דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מערכת המשפט

עשרות אלפים הפגינו מול הכנסת ובצמתים ברחבי הארץ, לפיד: "הם שומעים ומפחדים"

יו"ר האופוזיציה מחוץ לכנסת: "הם רועדים כמו שתמיד רעדו שליטים כשהם גילו שיש מולם אנשים שלא מוכנים לוותר" | רכבות לירושלים תוגברו עקב עומסים כבדים שנרשמו | בתל אביב השתתפו אלפי אזרחים בתהלוכת מחאה לכיוון קריית הממשלה

  • יו"ר האופוזיציה מחוץ לכנסת: "הם רועדים כמו שתמיד רעדו שליטים כשהם גילו שיש מולם אנשים שלא מוכנים לוותר" | רכבות לירושלים תוגברו עקב עומסים כבדים שנרשמו | בתל אביב השתתפו אלפי אזרחים בתהלוכת מחאה לכיוון קריית הממשלה
דבר
צרו קשר עם המערכת:

עשרות אלפי אנשים הפגינו היום (שני) מחוץ לכנסת במחאה נגד המהפכה המשפטית, שסעיפים ממנה אושרו בוועדת החוקה. במקביל, מתקיימות מחאות נוספות במוקדים רבים ברחבי הארץ, ואלפים נוספים שובתים.

יו"ר האופוזציה, יאיר לפיד, עלה לנאום בפני המפגינים: "הם שומעים את העוצמה שלנו ואת המחויבות שלנו. הם מעמידים פנים שהם לא שומעים ושהם לא מפחדים – אבל הם שומעים ומפחדים. כלפי חוץ מול המצלמות הם מגחכים בציניות, אומרים שזה לא ישנה דבר, אבל בפנים הם רועדים כמו שתמיד רעדו שליטים כשהם גילו שיש מולם אנשים שלא מוכנים לוותר".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד נואם בהפגנה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: אריה לייב אברמס/פלאש90)
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד נואם בהפגנה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: אריה לייב אברמס/פלאש90)

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ נאם בהפגנה: "אנחנו לא יכולים לתת לחברה להתרסק מבפנים – ונתניהו אתה מרסק את החברה הישראלית מבפנים ולא ניתן לך את זה".

הארגונים שמובילים את המחאה סימנו את היום כיום שיא במאבק וקראו לעובדים לשבות מעבודתם ולהגיע להפגין מול הכנסת ובאירועים נוספים. בירושלים ייחסמו רחובות לתנועה בעקבות ההפגנה הצפויה.

רבבות מפגינים מול הכנסת במחאה על הרפורמה במערכת המשפט (צילום: חומי פוזנר)
רבבות מפגינים מול הכנסת במחאה על הרפורמה במערכת המשפט (צילום: חומי פוזנר)

בתל אביב השתתפו אלפי אזרחים בתהלוכת מחאה לכיוון קריית הממשלה, ורחובות נחסמו לתנועה. מוקדם יותר הבוקר הפגינה קבוצת פעילים מול ביתו של השר יצחק וסרלאוף בשכונת שפירא במחאה על הרפורמה, והתעמתה עם המשטרה. הפגנות התקיימו גם בגשרים ובצמתים ברחבי העיר.

צעדה של אלפי מפגינים בתל אביב ברחובות תל אביב במחאה על הרפורמה המשפטית (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)
צעדה של אלפי מפגינים בתל אביב ברחובות תל אביב במחאה על הרפורמה המשפטית (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)

קבוצת פעילי מחאה נוספת דיווחה על חסימת הכביש לנמל התעופה בן גוריון מכיוון כביש 1. בצמתים ברחבי הארץ נערכו הפגנות מחאה, ואלפים החלו להתאסף מסביב לבניין הכנסת בירושלים. בחיפה הפגינו כאלף בני אדם נגד הרפורמה בכניסה למרכז חורב בעיר.

הפגנה במרכז חורב בחיפה במחאה על הרפורמה במערכת המשפט (צילום: קרן שגי)
הפגנה במרכז חורב בחיפה במחאה על הרפורמה במערכת המשפט (צילום: קרן שגי)
שיירת מכוניות בצומת קדרים שבגליל, בדרכה להפגנות בירושלים במחאה על הרפורמה המשפטית (צילום: מירי יציב)
שיירת מכוניות בצומת קדרים שבגליל, בדרכה להפגנות בירושלים במחאה על הרפורמה המשפטית (צילום: מירי יציב)

המשטרה הודיעה שהחל משעות הבוקר ייחסמו רחובות בירושלים לתנועת כלי רכב וייתכנו עומסי תנועה. רחוב אליעזר קפלן ייחסם בקטע שבין דרך רופין (כיכר השעון) ועד כיכר אגרנט (שדרות רבין), רחוב רוטשילד ייחסם בקטע שבין שדרות יצחק רבין ועד משכן הכנסת, רחוב הנשיא השישי ייחסם בין שדרות רבין ועד צומת הרחובות מבקר המדינה – העלייה, ורחוב רופין ייחסם בין צומת הרחובות הזז-בן צבי ועד צומת וולפסון-לורך נתנאל.

בתחנות הרכבת היו עומסים כבדים של נוסעים שבחרו להגיע לירושלים. משרד התחבורה הודיע על תגבור של 6 רכבות נוספות מהרצליה לירושלים.

עומס בתחנת רכבת ההגנה של רכבת לירושלים, עקב ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית (צילום: הדס יום טוב)
עומס בתחנת רכבת ההגנה של רכבת לירושלים, עקב ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית (צילום: הדס יום טוב)

הנשיא קרא להידברות ועצירת החקיקה, לוין: נקדם את החקיקה

נשיא המדינה יצחק הרצוג קרא לקואליציה ולממשלה שלא להעלות את הצעת החוק לקריאה ראשונה בכנסת ולהיכנס להידברות עם האופוזיציה על מתווה מוסכם לרפורמה במערכת המשפט. הרצוג הציג מתווה של חמישה עקרונות שיכולים להוות לדעתו בסיס למשא ומתן על הרפורמה. שר המשפטים יריב לוין הודיע שהוא מוכן להידברות, אך לא יעצור את הליכי החקיקה.

לפי הצעת החוק "חוק יסוד: השפיטה", הוועדה למינוי שופטים תמנה 9 חברים, שהם נשיא בית המשפט העליון, וכן שני שופטים שיצאו לקצבה שימנה שר המשפטים, בהסכמת נשיא בית המשפט העליון; שר המשפטים ושני שרים אחרים שתקבע הממשלה; שלושה חברי הכנסת שהם יו"ר ועדת החוקה, ושני חברי הכנסת אחרים, אחד מסיעות הקואליציה ואחד מסיעות האופוזיציה, כפי שייקבע בחוק.

הצעת חוק זו זכתה לביקורת רבה מאחר והיא קובעת למעשה רוב של 5 חברים לקואליציה, שתוכל למנות שופטים גם ללא הסכמות האופוזיציה או שופטי העליון.

עוד מוצע שלפחות אחד מנציגי השופטים בוועדה, לפחות אחד מנציגי הממשלה בוועדה ולפחות אחד מנציגי הכנסת בוועדה יהיו נשים. שר המשפטים יהיה יו"ר הוועדה. הרוב הדרוש למינוי שופטים לעליון יעמוד על חמישה חברי ועדה (במקום שבעה עד היום).

לפי הצעת חוק נוספת של רוטמן, שהדיונים לגביה יחלו מיד אחרי ההצבעה מחר, בג"ץ יוכל לפסול חוק רגיל רק אם ההחלטה עברה פה אחד ורק אם "החוק סותר בבירור הוראה ששוריינה בחוק יסוד". כלומר, במקרה שפסיקת בג"ץ לא עברה בהרכב מלא של שופטי בית המשפט העליון, החוק לא ייפסל.

בניסיון לעכב את ביצוע הרפורמה, באופוזיציה יזמו בקשות לדיון ב-14 ועדות בכנסת בעניין השפעתה: לוועדת הבריאות הוגשה בקשה לדיון על השפעת הרפורמה על הבריאות בישראל, וכך לוועדת הפנים, הרווחה, הביטחון ועוד. במקרה ששליש מהחברים בוועדה מסוימת מבקשים לדון בנושא מסוים, על יו"ר הוועדה להיענות לבקשה. כך ינסו באופוזיציה להמשיך לאתגר את הצעות החוק, ולמשוך זמן ככל שיוכלו, כפי הנראה עד לתום מושב החורף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!