דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
26.9°תל אביב
  • 26.7°ירושלים
  • 26.9°תל אביב
  • 20.6°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 31.5°אילת
  • 24.3°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 26.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רעידת האדמה בטורקיה

החיפושים אחר ניצולים מרעידת האדמה בטורקיה מגיעים לשלב האחרון

שבוע לאחר הרעידה, מניין ההרוגים ברעידת האדמה עלה מעל 35,000. 150,000 ניצולים בטורקיה שוהים במקלטים זמניים, שני ניצולים אותרו הבוקר בחיים | "חלון החילוץ כמעט נסגר לאור הזמן שחלף והקור העז"

אדם ישן לייד הריסות בניין בדרום מזרח טורקיה. אלפים נותרו חסרי בית בעקבות רעידת האדמה בטורקיה ובסוריה (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)
אדם ישן לייד הריסות בניין בדרום מזרח טורקיה. אלפים נותרו חסרי בית בעקבות רעידת האדמה בטורקיה ובסוריה (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)

החיפוש אחר ניצולי רעידת אדמה בטורקיה ובסוריה נכנס היום (שני) לשעותיו האחרונות, שמונה ימים לאחר רעידת האדמה. המצילים, משתמשים בכלבי גישוש ומצויידים מצלמות תרמיות, ממשיכים לסרוק בניינים ומבנים הרוסים בחיפוש אחר סימן חיים.

הבוקר, 198 שעות לאחר הרעידה, חולצו מבין ההריסות שני ניצולים בחיים, ביניהם נער בן 17. גם אתמול, צוותים במחוז האטאי שבדרום טורקיה הריעו ומחאו כפיים כאשר חולץ בחיים ילד בן 13, ובמחוז גזיאנטפ, נמצאה בחיים אישה בהריסות בניין בן חמש קומות.

נשמעו סיפורים רבים על חילוצים כאלה בימים האחרונים, אבל באותו פרק הזמן נמצאו גם עשרות אלפי הרוגים. מומחים אומרים שהחלון לחילוץ כמעט נסגר, לאור משך הזמן שחלף, העובדה שהטמפרטורות ירדו למינוס 6 מעלות צלזיוס וחומרת הקריסה של המבנים.

מניין ההרוגים ברעידת האדמה שפקדה את דרום מזרח טורקיה וצפון סוריה ב-6 בפברואר, שהפכה עיירות וערים להרים של הריסות ושל שברי בטון, עלה כבר מעל ל-35,000. מתוכם, 31,000 הם בטורקיה, ומעל 3,500 בסוריה, שהנתונים הרשמיים לגביה לא עודכנו על ידי הממשלה כבר מספר ימים. לפי שר הבריאות הטורקי, יותר מ-19,000 ניצולים מטופלים כעת בבתי חולים.

הנזק הכספי של הרעידה בטורקיה לבדה נאמד ב-84.1 מיליארד דולר, על פי נתוני הקונפדרציה הטורקית לארגונים ולעסקים.

הרשויות בטורקיה מסרו אתמול כי יותר מ-150,000 ניצולים הועברו למקלטים מחוץ למחוזות שנפגעו. פואט אקינצ'י, חקלאי בן 55, לא שש לעזוב את ביתו למערב טורקיה, ואמר שאין לו את האמצעים לחיות במקומות אחרים וכי יש לטפל בשדותיו. "אלה שיש להם אמצעים עוזבים, אבל אנחנו עניים", אמר. "הממשלה אומרת, לך ותגור שם חודש-חודשיים. איך אני עוזב את הבית שלי? השדות שלי כאן, זה הבית שלי, איך אני משאיר אותו מאחור?"

"הסיכויים לניצולים היו נמוכים מלכתחילה"

דיוויד אלכסנדר, פרופסור לתכנון וניהול חירום באוניברסיטת קולג' בלונדון, אמר שהסיכויים למצוא ניצולים בטורקיה, שירדו מאוד ככל שחולף הזמן, לא היו טובים מאוד מלכתחילה. "רבים מהבניינים נבנו בצורה גרועה עד כדי כך שהם קרסו לחתיכות קטנות מאוד, והותירו מעט מאוד חללים גדולים מספיק כדי שאנשים יוכלו לשרוד בהם" אמר אלכסנדר.

רבים בטורקיה מאשימים את הבנייה לקויה בהרס העצום, והרשויות מפנים את החיצים לכיוון הקבלנים שלכאורה קשורים לבניינים שקרסו. הממשלה הציגה תקנות בנייה העומדים בתקנים של הנדסת רעידת אדמה, אך מומחים אומרים שהתקנות נאכפות רק לעתים רחוקות.

הנשיא אסד אישר נקודות מעבר נוספות להעברת ציוד הומניטרי

בהתפתחויות אחרות, נשיא סוריה בשאר אסד הסכים לפתוח שתי נקודות מעבר חדשות מטורקיה לצפון-מערב המדינה שבשליטת המורדים כדי לספק סיוע וציוד שנחוצים למיליוני קורבנות רעידת אדמה. מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, בירך על החלטתו של אסד, לאחר שעד כה האו"ם הורשה לספק סיוע רק לאזור אידליב הצפון-מערבי דרך מעבר יחיד בבאב אל-הווא.

דובר האו"ם סטפן דוז'ריק אמר כי ראש האו"ם ההומניטארי מרטין גריפית'ס נפגש ביום שני עם נשיא סוריה בשאר אסד ושר החוץ לאחר שביקר בחלב וראה את הנזק ההרסני שם. הוא הדגיש כי לאומות המאוחדות אין ציוד כבד לחפירות ולמאמצי חיפוש והצלה "לכן הקהילה הבינלאומית כולה צריכה להתגייס כדי שיוכל להינתן סיוע היכן שהוא נחוץ".

דוז'ריק הוסיף שהשותפים ההומניטריים של האו"ם זקוקים לאמבולנסים, תרופות, מקלטים, תנורי חימום ומזון חירום, מים ופריטי תברואה והיגיינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!