דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.2°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.2°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 20.3°באר שבע
  • 29.3°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 15.0°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

מה גרם לרעידת האדמה בטורקיה ומדוע היא הייתה הרסנית כל כך: שאלות ותשובות

רעידת האדמה הקשה במדינה שממוקמת באזור בעייתי גיאולוגית, היא לא היחידה בשנים האחרונות | המומחים מייחסים חלק ניכר מההרס לבנייה הישנה שלא מתאימה לרעידות אדמה

חיפוש אחר ניצולים תחת ההריסות. אדנה, טורקיה (AP Photo/Khalil Hamra)
חיפוש אחר ניצולים תחת ההריסות. אדנה, טורקיה (AP Photo/Khalil Hamra)

רעידת אדמה חזקה בעוצמה 7.8, פגעה אתמול בלילה (שני) בטורקיה ובסביבתה, ואחריה רעידה חזקה נוספת ומספר רעידות משנה. הרעידה פגעה באופן קשה בטורקיה ובסוריה, הרגה אלפי אנשים וגרמה נזק אדיר למבנים ולתשתיות. הנה הדברים העיקריים שצריך לדעת על הרעידה:

מה קרה?

הרעידה פגעה בעומק של 18 קילומטרים ומרכזה היה בדרום טורקיה, סמוך לגבול הצפוני של סוריה. רעידות משנה רבות הרעידו את שתי המדינות מאז הרעידה הראשונית. ב-11 השעות הראשונות, האזור חווה 13 רעידות משנה משמעותיות בעוצמה של 5 ומעלה. רעידת אדמה חזקה נוספת – בעוצמה 7.5 – פגעה בטורקיה תשע שעות לאחר הטלטלה העיקרית. מדענים הסכימו שיש קשר בין שתי הרעידות.

"בהחלט צפויות רעידות משנה נוספות, בהתחשב בגודל הזעזוע העיקרי", אומר אלכס חאתם, חוקר ב-USGS, סוכנות המחקר הגיאולוגית האמריקאית, "אנו מצפים שרעידות המשנה יימשכו בימים, בשבועות ובחודשים הקרובים".

איזה סוג של רעידת אדמה זו הייתה?

חוקרים אמרו כי רעידת האדמה נגרמה משבר הסטה אופקי, שבו שני לוחות טקטוניים גולשים זה על פני זה בצורה אופקית. כדור הארץ מחולק ללוחות טקטוניים, "בערך כמו פאזל", אומר אריק סנדבול, סיסמולוג מאוניברסיטת מיזורי.

החלקים האלה נפגשים בקווי שבר, שבהם הלוחות מתנגשים באופן קבוע זה בזה באיטיות. ברגע שמצטבר מספיק מתח, הם יכולים לעלות אחד על פני השני במהירות, ולשחרר כמות גדולה של אנרגיה. "במקרה זה, לוח אחד נע מערבה בעוד שהשני נע מזרחה", אומר חאתם, "הם נעים זה על פני זה ובכך יוצרים את הרעידה. מכיוון שנותר עדיין לחץ שצריך להשתחרר, ישנן גם רעידות משנה. עם הזמן, הן יתחילו לדעוך ויהפכו פחות תכופות".

האם רעידות אדמה שכיחות באזור זה?

רעידת האדמה התרחשה באזור פעיל מבחינה טקטונית, המכונה 'השבר האנטולי המזרחי', אשר יצר רעידות אדמה קשות בעבר. "כמעט כל טורקיה באמת פעילה סיסמית", אומר סנדבול. "זה לא משהו חדש במדינה".

טורקיה נפגעה ברעידת אדמה גדולה נוספת בינואר 2020 – בעוצמה של 6.7 שגרמה לנזק משמעותי בחלק המזרחי של המדינה. בשנת 1999, רעידת אדמה בעוצמה 7.4 פקדה ליד איסטנבול והרגה כ-18,000 איש.

מדוע רעידת האדמה הזו הייתה כה הרסנית?

רעידת האדמה הייתה חזקה, במיוחד ביחס לרעידת אדמה יבשתית. "בדרך כלל, רעידות אדמה חזקות מאוד מתרחשות מתחת למים", אומרת מרגריטה סגו, סיסמולוגית מהמכון הגיאולוגי הבריטי.

נוסף על כך, הרעידה פגעה בקרבת אזורים מיושבים וצפופים. מוקד הרעש היה ליד גזיאנטפ, עיר מרכזית ובירת מחוז בטורקיה. "באזורים שנפגעו קיימים הרבה בניינים פגיעים", אמר קישור ג'איסוואל, מהנדס מבנים של  USGS. "בעוד שבניינים חדשים בערים כמו איסטנבול תוכננו מתוך מחשבה על סטנדרטים מודרניים של רעידת אדמה, באזור זה של דרום טורקיה יש הרבה בניינים רבי קומות ישנים יותר". לדבריו, גם בסוריה הבנייה המהירה, בתוספת שנים של מלחמה – הותירה הרבה מבנים פגיעים.

גורמים רשמיים דיווחו כי אלפי מבנים קרסו בעקבות רעידת האדמה. הם כללו קריסות "פנקייק", שבהן הקומות העליונות של בניין נופלות ישר אל הקומות התחתונות. "זהו סימן לכך שהבניינים לא יכלו לספוג את הרעידות", הוסיף ג'איסוואל.

מאמצי החילוץ נפגעו על ידי הקור העז, ופקקים תנועה של תושבים שניסו לעזוב את האזורים מוכי הרעידות. "זו הרמה הנוראה של ההרס והחורבן שהיינו מצפים לראות", אמר אילן קלמן, מומחה לאסונות ולבריאות מהקולג' האוניברסיטאי בלונדון, "כאשר רעידת אדמה חזקה פוגעת באזור עם מבנים שלא מוגנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!