דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
17.3°תל אביב
  • 15.9°ירושלים
  • 17.3°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 16.9°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 20.8°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 16.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

ועדת החוקה: ההצבעות על סעיפי הרפורמה המשפטית נדחו ליום שני

הכנסת שבה לדון בהרכב הוועדה לבחירת שופטים ואי ביטול חוקי יסוד על ידי בג"ץ, אך ישיבת הוועדה התנהלה בעיקר בחילופי מהלומות של חברי הקואליציה והאופוזיציה | ח״כ מיכאלי: ״אתם באים עם די-9 כדי לרמוס, אין מה לנהל משא ומתן״

דיון ועדת חוק חוקה ומשפט (צילום: נועם מושקוביץ׳/ דוברות הכנסת)
דיון ועדת חוק חוקה ומשפט (צילום: נועם מושקוביץ׳/ דוברות הכנסת)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ועדת החוקה, חוק ומשפט התכנסה היום (רביעי) פעם נוספת לדיון בסעיפי הרפורמה במערכת המשפט שמקדמת הממשלה. הוועדה התמקדה בהרכב הוועדה לבחירת שופטים ואי ביטול חוקי יסוד על ידי בג"ץ, אך ההצבעות נדחו ליום שני הבא. גם ההצבעה על תיקון לתקנון הכנסת סביב בחירת נציגי הוועדה לבחירת שופטים נדחתה לשבוע הבא.

"אין דבר שיגרום לכך יותר שנוכל לעמוד בפני האתגרים וכל העם הזה יבוא בשלום אם נסדיר את עניין בחירת השופטים שבו אנחנו עוסקים", אמר יו״ר הוועדה שמחה רוטמן בפתח הוועדה. הוא יצא נגד חברי אופוזיציה שהפריעו לדיון ואמר: "העובדה שבאתם לפוצץ את הדיון מאוד ברורה ואני לא אתן לכם לעשות זאת".

לפי הצעתו האחרונה של רוטמן, הוועדה לבחירת שופטים תמנה תשעה חברים אך יהיה בה רוב לקואליציה. היא תורכב משלושה שרים, אחד מהם שר המשפטים, שלושה שופטים, ובהם נשיאת בית המשפט העליון ושלושה חברי כנסת, אחד מהם הוא יו"ר ועדת החוקה. שר המשפטים יהיה יו״ר הוועדה, והרוב הדרוש למינוי שופטים לעליון יעמוד על חמישה במקום שבעה כיום.

נציג אחד של כל אחת מהרשויות חייב להיות אישה, שני השרים ייבחרו על ידי הממשלה, שני השופטים הם שופטים בדימוס והם נבחרים בהסכמה על ידי שר המשפטים ונשיא העליון, ח"כ אחד חייב להיות מהאופוזיציה וייבחר על ידי חברי האופוזיציה והח"כ השני ייבחר על ידי יו"ר הכנסת.

בשבוע שעבר פרסם היועץ המשפטי של ועדת חוקה, גור בליי, חוות דעת לפיה אם המהפכה המשפטית תאושר בכנסת, יש להחילה רק מהכנסת הבאה ולא באופן מיידי. "התיקון המוצע משנה את מאזן הכוחות בין הרשויות, ומעניק כוח ניכר לרוב הקואליציוני ולרשות המבצעת", כתב בחוות הדעת. "הדברים אמורים ביחס לשינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים וקביעת הסדר ההתגברות המאפשר לרוב הקואליציוני 'לחסן' חקיקה מביקורת שיפוטית".

מיכאלי: ״אתם באים עם די-9 כדי לרמוס, אין מה לנהל משא ומתן״

חברי הכנסת מהאופוזיציה בוועדה ניצלו את מלוא הזמן שניתן להם כדי לדבר נגד הרפורמה. ח"כ מרב מיכאלי אמרה: "אתם באים עם 9D בספידים על סטרואידים פשוט לרמוס, ועל זה אין מה לנהל משא ומתן".

ח"כ חנוך מלביצקי: "בימ"ש הפך לסניף מפלגתי של השקפת עולם קיצונית אנטי ציונית וזה צריך תיקון. הצד שכנגד מנסה לייצר דה-לגיטימציה לכל ההליך. לא קיבלנו מהאופוזיציה אף מסמך אחד כהצעה נגדית וברור שהם עושים זאת כי בימ"ש היה הדרך שלהם לשלוט למרות שהיו מיעוט"

ח"כ עודד פורר אמר ליו"ר הוועדה ח"כ רוטמן: "כשאתה מסתכל במראה תחשוב את מי אתה משרת במהלך הזה. חד משמעית אתה לא משרת את הרפורמות המשפטיות שצריך לקיים עליהן דיון ואשמח לעזור בזה, אלא אתה משרת אינטרסים פרסונליים של אנשים שצריכים לפתור את בעיותיהם האישיות".

רוטמן השיב לו: "אתה יודע היטב שאני מקדם את הנושאים הללו שנים רבות בלי קשר לאף אחד באופן פרסונלי. הסיבה שאין שיח היא כי הנחת המוצא של רבים כמוך וחלק מהיושבים פה אומרת שבגלל הפרסונות שעומדות היום בראשות הממשלה או בממשלה אין מקום לשיח"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!