דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

תגובות באופוזיציה לעצירה הזמנית ברפורמה: "זה כמו עיקול בכביש"

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הציג בכנסת את דרישותיו לחקיקת הרפורמה המשפטית, והציע כי בשלבים הראשונים הרפורמה תגובש על ידי ועדה נשיאותית נרחבת | יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ: "תעצרו, נשב ונדבר ברצינות"

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מציג את דרישותיו לוועדה נשיאותית בנושא הרפורמה במערכת המשפט (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מציג את דרישותיו לוועדה נשיאותית בנושא הרפורמה במערכת המשפט (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הציג במליאת הכנסת את דרישותיו בנוגע להליכי הרפורמה במערכת המשפט. לדבריו, בהליך חקיקת הרפורמה צריכה להיות מעורכת ועדה נשיאותית שתגבש נייר עמדה לאחר דיונים עם אנשי מקצוע ופוליטיקאים, שרק לאחריה ימשיכו בהליך. יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הגיב גם הוא ואמר כי הרפורמה לא יכולה להמשיך לפני שתהיה עליה הסכמה רחבה.

"כדי לקדם הידברות לאומית, כדי שלא נקרע לשני עמים, אני רוצה לשים כאן על השולחן איך נראה הליך תקין", אמר לפיד במליאת הכנסת. "מה פירוש ועדה נשיאותית, איך היא אמורה לעבוד. נקודת הפתיחה היא הודעה על עצירת החקיקה ל-60 יום לפני הקריאה הראשונה, כדי לאפשר לנשיא להוביל את התהליך. 60 יום זה הרף עין בחיי הדמוקרטיה. 74 שנה חיכינו, לא יקרה שום דבר אם נחכה עוד כמה שבועות שבזכותם נציל את עם ישראל ממשבר נורא".

הקמת צוות שיכלול חוקרים, שופטים ואנשי מערכת הביטחון

לפי לפיד, ב-60 הימים בהם תידחה החקיקה, הנשיא יקים צוות מקצועי בראשותו שיוביל דיון במשכן הנשיא, ויתחיל ביצירת תשתית מקצועית. לפי לפיד על הנשיא לזמן אליו את פורום קהלת ואת המכון הישראלי לדמוקרטיה, את מכון "תכלית", ואת המכון למדיניות העם היהודי, וכן מומחים למשפט חוקתי מהאקדמיה. הנשיא יגבש נייר עמדה ראשוני עם הפורום הנרחב, וישרטט את ההסכמות וגם את חילוקי הדעות.

לפי הצעת לפיד, במהלך גיבוש נייר העמדה הנשיא יזמן גם את נגיד בנק ישראל ואת הכלכלנית הראשית באוצר, את הרמטכ"ל ואת ראשי מערכת הביטחון, "כדי למנוע מצב שבו החקיקה תגרום לנזק כלכלי וביטחוני", אמר לפיד. "כרגע אין תהליך כזה, שבו יש בחינה מעמיקה של ההשלכות הכלכליות והביטחוניות".

לפיד קורא בהצעתו לנשיא לזמין אליו את נציגי המערכת המשפטית, בתחילה את נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, שופטים עליונים בהווה ובעבר ואת היועצת המשפטית לממשלה, כדי לקבל מהם את תגובתם ועמדתם על נייר העמדה. לפיד מציע כי בשלב הבא, הנשיא יזמין אליו את נציגי הקואליציה ונציגי האופוזיציה בנפרד, כדי לקבל את הערותיהם על הנייר. "רק לאחר מכן יגבש צוות הנשיא את המלצותיו", אמר לפיד.

"ההצעה הזו תונח לעיון בפני הציבור הישראלי ואז הנשיא יזמין אליו פעם נוספת את נציגי הקואליציה והאופוזיציה, הפעם ביחד", אמר לפיד, "כדי לקיים משא ומתן רציף בתיווכו שיוביל לרפורמה אמיתית, מוסכמת, שלא תפרק את הדמוקרטיה ואת הפרדת הרשויות, אלא תחזק אותה".

"כך צריך להתנהל הליך רציני בנושא רציני, בניגוד להליך החפוז, חסר האחריות, המוטה וההרסני שמתנהל היום בכנסת. אמרתי פעמים רבות בשבועות האחרונים ובשנים וגם בשבועות האחרונים, אין מערכת שאין מה לתקן בה ולשפר בה, ובכלל זה המערכת המשפטית. אלא שאם רוצים לתקן, צריך לתקן בהליך תקין", סיכם לפיד את אופן ניהול המתווה לשיטתו.

"יכולים להמשיך מכאן כעם אחד, או שאנחנו יכולים שלא להמשיך"

"מאות אלפי אנשים עלו ביום שני לירושלים", אמר לפיד על ההפגנות השבוע. "האנשים האלה הם ציונים, הם פטריוטים, הם מלאים באהבת ישראל. האנשים האלה הם משרתי המדינה ונאמניה, וגם מפתחיה ובוניה. הם באו להגיד לממשלה שהם לא ישתקו ולא יישבו מן הצד וייראו איך ישראל הופכת למדינה לא דמוקרטית".

"אנחנו אזרחים שומרי חוק, אבל אנחנו גם אנשים ששומרים על הילדים שלהם, על המדינה שלהם, ועל הדמוקרטיה שלהם", המשיך לפיד, "אם הממשלה רוצה לעשות שינוי, היא צריכה את אמון העם. היא צריכה הליך נקי והגון, לא הליך שמושפע מהאינטרסים והבעיות האישיות של חשוד בפלילים ועבריין מורשע".

"בפני החברה הישראלית עומדות היום שתי אפשרויות, אחת טובה ואת איומה", אמר לפיד, "אנחנו יכולים להמשיך מכאן כעם אחד, כחברה אחת, כאנשים שיש להם חילוקי דעות אבל מעל הכל יש להם טוב משותף, או שאנחנו יכולים לא להמשיך. או שהממשלה הזו תפרק במו ידיה את אחדות עם ישראל. במו ידיה תגרום לקרע שלא נצליח לאחות אותו, לפצע שלא יחלים, לפירוק החיים המשותפים שלנו".

"כולנו צריכים לתת הזדמנות לנשיא להוביל תהליך ראוי, שקוף ומקצועי, שבסופו תהיה לנו מערכת שלטונית יעילה יותר, הפרדת רשויות טובה יותר, ובעיקר נמשיך להיות עם אחד", סיכום יו"ר האופוזיציה.

גנץ: "מה זה "נעצור שניה"? מה זה עושה בדיוק?"

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, התייחס למשיכת החוקים ולמתווה הנשיא. ״חייבים להסביר לציבור מה זה הסיפור הזה של עצירת החקיקה. תבינו – אין פה שאלה של מי מקפל את מי, מי צודק ומי לא נותן, אין פה שאלה של יומיים, אין פה שאלה של חודשיים", כתב גנץ, "את הדבר הזה צריך להביא לכנסת מתוך איזושהי מסגרת מוסכמת ואז לגשת לתהליך החקיקה".

"לכן חייבים לעצור את תהליך החקיקה", הוסיף גנץ. "ההשהייה שקרתה עכשיו, במשיכת החוקים של היום,זה כמו עיקול בכביש, ״האט כי יש עיקול לפניך״ ואחר״כ נותנים גז וממשיכים לטוס. צריך פשוט לעצור את תהליך החקיקה. מה שעושה הנשיא זה מאמץ מאוד מאוד גדול, חשוב וראוי להערכה, בואו לא נזלזל בו. מה זה ״נעצור שניה״? מה זה עושה בדיוק? תעצרו, נשב ונדבר ברצינות״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!