דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארגון מרשם

חברה ועבודה / המאבק בין ההסתדרות הרפואית ומרשם עולה מדרגה

ארגון המתמחים ברפואה מרשם מציע לרופאים המתמחים ביטוח שיחליף את זה שמציעה ההסתדרות הרפואית, אולם בדיקה מגלה כי מדובר בביטוח טוב פחות. עוד טוענים במרשם כי הצטרפות אליהם תפטור את הרופאים מתשלום דמי הארגון להר"י, זאת על אף שנכון להיום הוא אינו ארגון עובדים מוכר

רופאים בבית חולים (צילום אילוסטרציה: משה שי / פלאש 90)
רופאים בבית חולים (צילום אילוסטרציה: משה שי / פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

על אף הצהרותיהם של מובילי ארגון מרשם, על כך שהם אלו שיצילו את מערכת הבריאות הציבורית תוך כדי שייטיבו עם המתמחים, משאלות שעלו בדף הפייסבוק של הארגון  בימים האחרונים, המצב נראה מעט שונה.

נ', רופא שביקש לשמור על עילום שם, הפנה את 'דבר ראשון' לפרסום של יו"ר מרשם אראל בוצ'ינסקי בקבוצת הפייסבוק של הארגון לפני כשבוע. הפרסום כולל הקלטה של שיחת טלפון בין נציגת שירות שמתקשרת למתמחה לוודא שהוא מודע לכך שברגע שהוא חותם למרשם הוא מוותר על הביטוח שהר"י מספקת לחבריה.

"בשבועות האחרונים מנסים נציגי הר"י לזרוע דיסאונפרמציה ולבלבל אותנו באמצעות טלפנים שמוציאים שיחות מטרידות ומשעשעות כאחד למתמחים שעזבו את הר"י והצטרפו למרשם" כתב  בוצ'ינסקי, "אנחנו מזמינים אתכם לשמוע יחד איתנו שיחה שרצופה בשקרים ובניסיונות מתפתלים לשכנע שאנחנו עומדים לאבד את כל עולמנו כשאנחנו עוזבים את הר"י."

לטענת נ', אמירתו של בוצ'ינסקי מטעה, שכן ברגע שמתמחה מבקש להפסיק את חברותו בהר"י הוא אכן מאבד את פוליסת הביטוח שהר"י מספקת לחבריה.

באתר של מרשם נערכת השוואה שמטרתה להסביר מדוע מרשם עדיפה על הר"י, מתוך האתר: "דמי חבר במרשם הם 115 ש"ח, ללא פגיעה בביטוח מקצועי או כל ביטוח אחר עם שיפור (ההדגשה במקור) הביטוח הפרטי". נציגת חברת הביטוח של מרשם ציינה מה הביטוח מכיל: "בפוליסה לחברי מרשם ישנו רכיב של תרופות והשתלות כולל טיפולים מיוחדים בחו"ל במימון מלא של מרשם, וכל שאר הכיסויים מותאמים באופן אישי אחד על אחד מול כל מבוטח לצרכיו, כאשר עליהם המבוטח משלם באופן פרטי מחיר עם הנחה מיוחדת לחברי מרשם."

בבדיקה שערך 'דבר ראשון' באתר משרד האוצר המשווה בין פוליסות ביטוח, עלותה של פוליסה שכזאת לאישה בשנות ה-30 המוקדמות, בחברת הביטוח AIG למשל, היא 12 ש"ח. הפוליסה הבסיסית  של הר"י מעניקה כיסוי עבור ניתוחים (כתוצאה ממצב רפואי המחייב זאת), חוות דעת רפואית נוספת עבור ניתוחים מסוימים (כמפורט בפוליסה), פיצוי במקרה של מוות בניתוח, סיוע לאחר ניתוח או פיצוי במקרה של אשפוז ממושך, הוצאות נלוות לנסיעה לטיפול רפואי (שאושר על פי חוק הבריאות) בחו"ל, השתלת איברים בחו"ל בכפוף לאישור מהמרכז הארצי להשתלות וכדומה, כולל לילדים עד גיל 21. בנוסף במרשם אין ביטוח סיעודי בעוד שבהר"י יש.

בתגובה לטענות שעלו בדף הפייסוק, פירסם בוצ'ינסקי פוסט הבהרה בו נכתב כי "יכול להיות וזה טבעי שכחלק מהקמה של ארגון חדש וצעיר לא חידדנו את כל המסרים בצורה מושלמת מתוך מחשבה שראוי להתמקד בעיקר (ייצוג הולם, אכיפה של חוקי העסקה, תוספת תקנים, עומס, קיצור אורך תורנויות, חיי אדם…), ייתכן שבתום לב אולי נוצרה איזו לקונה הסברתית בנוגע לביטוחים". הוא מוסיף, "היום כל אחד מודע למה שהוא משלם ומה שהוא מקבל. זו מהפכה בהשוואה למה שהיה עד היום. זה שיפור מבחינת עלויות, מבחינת מודעות והבנה של מה שאנחנו משלמים, זו שקיפות (כל החומר באתר לכל המעוניין) ובחירה חופשית. בטח שלא הטעיה וניצול." למען ההגינות, יש לציין שגם באתר הר"י מופיעים כל פרטי הפוליסה אותה מציע הארגון. .

סוכן הביטוח של מרשם כתב בדיון בקבוצה על הביטוח כי "בפוליסה של הר"י יש רובד רחב של התייעצויות עם רופאים והחזרי הוצאות אשפוז. חשבו ראשי מרשם לתומם, וכך גם אנחנו בדרך ארץ, כי אוכלוסיית המתמחים מכירה אולי רופא או שניים להתייעץ אתו גם בלעדינו". מדבריו משתמע שהוזלת הביטוח הביטוח הרפואי אותה מציעים במרשם, מתבססת על טיפול רפואי שיעניקו החברים אחד לשני.

ישלמו או לא ישלמו?

מכתב שהוציא משרד עורכי הדין  שמייצג את ארגון מרשם,שאף אותו העביר נ' לידי 'דבר ראשון', כולל סעיף המתייחס לתשלום על דמי הטיפול וטוען כי:

סעיף מתוך המכתב שהוציא עו"ד של ארגון מרשם
סעיף מתוך המכתב שהוציא עו"ד של ארגון מרשם

עלפי חוק הגנת השכר, דמי טיפול לארגון עובדים נגבה באופן אוטומטי מעובד שלא מאוגד באף ארגון עובדים, אך חל עליו הסכם קיבוצי. עובד שחבר בארגון עובדים טחר מזה החתום על ההסכם שחל עליו, לא חייב בתשלום דמי הטיפול.

לטענת עורך הדין של מרשם כותב, עצם ההצטרפות לארגון פוטרת את החברים מהחובה לשלם דמי טיפול להר"י. עם זאת, מאחר ומרשם לא  מוכר כארגון עובדים, נותרות שתי אפשרויות: האחת, שהר"י יעתרו לבקשה ויפסיקו לגבות דמי טיפול מהחברים במרשם ובכך יכירו בו בפועל כארגון עובדים ולעת עתה נראית פחות סבירה. האפשרות השנייה היא שהר"י לא יעתרו לבקשה וארגון מרשם יצטרכו לפנות לבית הדין לעבודה בדרישה שיכיר בהם בארגון עובדים. במקרה כזה בית הדין יצטרך לבחון האם הם עומדים בתנאים להיחשב כארגון עובדים.

מארגון מרשם נמסר בתגובה כי  "אנחנו שמחים שלאחר שנים ארוכות בהן לא ספרה את המתמחים החלה הר"י להתעניין בנושאים הקשורים לזכויותיהם ולהציף אותם בתקשורת. עובדה זו מוכיחה שארגון "מרשם" הצליח, למרות תנאי הפתיחה הקשים, להפוך את המתמחים מקבוצה שזכתה להתעלמות מוחלטת לכח משמעותי שיש להתחשב בצרכים הייחודיים שלו. עם זאת, מכיוון שהר"י כבר הוכיחה פעם אחר פעם שכתפיסה המתמחים הם החוליה האחרונה בשרשרת המזון שלה, אנו נמשיך לעבוד ולצרף לארגון עוד מאות מתמחות מתמחים, כפי שאנחנו עושים מדי יום, על מנת לדאוג לכלל הצרכים והזכויות שלהם וכדי להבטיח רפואה ציבורית איכותית ויעילה בישראל. מיותר לציין שנעשה זאת תוך הבטחת התנאים הטובים ביותר למתמחים, לרבות בעניין הביטוח. לפיכך הטענה העולה כאן לפיה מתמחים יבחרו במודע ביטוח פחות טוב עבורם, היא מגוחכת ומזלזלת באינטיליגנציה של כולנו".

תגובת ההסתדרות הרפואית לא התקבלה נכון לשעה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!