דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

ב-70% מהמעונות המפוקחים עזבה מטפלת בחודש האחרון: סקר מקיף חושף את עומק המשבר בחינוך לגיל הרך

בסקר שנערך ב-600 מעונות עולה ש-60% מהמטפלות נאלצו לוותר על יום חופש עקב היעדרויות של מטפלות אחרות | 70% מהמטפלות במעונות המפוקחים סבורות ששכרן אינו מספיק | המלצות ועדת המחירים להעלאת שכר המטפלות עדיין מחכות לאישור הממשלה

מטפלות הגיל הרך מפגינות בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)
מטפלות הגיל הרך מפגינות בתל אביב (צילום ארכיון: ניצן צבי כהן)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

ב-70% ממעונות היום המפוקחים לגיל הרך עזבה לפחות מטפלת אחת בחודש האחרון, וכך גם ב-60% מהמעונות הפרטיים – כך עולה מסקר שערך מרכז טאוב שחושף את עומק המשבר בחינוך לגיל הרך. עוד נמצא כי 60% מהמטפלות-מחנכות במעונות המפוקחים חשבו על פרישה בחודשים האחרונים, ובמעונות הפרטיים השיעור הוא מעל 40%.

בסקר, שערכה ד"ר כרמל בלנק ממרכז טאוב והמרכז האקדמי רופין, השתתפו 600 מטפלות מחנכות ו-350 מנהלות מעון מ-600 מעונות. מעונות אלו כוללים מעונות מפוקחים ('מעונות סמל') שעלותם מסובסדת על ידי המדינה (כמו המעונות של נעמת, ויצו ועוד) ומעונות פרטיים בבעלות פרטית. הנתונים הוצגו בכנס למען החינוך לגיל הרך בכנסת שנערך ברביעי שעבר בהובלת ח"כ נעמה לזימי (העבודה).

הסקר בחן את עמדותיהן של המטפלות על אופן השיפור הרצוי מבחינתן לתנאי ההעסקה שלהן. מהנתונים עולה שיותר מ-70% מהמטפלות-מחנכות במעונות היום המפוקחים לגיל הרך טוענות ששיפור תנאי העסקתן כרוך בהעלאת שכרן ללא שינוי בכמות שעות העבודה, לעומת פחות מ-30% שטענו שניתן לצמצם את שעות העבודה ולהישאר עם שכר זהה. לצד זאת, 50% ציינו מרכיב אחר שברצונן לשפר בתנאי ההעסקה, שאינו שכר או שעות העבודה: הוספת מטפלות מחנכות, או צמצום מספר הפעוטות במעון.

נוסף על אלו, 40% מהמטפלות מחנכות תולות את שיפור העסקתן בצמצום עבודת הניקיון או בצמצום ימי העבודה. בכל מקרה כמעט 70% מהמטפלות מחנכות במעונות הסמל טוענות כי שכרן אינו מספיק.

נתונים אלו מחזקים את מחאתו של הפורום למעונות מפוקחים בשנתיים האחרונות, וביתר שאת בחודש האחרון על אישרור מסקנות ועדת המחירים על ידי שר האוצר ושר העבודה.  מסקנות הוועדה שפורסמו באוגוסט האחרון קבעו בין היתר שיש להעלות את המחיר שהמעונות המפוקחים רשאים לגבות מההורים, כדי להעלות את שכרן של המטפלות-מחנכות ולהשוות אותו לשכרן של סייעות בגנים.

המחסור בכוח אדם אינו מתבטא רק בעזיבות אלא גם בשגרה. בכמעט 90% ממעונות הסמל עובדת נעדרה פעם בשבוע, וכך גם במעל 60% במעונות הפרטיים. המחסור הוא על בסיס שבועי: מעל 80% ממעונות הסמל וכמעט 65% מהמעונות הפרטיים פועלים עם צוות חסר לפחות יום בשבוע.

מציאות כזו מזמנת אופני התמודדות שפוגעת בתפקודו של המסגרת החינוכית: בין אם מעל 60% מהמטפלות מחנכות שנאלצו לוותר על יום חופש, או מעל 30% מהמעונות ששכרו אדם שאינו מתאים לתפקיד. אם כי אלו לא מהוות הדרך העיקרית, שהיא החלפת מטפלת מחנכת  ע" מנהלת המעון. אופנים נוספים הם: העברת מטפלות מחנכות בין כיתות, עבודה בצוות חסר (מתחת ל-60%) וצמצום שעות הפעילות או סגירת כיתות (מתחת ל-20%).

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!