דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.8°תל אביב
  • 15.5°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי מדיני

שר המשפטים לוין הגיב להצעת הנשיא: "מוכן להידברות אמיתית, לא נעכב את חקיקת הרפורמה המשפטית"

לוין הודיע שהוא מוכן להידברות מיידית עם חברי כנסת מהאופוזיציה על הרפורמה, אך דחה את הצעת הנשיא לעצור את הליכי החקיקה: "יש לכולנו מספיק זמן כדי שנוכל להידבר ולהגיע להבנות טרם הקריאה השנייה והשלישית" | לצד קריאתו להידברות, הרצוג הציע עקרונות שיהוו בסיס למשא ומתן

שר המשפטים יריב לוין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יריב לוין (צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

שר המשפטים יריב לוין הודיע הערב (ראשון) שלא ייענה לבקשת נשיא המדינה להשהות את העלאת החוקים הקשורים ברפורמה במערכת המשפט בקריאה הראשונה, אך הדגיש שהוא פתוח להידברות עם חברי כנסת מהאופוזיציה על הרפורמה.

לוין התייחס לנאומו של הנשיא הרצוג שקרא להידברות מיידית בנושא הרפורמה והציב עקרונות שצריכים לדעתו להוות בסיס למשא ומתן כזה. לדברי לוין, "יש בהצעתו של הנשיא מרכיבים חיוביים, ויש בה גם מרכיבים שמנציחים את המצב הלא תקין הקיים. כפי שאמרתי לכל אורך הדרך, אני מוכן ומעוניין לקיים הידברות אמיתית עם חברי אופוזיציה שיסכימו לכך, וכדאי להתחיל בהידברות זו מיד."

עם זאת הדגיש לוין ש"על מנת שההידברות לא תהפוך לאמצעי לגרירת רגליים כדי לעכב ולמנוע רפורמה מהותית ומשמעותית במערכת המשפט, אין לקשור בין ההידברות והתקדמות הליכי החקיקה. לצד קידום החקיקה יש לכולנו מספיק זמן כדי שנוכל להידבר ולהגיע להבנות טרם הקריאה השנייה והשלישית."

מוקדם יותר נשא נשיא המדינה, יצחק הרצוג, נאום מיוחד לאומה בו ביקש מהקואליציה ומיו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן (הציונות הדתית) שלא להעלות להצבעה בקריאה ראשונה את הצעות החוק הקשורות ברפורמה במערכת המשפט, וקרא לצדדים הפוליטיים השונים להיכנס להידברות ולחתור לפתרון מוסכם. הרצוג הציג מתווה של חמישה עקרונות שיהוו בסיס למשא ומתן על רפורמה עתידית, והציע לסייע בכך.

העקרונות שהציע הרצוג כוללים חקיקת 'חוק יסוד החקיקה' שיסדיר את היחס בין חוקים רגילים וחוקי יסוד; תכנית רב שנתית לצמצום העומס השיפוטי; תכנית מוסכמת לייעול מערכת המשפט והגברת אמון הציבור; שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים באופן שבו לאף רשות שלטונית לא יהיה בה רוב מבונה; ויצירת הסכמה בנושא השימוש בעילת הסבירות, שמאפשרת לשופטים לפסול החלטות שלטוניות.

הרצוג הדגיש את הצורך ביצירת הסכמות במקום מאבק בין צדדים שמסכן את החברה והמדינה. "בשבועות האחרונים פעלתי בכל כוחי להביא להסכמות. אם צד אחד ינצח את השני, ולא משנה איזה, החברה הישראלית כולה תפסיד". אמר הרצוג, "צריך להפסיק את אש הקיטוב לפני שתכלה אותנו, אנחנו על סף קריסה חוקתית".

לדברי הנשיא הרצוג, "אני רואה ושומע את ההפגנות בכל רחבי הארץ, קהל עצום של פטריוטים שמממשים את זכות המחאה, זכות יסוד בדמוקרטיה ומחויבים באופן מוחלט לגורל העם והמדינה. אני מרגיש, כולנו מרגישים, שאנחנו נמצאים רגע לפני התנגשות – ואפילו התנגשות אלימה; שחבית הנפץ לפני פיצוץ, ושאנחנו על סף של "יד איש באחיו".

"אני מבקש, אני מתחנן, בפני כל אחת ואחד מכם, אחיי ואחיותיי הישראלים, האיומים מבחוץ גדולים דיים. אלימות מכל סוג ועל אחת כמה וכמה אלימות נגד משרתי ציבור ונבחריו היא קו אדום שאל לנו לחצות בשום פנים ואופן. בבחירה בין התפרקות לשותפות  אני בוחר בשותפות".

"מכלול הרפורמה מעלה חשש ליסודות הדמוקרטים. אנחנו מדינת חוק ועלינו להודות על כך למערכת אכיפת החוק. אני רואה במודיעין איך אויבינו שמחים על הקרע בעם".

הנשיא פנה ליו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת ולקואליציה, בבקשה שלא להביא את החוק לקריאה ראשונה. "ברקע של התנצחות, קיטוב, קונפליקט ומחלוקת שאינה לשם שמיים; ולשקול את העקרונות שהצעתי כאן היום כבסיס להמשך דיונים בוועדה – קואליציה ואופוזיציה כאחד".

בסיום נאומו אמר הרצוג, "האתגר הגדול מכולם הוא שמירה על עם ישראל כעם אחד. אני מחויב לכך באופן מלא, ואם אדרש אפשר שאופיע בפני הוועדה בעצמי כדי להציג לעומקם את העקרונות המוצעים. אני מוכן לעשות הכול כדי שנצלח את המחלוקת הקשה הזאת".

יו"ר ההסתדרות: "קורא לציבור להתאחד מאחורי דברי הנשיא"

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, שנפגש הערב עם הרצוג, קרא לציבור להתאחד מאחורי דברי הנשיא. לדבריו, "זוהי שעה גורלית שבה על כולנו להיבנות כמקשה אחת למען עתיד ילדינו. סיכמנו על שיתוף פעולה לטיפול במשבר. סיפור חיינו במדינה שאליה ייחלנו אלפיים שנה נכתב בעמל, ביזע, בכאב ובנחישות, אולם יותר מהכול – הוא התאפשר בזכות האחדות שלנו כחברה. אין כאן מנצחים או מפסידים. בואו נעצור לפני שהשסע הפוליטי יפרק את החברה הישראלית לגורמים.

בר-דוד הודיע ש"העמדתי את עצמי ואת ההסתדרות לרשות כבוד הנשיא וסיכמנו על שיתוף פעולה לטיפול במשבר. אעשה כל שביכולתי כדי להביא לשיח בין הצדדים למען שלמות מדינתו והחברה הישראלית. אין לנו ארץ אחרת".

יושבי ראש ומנכלי הבנקים פועלים, לאומי, מזרחי טפחות, דיסקונט והבינלאומי תמכו בקריאתו של הנשיא: ״אנו תומכים ביוזמת הנשיא וקוראים לביצוע רפורמה במערכת המשפט בהידברות ובהסכמה רחבה שתשמור על אחדות העם ותבטיח שמירה על ישראל יהודית ודמוקרטית והמשך שגשוג של כלכלתה״.

תנועת הדגלים השחורים, אחד הגופים שמובילים את ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית, הגיבו לדבריו של השר לוין: "שום הידברות לא באה בחשבון כשהחרב על צוואר הדמוקרטיה מונחת. התקדמות במהלכי החקיקה משמעותה הכרזת מלחמה על מדינת ישראל. אנו ערוכים לקרב".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!