דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

"לרכוש כלים לבניית אלטרנטיבה כלכלית": תוכנית חדשה תכשיר מנהלי יוזמות שיתופיות

הקורס שיקיימו משרד הכלכלה וההסתדרות הציונית, יעניק כלים לצעירים להקמת קואופרטיבים וישתתפו בו 18 מיזמים שיתופיים גם מהחברה הערבית והחרדית |בישראל קיימות 4,200 אגודות שיתופיות שמרביתן בקיבוצים ובמושבים

קואופרטיב העגלה מצפה רמון (צילום: אור צדקה)
קואופרטיב העגלה מצפה רמון (צילום: אור צדקה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד הכלכלה וההסתדרות הציונית העולמית יקיימו לראשונה קורס הכשרה ליזמות שיתופית הפונה לצעירים ולצעירות, כך הם הודיעו אתמול (שלישי). הקורס יעניק כלים מעשיים לצעירים ולצעירות מכל רחבי הארץ, ובין היתר לכאלה ממגזרים ומאזורים מוחלשים, כדי לסייע להם להקים תאגידים שיתופיים (קואופרטיבים) ולפתח משמעותית תאגידים קיימים.

הפרויקט החדש, מאיץ ליזמות שיתופית, הינו שיתוף פעולה של האגף לאיגוד שיתופי במשרד הכלכלה ושל המחלקה למעורבות חברתית בהסתדרות הציונית. הוא יחל בחודש מאי למשך שלושה חודשים. בשלב הראשון ייבחרו 18 תאגידים ומיזמים שיתופיים שישתתפו בקורס במשך שלושה חודשים עם הכשרות ממיטב אנשי העסקים והכלכלנים המובילים בישראל. ראש האגף לאיגוד שיתופי במשרד הכלכלה, עו"ד שלומית שיחור רייכמן ציינה כי היא רואה במאיץ הקואופרטיבים הזדמנות גדולה וכלי נוסף לטובת קידום האגודות השיתופיות והתאמן למאה ה-21.

יזמות שיתופית (קואופרציה) היא מודל הפעלה ייחודי של עסק או ארגון, בו כלל החברים והחברות הם בעלים-שותפים שווים, המנהלים באופן דמוקרטי ומשותף את הפעילות העסקית. איגוד אנשים באופן זה הופך אותם ממתחרים לשותפים, הפועלים יחד מתוך תחושת סולידריות ואינטרסים משותפים לצמיחה. המודל אמור לקדם שוויון, חדשנות, בניית קהילה, תעסוקה איכותית, תחרות חופשית ויציבות כלכלית.

על פי נתוני משרד הכלכלה, קיימות בישראל 4200 אגודות שיתופיות. כ-92% מתוכן הן אגודות שיתופיות חקלאיות הכוללות קיבוצים, מושבים, ישובים קהילתיים ועוד. מטרת התוכנית היא להרחיב את היקף הפעילות היזמית-שיתופית בישראל גם למגזרים נוספים. ברחבי העולם ישנם כ-1.2 מיליארד איש שהינם חלק מאגודות שיתופיות, כולל מיזמים עסקיים מפורסמים כמו Union Bank האמריקאי, התאגיד התעשייתי הגדול מונדראגון בחבל הבאסקים ועוד.

תוכנית ההכשרה פונה בעיקר למנהלים ולמנהלות בתחום היזמות השיתופית המעוניינים לפתח ולהרחיב את פעילות המיזם שלהם, ובמיוחד למיזמים המגיעים ממגזרים מוחלשים: מהחברה החרדית והערבית, או מאזורים מוחלשים ומהפריפריה. בשלב הראשון, התוכנית תספק תמיכה מקיפה להקמת 8 מיזמים משותפים חדשים והרחבה משמעותית של 10 מיזמים שיתופיים קיימים.

במהלך ההכשרה יושם דגש על הכשרתם של יזמים ויזמיות להקמה, להרחבה ולפיתוח של יזמות שיתופית, ויתקיימו בה גם מפגש ושיתופי פעולה עם דמויות בעלות השפעה במשק הישראלי. התכנים שיועברו בקורס יתמקדו בהבנת עקרונות המודל של יזמות שיתופית, הענקת כלים והכשרה מעשית בנושאים כלכליים ושיווקיים: גיוס משאבים וכוח אדם, בניית תוכניות עסקיות, עבודה מול מוסדות המדינה והשלטון המקומי, רתימת שיתופים, ניהול כספים ועוד.

"התוכנית מזמינה יזמים להתמודד עם האתגר הכלכלי-חברתי המאפיין את העולם של היום, דרך למידה ורכישת הכלים הדרושים לבניית אלטרנטיבה – הקמת יזמות שיתופית חדשה בישראל והרחבה של יזמות שיתופית פעילה", אומר דרור מורג, ראש המחלקה למעורבות חברתית ותיקון עולם בהסתדרות הציונית העולמית, "התוכנית משלבת היכרות מעמיקה עם תחום היזמות השיתופית בישראל ובעולם, הכשרה מתקדמת לניהול עסקי ושיתוף פעולה עם דמויות בעלות השפעה בכלכלה הישראלית. כל משתתף בתוכנית יקבל ליווי צמוד של מנטור מקצועי ומלווה חברתי לאורך התוכנית. אנו מאמינים, כי מדינת ישראל צריכה התארגנויות רבות ומגוונות מסוג זה, שישפרו את מצבם הכלכלי והחברתי של צעירים מכל חלקי החברה הישראלית בדגש על צעירים בפריפריה הגיאו-חברתית של מדינת ישראל. המטרה והחזון הם לחזק את הפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל, באמצעות הקמת יזמויות שיתופיות המקדמות קהילות, תעסוקה איכותית, יציבות כלכלית, שוויון והגברת התחרות בשוק החופשי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!