דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פרידה

״לא הרגיש מורם מהעם״: הובא למנוחות פרופ׳ שבח וייס, יו״ר הכנסת ושגריר ישראל לשעבר

מאות ליוו את שורד השואה ויו״ר הכנסת ה-13 בדרכו האחרונה, בהם גם ח״כים, נשיאת העליון ונשיא המדינה | בתו של וייס ספדה לו: ״היה קל לאהוב את אבא, הוא היה שובה לב״ | גם נשיא פולין נפרד בטוויטר: ״אבידה גדולה ליחסים בין המדינות״

ארונו של יו"ר הכנסת לשעבר, ח"כ שבח וייס (צילום: דוברות הכנסת: דני שם טוב)
ארונו של יו"ר הכנסת לשעבר, ח"כ שבח וייס (צילום: דוברות הכנסת: דני שם טוב)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מאות בני אדם ליוו היום (ראשון) את פרופסור שבח וייס יו"ר הכנסת לשעבר בדרכו האחרונה.

בלוויה השתתפו בין היתר נשיא המדינה יצחק הרצוג, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, נשיא המדינה לשעבר רובי ריבלין, ח"כ בני גנץ, שרת החוץ והמשפטים לשעבר ציפי לבני, יו"ר הכנסת לשעבר מיקי לוי ואישי ציבור נוספים.

ביתו של שבח וייס, יפעת, הספידה את אביה, שורד השואה: "נקודת הזינוק אבא היא עגומה, הבור בו שרד. הבור הוא ראשית ואחרית סיפור חייו של אבי".

הלווייתו של יו״ר הכנסת לשעבר ושגריר ישראל בפולין שבח וייס (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
הלווייתו של יו״ר הכנסת לשעבר ושגריר ישראל בפולין שבח וייס (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

"לפני שאבא שפנה לפוליטיקה אבא שלנו היה איש אקדמיה. היה קל לאהוב את אבא, הוא היה שובה לב. הייתה לו זיקה עמוקה לערכי שיוויון. הוא קיים אורח חיים צנוע. לא חשב שהוא מורם מהעם. הוא הגיע לפולין כשגריר בימי חסד. הוא זכה להכרה ציבורית חריגה בממדיה. הוא התלונן על הרוח הציבורית בפולין בשנים האחרונות. בשל מצבו בחודשים האחרונים הוא לא הפנים את המתרחש וטוב על כך. מעשי ידיו טובעים בים".

וייס, שנפטר ביום שישי האחרון, הותיר אחריו שני ילדים ונכדה. הוא נולד בבוריסלב שבפולין (היום במחוז לביב של אוקראינה), ושרד עם בני משפחתו את השואה כאשר הוחבאו על ידי שתי חסידות אומות עולם. לאחר המלחמה נדדו בני משפחתו ולבסוף עלו לישראל ב-1947. וייס שירת בצבא ועבד כחידונאי, בין היתר עבד גם בקול ישראל.

במהלך כ-18 שנים הוא שימש חבר כנסת מטעם מפלגת העבודה (בין 1981–1999). בכנסת העשירית נבחר לראשונה ושימש חבר בוועדת חוק, חוקה ומשפט. הוא שימש יו"ר הכנסת ה-13, בזמן הירצחו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין. את התקופה הסוערת לפני הרצח ואת האווירה המתלהמת בכנסת תיאר בהמשך בספרו "השלום והבלהות". עוד הוא שימש כשגריר ישראל בפולין, וכיו״ר יד ושם.

לאחר הידיעה על פטירתו, ספד לו נשיא המדינה יצחק הרצוג: "אני אבל על מותו של שבח וייס, יו״ר הכנסת לשעבר. שורד השואה שהפך לפרופסור בעל שם עולמי, יו״ר מועצת יד ושם, שגריר ישראל בפולין ומנאמני תנועת העבודה. אוהב עמו ומדינתו אותה ייצג בגאון. תנחומיי למשפחתו ואוהביו. יהי זכרו ברוך".

גם נשיא פולין, אנדז'יי דודא, סיפר על תפקידו החשוב של וייס בחיזוק היחסים בין המדינות בציוץ בטוויטר: "בצער רב קיבלתי את הידיעה על מותו של וייס. איש נפלא, יהודי, פטריוט ישראלי שאהב וכיבד את פולין. אביר של מסדר העיט הלבן היה. זו אבידה גדולה עבורנו ועבור יחסי פולין-ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!