דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קרן התחקירים

תקשורת / יוזמה חדשה: קרן תחקירים המאגדת יחד כלי תקשורת עצמאיים שונים

התחקיר הראשון של הקרן התפרסם אתמול, לאחר שנושאו נבחר על ידי ציבור אוהדי הקרן. שוחחנו עם גיא מרגלית העומד בראש קרן התחקירים לשמוע מה מתכננת הקרן לעתיד.

הגופים החברים בקרן התחקירים
הגופים החברים בקרן התחקירים
דוד טברסקי

גיא מרגלית עומד בראש קרן התחקירים, גוף המאגד כלי תקשורת ועיתונאים עצמאיים אשר פרסם אתמול את התחקיר הראשון שלו ברוכים הבאים לשלטון התאגידים, אותו כתב ערן הילדסהיים. התחקיר עוקב אחר המשא ומתן שמנהלת ישראל על מנת להצטרף להסכם הסחר טיס"א. לפרוייקט שותפים כיום '100 ימים של שקיפות', 'העין השביעית', הבלוג 'הכלכלה האמיתית', 'צדק חברתי – חדר המצב', 'הפלוג' של טל שניידר, 'המקום הכי חם בגיהנום', בלוג החיבור ועוד.

"קרן התחקירים הוקמה לפני חצי שנה ביוזמה של העיתונאי העצמאי תומר אביטל, מייסד מאה ימים של שקיפות" מספר מרגלית "הקרן הוקמה במטרה ליצור ארגון גג לגופי העיתונות העצמאית ותאפשר לציבור להציע הצעות לתחקירים ולממן אותם במימון המונים".

מרגלית מספר שבחודשים האחרונים אספה הקרן מאות הצעות לתחקירים דרך פנייה של הציבור לדף הפייסבוק ולאתר האינטרנט שלה. לאחר מכן התקיימה הצבעה לבחירת עשר הנושאים המעניינים ביותר, עד שבסופו של דבר נבחר התחקיר שפורסם אתמול. בהתאם להסכמה בין כלי התקשורת והעיתונאים החברים בקרן, את התחקיר הנבחר צריך לקחת על עצמו אחד הגופים החברים בקרן בהתאם לתחום התחקיר. את תחקיר הפיילוט העוסק ביחסים הכלכליים של ישראל והמדינות כתב הילדסהיים המנהל בלוג בנושאים כלכליים-חברתיים. "מה שנוצר בסוף זה מעין בנק הצעות שמתמלא עם הזמן ואחר כך יש הצעות שעולות לגמר. הציעו למשל לעשות כתבת פרופיל על נוני מוזס, על אינטרסים גלויים וסמויים של שופטי העליון, על פרשית שחיתות ברשות המסים, קשרי ההון-שלטון בנושא איכות הסביבה כמו המצב היום במפעלי הזיקוק בחיפה וכו"

התחקירים שעלו להצבעת הגמר (תמונה באדיבות קרן התחקירים)
התחקירים שעלו להצבעת הגמר (תמונה באדיבות קרן התחקירים)

מרגלית מציין שקרן התחקירים מנסה לענות על הצורך להתנתק מאינטרסים פוליטיים ואישיים של בעלי הון ופוליטיקאים שמגבילים את העיתונות המרכזית מלהתעסק בקשרי הון שלטון ועניינים הנוגעים לציבור.

חזון קרן התחקירים על פי מרגלית הוא קיום מרחב פורץ דרך של עיתונאות בשירות הציבור "אנחנו מתכננים ליצור אתר שיהיה שער לעיתונות העצמאית בישראל, הוא יהיה מן אגריגטור של כל חדשות וגופי העיתונות שציינתי, כמובן שאני מקווה שגם יצטרפו עוד גופים בעתיד, אבל מעבר לזה אנחנו רוצים להפוך לאתר שיספק חדשות שוטפות על פי רצון הציבור. כלומר, הציבור יוכל לממן שליחה של כתבים לשטח לפי נושאים שמעניינים אותם".

עוד, בתקופה הקרובה, במקביל לתחקיר הפיילוט שיצא, מתכננים בקרן מהלך גדול של מימון המונים "יש לנו כבר תקציב לעוד תחקיר אבל פנינו לקמפיין מימון גדול ומסודר בהדסטראט – כדי שנוכל לתכנן את עצמנו, לפחות משאבית, שנה קדימה" בינתיים הפוסטים של הקרן זוכים למספר מכובד של עוקבים ושיתופים, ומרגלית מעריך שיש כמה מאות אלפים שהתוודעו לפועלה של הקרן לאחרונה.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!