דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
24.3°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 24.5°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 25.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

האוצר נגד המתווה לחידוש בניינים מסוכנים בפריפריה: "חוסר יעילות"

יו"ר הרשות להתחדשות עירונית הציג מתווה שאפתני שיאפשר פתרון ל-10.8 אלף משפחות שגרות בבניינים בסיכון לרעידות אדמה | משרד האוצר התנגד בטענה של חוסר יעילות

בניין בתהליך התחדשות עירונית בירושלים (צילום: אור גואטה)
בניין בתהליך התחדשות עירונית בירושלים (צילום: אור גואטה)
דוד טברסקי

אלעזר במברגר, יו"ר הרשות להתחדשות עירונית הציג בפני ועדת הפנים של הכנסת הבוקר (שלישי) את המתווה לקידום פרויקט התחדשות עירונית לפריפריה הגיאוגרפית בישראל, שבעשרים השנים האחרונות לא קרתה בה כל פעילות של התחדשות עירונית. לדבריו, בתקצוב לחמש שנים של כ-6.5 מיליארד שקלים ניתן יהיה להוציא מהלך רחב של פינוי-בינוי, ולאפשר רשת בטחון למעל 30 אלף איש ב-570 מבני שיכון ישנים, ב-10 יישובים שנמצאים במוקדי סיכון לרעידת אדמה, ביניהם טבריה, בית שאן, קריית שמונה ועוד.

ההצעה של במברגר אינה חדשה והיא תמצית של דוח ועדה בין-משרדית שפורסם בספטמבר 2022 וקבע שההקצאה בתוספת הטבות מס לקבלנים, יאפשרו קידום פרויקטים של התחדשות עירונית באזורים שאינם כדאיים כלכלית היום. לדבריו, העבודה תוכל לקרות במהירות, מכיוון שהמתחמים המיועדים לפינוי-בינוי כבר מופו.

על רקע אסון רעידת האדמה בטורקיה והמצב המוזנח של המבנים, ברשות מעריכים שרוב התושבים ירצו לקדם תוכניות התחדשות עירונית: "קבלנים ילכו למקומות כדאיים, ואם נדע לתמרץ אותם – הם יגיעו גם לפריפריה", אמר במברגר,  "אי אפשר להמשיך עם המצב הזה שבמרכז הארץ קמות שכונות חדשות ובמקום אחר עומדות שכונות מזדקנות. יש פה שתי מדינות שונות שגם אחת מהן יותר בטוחה מהשנייה".

במברגר אמנם ציין שהרשות ומשרד האוצר רואים עין בעין את חומרת המצב, אך יצא לו להיתקל ביחס חשדני מצידם. לדבריו, באוצר בוחנים את התקצוב על פי סולם עדיפות מסוים, כאשר מגורים בסכנת קריסה במקומות מסוכנים סיסמוגרפית, נמצאים בראש סדר העדיפויות. עם זאת, המשרד הקצה עד כה כ-130 מיליון שקלים בלבד לנושא, "התוכנית שלנו היא שינוי של המציאות, אבל זה המינימום הנדרש – נצטרך עוד תקציבים לעוד התחדשות עירונית".

יפתח סלע, נציג משרד האוצר בוועדה, יצא נחרצות נגד ההצעה של הרשות, לפחות בהיבט המימון. כבר בתגובה לדו"ח של הרשות, במשרד האוצר טענו שאי אפשר יהיה להוציא לפועל את הנחות המס לקבלנים בגלל אובדן ההכנסות הרב למדינה וחוסר הרצון של האוצר להשקיע בדירות פרטיות. "אתם דורשים תקציב ענק שדורש תכנית מאוד מעמיקה ובדיקת עלות-תועלת מול כל אזור", טען סלע נגד ההצעה, אך לא ביטל אותה על הסף, במידה והמדינה תבחר לייצר תכנית רחבה ומעמיקה כיצד לממן ולהוציא לפועל תכנית כזו.

נכון להיום, בכל הקשור למבנים מסוכנים, האוצר נצמד למדיניות השקעה בחיזוק מקומי, שמועבר בתקציבים ייעודיים לרשויות המקומיות. על פי אתר האינטרנט 'מפתח התקציב', ההוצאה על חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה בעשור האחרון עמדה על סכום של 462 מיליון שקלים לאורך העשור. לטענת האוצר, זו גישה יעילה וחסכונית יותר. לטענת במברגר ומהנדסים עירוניים רבים, מדובר בכלי נקודתי מדי, שלא יכול לתת מענה לבעיה רחבה, בטח לא בקצב הנדרש ובסופו של דבר משאיר מבנים ישנים שאינם מתאימים למגורים לאורך זמן.

יו"ר הועדה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), יצא בביקורת על עמדת האוצר וציין שבהסכמים הקואליציוניים ישנה התמקדות בקידום התחדשות עירונית בפריפריה, בדגש על מימון חלקי מהצד המדינה, אך אלו לדבריו רק קווי מדיניות כלליים והם לא מספיקים נוכח המצב הקיים. "משרד השיכון והמדינה צריכות ללכת לכיוון השקעה בהתחדשות עירונית בפריפריה", אמר אשר, שקרא לראש הממשלה להקים ועדה בין משרדית לקידום תוכניות מימון וביצוע של התחדשות עירונית באזורים מסוכנים: "בפריפריה המדינה צריכה ליזום, היא זו שצריכה להכין תוכניות מגירה. אם יהיו תוכניות – יהיה מימון לסבסוד  ויהיה ביצוע".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!