דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני י"ב באייר תשפ"ד 20.05.24
33.3°תל אביב
  • 32.1°ירושלים
  • 33.3°תל אביב
  • 29.6°חיפה
  • 32.0°אשדוד
  • 36.6°באר שבע
  • 42.0°אילת
  • 38.1°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 34.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רעידת האדמה בטורקיה

האתגר של ארדואן: נשיא טורקיה ינסה לזכות בבחירות לאחר האסון הכבד במדינה

עתידו הפוליטי של המנהיג שנבחר לפני 20 שנה בין היתר בגלל טיפול לקוי ברעידת האדמה ב-99׳ בערפל, שלושה חודשים לפני פתיחת הקלפיות | סונר קגפטאי, מומחה לטורקיה: ״המותג שבנה ארדואן עומד למבחן״ | בנתיים הכריז הנשיא על מספר ערוצי סיוע, אך הוא מתמודד עם ביקורת קשה מהאופוזיציה

נשיא טורקיה ארדואן מבקר באחד מאתרי האסון רעידת האדמה בדרום המדינה (צילום: Turkish Presidency via AP, File)
נשיא טורקיה ארדואן מבקר באחד מאתרי האסון רעידת האדמה בדרום המדינה (צילום: Turkish Presidency via AP, File)

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, עלה לשלטון לפני 20 שנה בין היתר בעקבות הזעם הציבורי כלפי הטיפול של הממשלה שקדמה לו ברעידת האדמה הקטלנית של 1999.

כעת, שלושה חודשים לפני הבחירות במדינה, עתידו הפוליטי של השליט הטורקי עשוי להיות תלוי שוב בהלך הרוח הציבורי כלפי הטיפול באסון רעידת האדמה שפקדה בשבוע שעבר את טורקיה.

"זה הולך להיות אתגר גדול עבור ארדואן, שהקים לעצמו מותג כדמות אוטוקרטית אך יעילה שעושה את העבודה", אמר סונר קגפטאי, מומחה לטורקיה במכון וושינגטון ומחברם של כמה ספרים על ארדואן. "עדיין נצטרך לראות את התוצאות של מאמצי הסיוע, אם הטמפרטורות מתחת לאפס יימשכו, מספר הנפגעים יגדל, אם הסיוע הבינלאומי שזורם יכול לעשות את ההבדל".

בעוד שהתגובה לאסון עד כה לא הייתה מזהירה עבור המוניטין של ארדואן, אנליסטים מעריכים שעדיין יש לו זמן כדי לשנות את העניינים לפני הבחירות שנקבעו ל-14 במאי.

נשיא טורקיה ארדואן נושא דברים לאחר ביקורו באחד מאתרי האסון רעידת האדמה בדרום המדינה (צילום: Turkish Presidency via AP, File)
נשיא טורקיה ארדואן נושא דברים לאחר ביקורו באחד מאתרי האסון רעידת האדמה בדרום המדינה (צילום: Turkish Presidency via AP, File)

"יש לו את המנופים של המדינה בפיקודו והפוליטיקה הטורקית הייתה רדומה מאוד עד לפני הרעידה", אמר האמיש קינאר, אנליסט במזרח התיכון וצפון אפריקה בחברת מודיעין סיכונים.

ארדואן, שסייר השבוע באזור, הודה בחסרונות בשלבים הראשוניים של התגובה אך התעקש שהכל בשליטה.

הוא הבטיח לתרום 10,000 לירות טורקיות (530 דולר) לאנשים שנפגעו ברעידת האדמה, ולסבסד את שכר הדירה שלהם. ביום שישי הוא אמר כי יוקצו 100 מיליארד לירה נוספים (5.3 מיליארד דולר) למאמצים לאחר רעידת האדמה.

באידיאמן ״סומכים על הנשיא״; ראש האופוזיציה: ״ארדואן אחראי למצב״

יריביו הפוליטיים של ארדואן כבר החלו לבקר את תגובת ממשלתו לרעידת האדמה, ואמרו כי במהלך שני עשורים הוא לא הצליח להכין את המדינה לאסון הבלתי נמנע. מומחים מצביעים על אכיפה רופפת של חוקי בנייה כסיבה מרכזית לכך שהרעידות השבוע היו כל כך קטלניות. אולם כאשר נשארו פחות מ-100 ימים לפני הבחירות, יריביו של ארדואן עדיין לא הציגו מועמד להתמודד מולו.

בעיר אידיאמן, אחד מהערים שנפגעו קשות מהרעידה, התלונן אחמט עידן, תושב שאיבד שישה קרובי משפחה וכן את ביתו, חנותו ומכוניתו ברעידת האדמה, על תגובת החירום האיטית, אבל הוסיף שלעולם לא יפסיק לתמוך בארדואן. "אנחנו סומכים על הנשיא שלנו", אמר איידין. "הוא לעולם לא ישאיר אותנו לבד, הוא לעולם לא ישאיר אותנו רעבים או צמאים. שאללה יגן עליו".

מתנגדיו של ארדואן, כאמור, מספרים סיפור אחר. השבוע, כמאל קיליקדארוגלו, מנהיג מפלגת האופוזיציה העיקרית של טורקיה, האשים את ההרס בשלטונו של ארדואן בן שני העשורים. "תן לי להיות מאוד ברור, אם יש אדם אחד שאחראי למצב הזה, זה ארדואן", אמר קיליקדארוגלו.

"במשך 20 שנה, הממשלה הזו לא הכינה את המדינה לרעידת אדמה". הוא גם האשים את הממשלה בהוצאה פסולה של מסים שהוטלו בעקבות רעידות 1999 שנועדו להכין את המדינה לאסונות עתידיים.

מכיוון שמניין ההרוגים ממשיך לעלות בכל יום שעובר, ארדואן אומר שמנהיגי המדינה צריכים לשאוף להיות מעל המאבק הפוליטי. "הזמן הזה הוא אחד של אחדות ועמידה ביחד", אמר ביום רביעי. "אני לא יכול לסבול איך בתקופה כזו מובילים קמפיינים מטונפים ושליליים כאלה למען אינטרסים פוליטיים בסיסיים".

רעידת האדמה בעוצמה 7.8 שפקדה את טורקיה הרגה יותר מ-28,000 בני אדם גם בטורקיה וגם בסוריה. ההרס מתפשט על פני שטח רחב של טורקיה, ומתפרש על פני 10 מחוזות בדרום מזרח המדינה.

בבחירות האחרונות לנשיאות ולפרלמנט בשנת 2018, ארדואן ובריתו לפרלמנט ניצחו ברובם המכריע בשבעה מתוך 10 המחוזות שנהרסו ברעידות האדמה השבוע. ובשנים האחרונות הוא דחף שינויים שביטלו בלמים ואיזונים בין מוסדות הממשל השונים, תוך ריכוז כוח נוסף לנשיא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!