דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

התאגדות בחברה גלובלית

התאגדויות בחברות גלובליות הן נורא מורכבות. ממילא התארגנויות ראשונות הן קשות, אז בחברות גלובליות זה חתיכת כאב ראש.
הנה תמונת מצב בסיסית שאפשר בשינויים קלים להתאים לכל התארגנות בחברה גלובלית: ההסתדרות אלופה בהתארגנויות אבל את התרבות של סאפ – הם לא מכירים. ההנהלה המקומית מורכבת משכירים שלא ממש מקבלים את ההחלטות (למרות כל מה שהם אומרים במסגרת משחקי הכוחות והאגו). הגרמנים, בעלי הבית, הם אלופים גם בהייטק וגם בהתאגדויות אבל אין להם מושג מה חוקי המשחק בארץ, גם מבחינה משפטית וגם מבחינת תרבותית.
למעשה, במשוואה הזאת, לגרמנים יש משקל מאד כבד. יש להם ניסיון, ידע, הם בעל המאה והם גם מסודרים. הם עושים את זה שנים. בסאפ יש חבר בהנהלה הבכירה ביותר בגרמניה שהוא גם דירקטור ביחסי עבודה ומנהל משאבי אנוש של החברה כולה, 80 אלף איש. לו כפוף סגן נשיא שכל תפקידו הוא לעבוד מול כל הוועדים של סאפ, פרט לגרמני, 14 ועדים. מול הועד הגרמני, הדירקטור עובד באופן ישיר. ועדי עובדים זה עניין רציני בסאפ. הקושי העיקרי שלהם הוא אנחנו, הישראלים, ששונים מהאירופאים במנטליות.
כדי להתמודד עם ההתאגדות, חברה כמו סאפ, שממון רב מצוי בכיסה, לוקחת את טובי היועצים ומשלמת להם ממיטב כספה. מי חושב שצריך את היועצים הללו? הגרמנים? הישראלים? לא ברור. אבל הם פה והם מתנהלים בצורה ישראלית לחלוטין.
המו"מ בחברה גלובלית מתנהל מול בכירים ישראלים שהם שכירים בארגון בדיוק כמוני וזה לא פשוט. לא רק שהם שכירים הם למעשה לא ממש מקבלי ההחלטות, גם אם הם מנסים לשכנע את כולם שהם כן. למעשה אין להם מנדט ברור על כל דבר ומצד שני יש דברים שאינם מעניינים כלל את הגרמנים.
מול כל המכבש הזה, כדי להוביל מהלך נכון היה צורך במעט צניעות. אנחנו היינו צריכים ללמוד מההסתדרות התאגדות מהי והם למדו מאתנו הייטק מהו.
כשהתחלנו את ההתאגדות עבדנו עם החברים מההסתדרות. הם אלופים בהתאגדויות.
אנחנו, הוועד, אנשים ותיקים בתחום ההייטק ,מכירים אותו על בוריו. יחד יצרנו תמונה שלמה.
מו"מ ישראלי הוא תמיד על הקצה, לעולם הוא נמצא רגע לפני סכסוך עבודה ופיצוץ. לא כי אנחנו רוצים, אלא כי דוחפים אותנו לשם. בארץ אם אין כוח, אין הסכם. מודל של עימות, אמרנו כבר?!
לעומת זאת, באירופה רוב הוועדים אינם רשאים להכריז על סכסוך עבודה ובכל זאת הם מצליחים להגיע להסכמות עם ההנהלה. הכיצד?
יותר הוגנות מצד ההנהלה המושפעת מאוד גם מדעת הקהל של העובדים, כי חשוב שהעובדים יהיו מרוצים ושסאפ תמשיך להיות מעסיק מוביל במדינות אלה.
הועדים האירופאים גם יכולים לגרור את החברה לבית משפט והם עושים זאת מידי פעם.
היועצים הישראלים יודעים ומכירים את ההתנהלות מול ההסתדרות אך אין להם שמץ של מושג בתרבות האירגונית של סאפ ובמהלכים שהועד יכול ליזום מול ההנהלה הגלובלית של החברה וכמה השפעה יש לנו בחזית הזאת.
ההנהלה הגלובלית גם יכולה לתת צ'ק פתוח להנהלה הישראלית ולאפשר לה להתנהל כטוב בעיניה, אך אז היא צפויה להגיע לידי סכסוך עבודה, דבר שאינו מקובל כלל בחברה כה מכובדת כמו סאפ.
כן, בלופטנזה הגרמנית הם שובתים על ימין ועל שמאל אבל לא בסאפ.
כל מו"מ הוא מורכב וכל חברה היא מיוחדת בפני עצמה. אבל התאגדות בחברה גלובלית כבר מעבירה את המשחק כולו לגלובל. זו התאגדות מעניינת מאין כמוה שמפתיעה אותי כל יום מחדש ואני יודע שהיא תמשיך להפתיע אותי וגם אתכם.

So stay tuned

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!