דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

חטיבת הפרילנסרים הוקמה בהסתדרות, ותעניק שירותים לכ-300 אלף איש

מספר הפרילנסרים הולך וגדל בשנים האחרונות בישראל ובעולם, ובהסתדרות יצרו פתרון ראשון מסוגו בישראל למי שהם לא שכירים ולא עצמאים | יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד: "אלה עובדים שזכויותיהם נרמסות בקלות רבה מדי וללא הרף. לפרילנסרים יש עכשיו בית"

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד וראש פורום העצמאים בהסתדרות רמי בז'ה חותמים על מסמך הקמת חטיבת הפרילנסרים בהסתדרות (צילום: דוברות ההסתדרות)
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד וראש פורום העצמאים בהסתדרות רמי בז'ה חותמים על מסמך הקמת חטיבת הפרילנסרים בהסתדרות (צילום: דוברות ההסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד השיק היום (רביעי) את חטיבת הפרילנסרים בהסתדרות, הפועלת במסגרת פורום העצמאים מבית ההסתדרות. ההסתדרות היא אחד האיגודים המקצועיים הראשונים בעולם הקולט לשורותיו עובדים המועסקים במתכונת פרילנס. הפרילנסרים שיצטרפו לחטיבה  יוכלו לקבל ייעוץ וליווי עסקי ומשפטי, לימודים, השתלמויות מקצועיות, סל הטבות ועוד.

החטיבה החדשה תאגד בתוכה את מי שמוגדר כעצמאי, אך אינו מעסיק עובדים נוספים.  הפרילנסרים שיצטרפו לחטיבה החדשה ישלמו דמי חבר ויקבלו את מלוא הזכויות, בהן למשל ייעוץ וליווי משפטי, חברות במועדוני ההסתדרות, לימודים, הדרכות והעשרות ייעודיות להם ולקידום העסקים שבבעלותם, סיוע בקבלת החלטות בנוגע לקידום וייעול העסק על מנת להגדיל הכנסות ועוד.

על פי ההערכות, בישראל למעלה מ-300 אלף פרילנסרים – כ-10% מכלל המועסקים בישראל, מספר הנמצא במגמת עליה בארץ ובעולם. קבוצה זו נכללת במה שמכונה במחקר בשנים האחרונות 'המעמד הפגיע' שכן בניגוד לעובדים שכירים להם שורה של זכויות המוגדרות בחוק, עובדים אלו זוכים לפחות הגנות סוציאליות הן באכיפת זכויותיהם מול מזמיני השירות והן בסיוע המדינתי שהם מקבלים. הם אינם מקבלים ימי חופשה ומחלה, דמי אבטלה וחלקם אף אינם מפרישים לפנסיה.

ביטחונם התעסוקתי של הפרילנסרים נמוך יותר והם פגיעים לכל שינוי בשוק העבודה. השכר החודשי הממוצע של פרילנסר עומד היום על 9,563 שקלים לחודש, נמוך ב 25% מהשכר הממוצע במשק. נתון מעניין נוסף, העולה ממחקר של מרכז מאקרו לכלכלה מדינית משנת 2021 מלמד שמדובר על קבוצת עובדים צעירה אשר 70% ממנה ברמה העולמית הם בני למטה מ-35.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, מסר כי "ההסתדרות היא בית לכלל העובדות והעובדים בישראל, ומעכשיו היא גם הבית של הפרילנסרים. את פורום העצמאים הקמנו בשיא משבר הקורונה, כדי לתת מענה לאוכלוסיית עובדים שנותרה ללא כל ביטחון תעסוקתי. כעת תיפתח בפורום חטיבת הפרילנסרים, שתטפל בהיבטים הייעודיים של עובדים שזכויותיהם נרמסות בקלות רבה מדי וללא הרף. לפרילנסרים יש עכשיו בית".

יו״ר פורום העצמאים מבית ההסתדרות, רמי בז'ה, הוסיף כי "מדובר בבשורה עצומה לציבור ההולך וגדל של הפרילנסרים בישראל ובני משפחותיהם, ואנו מודים להסתדרות ולעומד בראשה ארנון בר-דוד על הרוח הגבית והבית החם שהם מעניקים לעצמאים ולפרילנסרים. הגידול הכביר במספר הפרילנסרים בישראל לא תורגם להכרה במעמדם וליצירת מדיניות מותאמת לאופי תעסוקת הפרילנסר. למעשה, הפרילנסרים מצאו עצמם ב'תחום האפור' שבין עצמאים לשכירים, תוך התעלמות ממוסדת מהמצוקות הייחודיות להם ובראשן הניגוד בין עבודה עם מספר מצומצם של מעסיקים הנוטים להתייחס אל הפרילנסר כשכיר, אל מול היעדר התנאים הסוציאליים והתעסוקתיים שהמעסיק אינו מספק לפרילנסר עקב היותו עצמאי".

לדבריו, יש להכיר באינסטלטור, מתקין מזגנים או שליח שמוציאים חשבונית, הנותנים שירות ועובדים מול ספקים קבועים, כעובדים לכל דבר ועניין מבחינת זכויות. "למשל כוריאוגרפית שעובדת אצלי כמה שנים וההתקשרות איתה הפסיקה, תהיה זכאית לפיצויים מהביטוח הלאומי בדיוק כמו לשכיר, אפילו אם היא מגישה חשבונית. כלומר, מי שידע להוכיח שהוא עבד מול ספק קבוע והגיש חשבוניות קבועות, ייחשב כשכיר לכל דבר".

עוד הוסיף בז'ה כי בארה"ב כבר מעל 40% מהעובדים אינם נחשבים לשכירים. "המצב הזה הולך וגדל גם בישראל וצריך להסדיר אותו. חייבים לתכנן את זה כלכלית. הכוונה היא להגן על הפרילנסרים, תחת פורום העצמאים בתוך ההסתדרות. אנחנו נדאג לתנאים ולביטחון שלהם ונהפוך אותם סוף סוף למי שהולכים עם מטריה שמגנה עליהם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!