דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.0°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.1°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 23.0°טבריה
  • 15.2°צפת
  • 22.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

פרופ' ידידיה שטרן: "עלינו למנוע מלחמת אחים על ידי הידברות רחבה בציבור"

נשיא המכון למדיניות העם היהודי, ממובילי קריאה להידברות רחבה על הרפורמה בבתי המשפט: "מדובר בשינוי של המשטר, חייבים שיח ציבורי רחב" | הוא קורא לאימוץ מתווה הנשיא: "הסכמה של רוב הציבור הישראלי תספק יציבות לטווח ארוך"

פרופ' ידידיה שטרן (צילום: יאיר ליברמן/ויקיפדיה)
פרופ' ידידיה שטרן (צילום: יאיר ליברמן/ויקיפדיה)
יניב שרון

"אנחנו חייבים ללמוד מההיסטוריה שלנו שהיעדר הסכמה רחבה מוביל לפילוג ולחורבן, ולקדם שיח רחב שיוביל ליצירת הסכמה כזו בציבור הישראלי", כך אומר ל'דבר' פרופ' ידידיה שטרן, נשיא המכון למדיניות העם היהודי, שמוביל בימים האחרונים קריאה לרפורמה משפטית בהסכמה.

המכון למדיניות העם היהודי, יצא לאחרונה בקריאה לקיים הידברות רחבה על הרפורמה בבתי המשפט: ״הציבור הישראלי חושש מאד ממלחמת אחים. זו אחריות של כל אחד למנוע אותה. אנחנו במכון למדיניות העם היהודי, זוכרים את מה שקרה לעם היהודי בתקופות הריבונות הקודמות שלו, כאשר השיסוי והקיטוב הביאו לאסון. אנחנו גם יודעים מתולדות הציונות כיצד אחדות מביאה לשגשוג בלתי יאומן. הרוב הדומם רוצה הדברות – עכשיו – והמטרה היא שהפוליטיקאים יקשיבו לנו".

לקריאה זו של המכון הצטרפו בכירים לשעבר במערכת המשפט ובשירות המדינה. בין החתומים על המכתב: הרב בני לאו, פרופ' אסא כשר, השופט בדימוס אליקים רובינשטיין ונתן שרנסקי.

מדוע נושא הרפורמה מצריך דיון רחב ולא הליך חקיקה רגיל?
"זהו נושא מרכזי לעתידו של עם ישראל. נושא הרפורמה לא עמד לדיון באופן מרכזי וישיר במערכת הבחירות. אמנם הוא הוזכר במערכת הבחירות, אך באופן כללי. כאן מדובר בשינוי של המשטר, והדיונים בכנסת לא סיפקו את האפשרות לדיון רחב. הדיון בכנסת ובוועדה הוא קדחתני ללא אורך הרוח הנדרש. רבים לא יכולים להישמע, לכן צריך שיחה רחבה יותר. הסכמה של רוב הציבור הישראלי תספק יציבות לטווח ארוך". לדעת שטרן, שינוי כפי שנעשה עכשיו יהיה נתון להרכב פוליטי מסוים ולכן עשוי להשתנות בהרכב פוליטי אחר.

מי יכול להוביל שינוי כזה בהתחשב בפילוג הקיים בחברה?
מוסד הנשיאות והנשיא עצמו, הוא בא בידיים נקיות. הנשיא הציג מתווה כללי, ויש מקום לדיון עליו. הנשיא יכנס נציגים של קבוצה רלוונטית, מגוון שייצג את המרחב הישראלי. נתיב אחר הוא כינוס קבוצת מומחים למשפט שייצגו את כל הקבוצות בחברה הישראלית שידונו ויגבשו הצעה לשינוי מערכת המשפט. כל מתווה, בסופו של דבר נזדקק לפתיחת הלב ולהסכמה.

כיצד הצעה כזו תזכה ללגיטימציה רחבה?
הצעת המומחים תוגש לכנסת. ראשי המפלגות יאמצו את ההצעה. השותפות היא תוצאה של הסכם טוב. לדעתי, הצדדים לא כל כך רחוקים. הדבר המרכזי שהמהלך העלה הוא הצורך בשינוי – על כך יש הסכמה. הדיון הוא לגבי אופי השינוי.

מי לדעתך, יכול להיות שותף למהלך כזה?
כולם שותפים. גם הערבים והחרדים. לא ייתכן שיהיה כוח וטו למיעוט זה או אחר, אך צריכה להיות הזדמנות שווה ואמיתית לכל הקבוצות להשתתף במהלך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!