דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ו' באייר תשפ"ד 14.05.24
19.6°תל אביב
  • 12.9°ירושלים
  • 19.6°תל אביב
  • 17.7°חיפה
  • 19.5°אשדוד
  • 16.0°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 17.9°טבריה
  • 12.0°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

המלונאים נגד ביטול הפטור ממע"מ לתיירים: "ביטול הפטור יעכב את שיקום ענף התיירות"

התאחדות המלונאים הצטרפה למורי הדרך בהתנגדותם לכוונת האוצר לבטל את הפטור ממע"מ שניתן לתיירים זרים | "הדבר צריך להיעשות בעיתוי שבו הענף אינו במשבר, תוך מתן תמריצים חלופיים לענף"

מלון הרודס, אילת (צילום: משה שי / פלאש 90)
מלון הרודס, אילת (צילום: משה שי / פלאש 90)
הדס יום טוב

התאחדות המלונאים התייחסה היום (ראשון) לכוונת האוצר לבטל בחוק ההסדרים הקרוב, את הפטור ממע"מ שניתן לתיירים זרים על שירותי תיירות שונים. הם עשו זאת בעקבות מחקר של אגף הכלכלנית הראשית שפורסם על ידי משרד האוצר.

פטור ממע"מ לתיירים, היא הטבה שניתנת לתיירים שנכנסים לישראל על שירותי תיירות כמו מלונות, הסעות, השתתפות בסיורים מודרכים ועוד. הפטור ניתן מתוקף חוק מס ערך מוסף, ומוזיל את השירותים ב-17%.

במחקר שפורסם על ידי משרד האוצר נטען שהמדינה תרוויח 2 מיליארד שקלים בשנה מביטול המס. המחקר גם טוען שאין הצדקה לסבסוד המע"מ לתיירות הנכנסת בגלל שהתיירים גורמים לזיהום אוויר, מעלים את הגודש בכבישים ויוצרים צורך בהקצאת שטחים למתחמי מלונאות על חשבון מצוקת הדיור.

המחקר גם ציין שהפלח העיקרי של ענף תיירות שיפגע מביטול הפטור יהיה ענף התיירות המאורגנת, שמייצר כ-10% ממקומות העבודה בפריפריה. לפי המחקר של האוצר, עשרות אלפי מקומות עבודה בפריפריה יפגעו.

"אחד המחקרים התמוהים שיצאו תחת ידי האוצר"

לדברי התאחדות המלונאים, המחקר של אגף הכלכלנית הראשית רשלני, מגמתי ומסמן את המטרה מראש וכתיבת הסיבות להחלטה בדיעבד. "נראה שמדובר באחד המחקרים התמוהים שיצאו תחת ידי האוצר", אומרים בהתאחדות, ומדגישים שנייר העמדה מבוסס על נתונים מהשנים 2011-2008.

"בין השורות, מציגים באוצר את ביטול התיירות הנכנסת כמהלך שייתן פתרון לבעיות זיהום אויר, הגודש בכבישים ומצוקת הדיור של מדינת ישראל", הם מוסיפים. "מעבר לכך לא צוין הזיהום לחובת הישראלים שטסים לחו״ל".

בהתאחדות מלינים גם שהמחקר מציג נתון שלא ברור על מה הוא מסתמך, לפיו ביטול הפטור יכניס למדינה כ-2 מיליארד שקלים בשנה ממיסים. "נראה שתחשיב כזה מבוסס על הערכה בלתי סבירה, לפיה ייקור החבילות לישראל ב-17% יביא להכפלת מספר התיירים שיכנסו לישראל בשנת 2023, ולשיא של כל הזמנים בכניסת תיירים לישראל. המדינה בטוחה שתכניס 2 מיליארד שקלים מהמהלך, אבל לא טורחת להשקיע במחקר שוק אמיתי במדינות היעד".

"ביטול הפטור יעכב את שיקום ענף התיירות"

אנשי הענף הציגו חוות דעת אלטרנטיבית, שנכתבה על ידי ד"ר אסף אילת, שטוען שעוד לפני ביטול המע"מ, סל התיירות בישראל יקר באופן חריג, והיה היקר ביותר מבין 117 המדינות שנבחנו. עוד טוען המחקר שלביטול הפטור צפויה להיות השפעה מהותית על כמות התיירים שתצטמצם ב-5% תוך ירידה של מיליארד שקלים בפדיון.

"לאור מצב הענף מאז היציאה ממשבר הקורונה, על המדינה לעודד את התיירות הנכנסת ולייצר תמריצים אשר ימנעו את הפגיעה בעוסקים בענף", טען ד"ר אילת. "ביטול הפטור פועל בכיוון ההפוך, וצפוי לעכב משמעותית את השתקמות הענף, בפרט לאור התמריצים הניתנים לתיירות במדינות אחרות. גם אם ישנה כוונה לבטל את הפטור ממע"מ, הדבר צריך להיעשות בעיתוי שבו הענף אינו במשבר, ותוך מתן תמריצים חלופיים לענף נוכח תרומתו לכלכלת ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!