסף למדינה ויש מדיניות שהיא מטופשת, חכמת חלם שבמקום לעזור לחלשים ביותר עוזרים לחזקים." בהמשך לדבריהם, הוצג דוח של הביטוח הלאומי שהראה שמאז 2003, השנה בה נתניהו היה שר אוצר וקיצץ באופן חד בקצבאות ובהוצאות הממשלתיות, חלה עלייה חדה באחוז העניים בארץ, עלייה שהתמתנה רק מעט ב-2010 אך ממשיכה לגדול בהתמדה.

קשה להגיד אם דבריו הועילו או הרגיעו מכיוון שלאחריהם פעילים רבים החלו להתרעם על כך שהממשלה והוועדה "מורחות" אותם. אחת הפעילות צעקה כי היא מצביעה לליכוד כבר 30 שנה ושהיא איננה מבינה כיצד יכול להיות ששר הרווחה (ישראל כץ, מהליכוד) לא הגיע לוועדה. פעילים נוספים הצטרפו לדבריה וצעקו שנמאס להם להגיע לכנסת ולהיאבק על הדברים שאמורים היו להיות מובנים מאליהם.

אלי בוסקילה, נכה המקדם הקמת ארגון יציג לכל הנכים הלא מאוגדים הציג תמונת מצב עגומה: "נכים מתים כל יום. 2,342 ש"ח – זו קצבת מוות. שר האוצר מתנגד לה וחבל ששר האוצר לא פה. יש נכים שנזרקים לרחוב. 50 נכים מתאבדים בשנה – די עם הססמאות."

ח"כ גילאון: אתם חושבים שבבניין הזה מישהו מתעסק במשהו אחר חוץ מבשאלה מי מקבל כמה ולמה? אתם צריכים דוגמאות מאיפה אפשר לקחת ומאיפה לשים? אני קובע כאן הנחה מדעית – עוני זו חלוקה לא נכונה ולא צודקת של עושר.

הפעילים ביקשו התחייבות של חברי הוועדה והקואליציה כי יכפילו את הקצבה ל-180 אלף קשישים וניצולי שואה, וכי תוכפל הקצבה לנכים. עוד הם מחו על העסקה קבלנית ודרשו מהממשלה למצוא פתרון מידי למחוסרי הבית (אחד הפעילים טען שכיום חיים במדינה כ-18 אלף מחוסרי בית).

במהלך הוועדה ניסה אורי אלדר מהפורום במאבק בעוני, להציע מספר כלים שנמצאים היום בשימוש במדינות רבות כדי להתמודד במאבק בעוני, אך לא ניתנה לו רשות הדיבור. בסיום הוועדה הוא הציג אותם בשיחה לדבר ראשון: "בכל ועדה מעלים המון נושאים כי כשמדברים על עוני מדברים על חינוך, דיור, בטחון, תחבורה ובעצם כל דבר – הפתרון פשוט יותר, רק צריך אומץ להתמודד עם זה – יש כלי שקוראים לו סטנדרט לקיום והוא בשימוש רחב בממשלות מרחבי מדינות ה-OECD. צריך להתחיל לחשוב – מה הסטנדרט לקיום בכבוד למשפחה."

בסוף הוועדה אמרה מספר דברים מסכמים ויקי קנפו: "אנחנו לא פוליטיקאים ואנחנו אומרים את אותם הדברים שאתם אומרים רק בשפה יותר פשוטה, אי אפשר למרוח אותנו – אנחנו יודעים הכל. במדינה שעשירה במשאבים – ושלא יספרו לנו סיפורים – שהצמיחה בה היא אחוז וחצי יותר מהמשוער, שהגריפה של המסים היא שבעה מיליארד עודף. שמטיסה את מיטב הרופאים והתרופות לכל פינה בעולם כשצריך לעזור – במדינה הזאת יש 2 מיליון עניים. איך אתם ישנים בלילה כשזה המצב? ילד רעב לא יכול לישון בלילה, בנאדם ברחוב לא יכול לישון בלילה. אנחנו יודעים שיש כסף והוא לא מחולק נכון."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!