דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

אושר החוק לביטול אזרחות למחבלים המקבלים מימון מהרשות הפלסטינית

מליאת הכנסת אישרה ברוב של 94 מול 10 את החוק שישלול אזרחות למי שהורשע בטרור ומקבל משכורת מהרשות הפלסטינית | קיימת אפשרות כי תושבי קבע שחל עליהם החוק יגורשו לרשות הפלסטינית | אחמד טיבי: "חוק פופוליסטי ודרקוני"

אסלאם פארוח, מחבל תושב מזרח ירושלים שהיה מעורב בפיגוע המשולב בירושלים בנובמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אסלאם פארוח, מחבל תושב מזרח ירושלים שהיה מעורב בפיגוע המשולב בירושלים בנובמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לביטול אזרחותו או תושבותו של פעיל טרור שמקבל תגמול עבור ביצוע מעשה הטרור. 94 חברי כנסת תמכו בהצעה בקריאה השלישית מול 10 שהתנגדו.

בהצעת החוק נכתב כי אזרח או תושב ישראלי שהורשע בביצוע עבירה שהיא הפרת אמונים למדינת ישראל, נגזר עליו מאסר בפועל בגינה, והוכח כי הרשות הפלסטינית מתגמלת אותו על כך, ניתן יהיה לבטל את אזרחותו או את רישיונו לישיבת הקבע לפי העניין, ולהרחיקו לשטחי הרשות הפלסטינית או לרצועת עזה.

כאשר מדובר בתושב קבע שאינו אזרח, רישיון ישיבת הקבע שלו יבוטל על ידי שר הפנים, לאחר היוועצות בוועדה מייעצת ובהסכמת שר המשפטים, וביטול אזרחות יהיה על ידי בית המשפט, לבקשת שר הפנים, לאחר היוועצות בוועדה מייעצת ובהסכמת שר המשפטים. ההצעה תוחמת את לוח הזמנים להליך ביטול התושבות או האזרחות וקובעת חזקה לפיה אדם שקיבל כספים מהרשות הפלסטינית, חזקה עליו כי הוא זכאי למעמד ברשות הפלסטינית.

"אנשים רבים שמחזיקים באזרחות או תושבות ישראלית מקבלים בימים אלה ממש, משכורות חודשיות מאת הרשות הפלסטינית כשכר ותגמול בעד ביצוע מעשי טרור", נכתב בהסבר להצעת החוק. "משכורות אלה עולות בהדרגה עם ותק האנשים בכלא. אין זה עולה על הדעת, שאזרחי ותושבי ישראל שלא רק שבגדו במדינה ובחברה הישראלית, אלא אף הסכימו לקבל תשלום מאת הרש"פ כשכר בעד ביצוע מעשה הטרור וממשיכים ליהנות ממנו, ימשיכו להחזיק באזרחות או תושבות ישראלית".

"אזרח או תושב מדינת ישראל שהסכים לקבל תשלום מהרש"פ, במישרין או באמצעות גוף זר, כשכר או תגמול בעבור ביצוע מעשה טרור או עבירה אחרת שיש בה משום פגיעה חמורה בביטחון המדינה, כמוהו כמעיד על עצמו שהוא מוותר על מעמדו כאזרח או כתושב", נכתב בהצעה. "חומרה נוספת ומכרעת יש בכך שאותו אזרח או תושב המדינה, הנהנה מכל הזכויות שמעניקה לו המדינה, מבצע עבירת טרור ומקבל תגמול מאת הרש"פ, כשכר לביצוע מעשה הטרור".

את הצעת החוק יזמו חברי הכנסת אופיר כץ (הליכוד), שרן השכל וזאב אלקין (המחנה הממלכתי), שמחה רוטמן (הציונות הדתית), עודד פורר (ישראל ביתנו), ינון אזולאי (ש"ס), מאיר כהן (יש עתיד) וקבוצת חברי כנסת נוספים.

"יגרום להפסקת המנגנון המעוות של עידוד הטרור"

אופיר כץ, שעמד בראש הוועדה המשותפת שהכינה את ההצעה, התייחס להליך החקיקה ואמר: "האחריות למנוע את הפיגוע הבא היא עלינו, לא על אף משפטן. מי שיתנגד למה שאנחנו מביאים פה אחרי מכלול האיזונים שעשינו, צריך לעשות חשבון נפש עם עצמו ולהסביר את זה למשפחות השכולות ולעם ישראל. בלתי נתפס שלאורך כל הדרך הייעוץ המשפטי לממשלה הקשה בכל דרך עם הרצון שלנו ליישם מדיניות להילחם בטרור. אני אומר באופן חד-משמעי, מחבל שמקבל כסף מהרשות הפלסטינית, צריך לעוף מפה לעזה, לכל מקום אחר. לא להישאר פה. פה הוא לא יהיה."

ח"כ זאב אלקין: "אין חוק יותר צודק מזה, המציאות בה תושב או אזרח מדינת ישראל לוקח נשק, הורג ולאחר מכן מקבל משכורת מהרשות הפלסטינית היא מעוותת והזויה. אין סיבה שבן אדם כזה יישאר תושב או אזרח של מדינת ישראל, ייהנה מהטבות כלכליות, ואחר כך ישתחרר מהכלא ויהפוך לגיבור של הרשות הפלסטינית. הצעד הזה יעשה צדק ויגרום להפסקת המנגנון המעוות של עידוד הטרור".

"חוק גזעני שמכוון אך ורק כלפי פלסטינים"

ח"כ אחמד טיבי התנגד להצעה ואמר: "באווירת הפופוליזם בתחילת קדנציה, הרגשת רוב יציב, שלטון, מצד אחד, עושים הפיכה משטרית, ומצד שני מעבירים חוקים פופוליסטיים, דרקוניים, כמו החוק הזה לשלילת אזרחות. יש עיקרון, שהאמנה בין מדינה לבין אזרח היא האזרחות, אבל רגש העליונות היהודית של חלק גדול מהבית הזה, אומרת שהאזרחות היא אמנה בין המדינה לאזרח רק ליהודים. ערבי שמבצע עבירה הוא אזרח על תנאי. יהודי שמבצע אותה עבירה או עבירה חמורה יותר, לא חושבים אפילו לשלול את האזרחות. למשל, יגאל עמיר רצח ראש ממשלה – לא רק שהאזרחות שלו לא נשללה, לא הייתה הצעה."

מרכז עדאלה לזכויות המיעוט הערבי בישראל הגיש את התנגדותו לחוק. "היום התאחדו סיעות מהקואליציה והאופוזיציה כאחד, כדי לאשר חוק גזעני שלשונו מצביעה במפורש שהוא מכוון אך ורק כלפי פלסטינים", הגיבו במרכז על אישור החוק. "חוק זה נועד לאפשר עוד רובד של פגיעה חמורה בזכויותיהם של אזרחים ותושבים פלסטינים בדמות שלילת אזרחות ותושבות וגירוש, בניגוד להוראות המשפט הבינלאומי. כנסת ישראל שוקדת מזה דורות על ביסוס של שתי מערכות חוק נפרדות המובחנות על רקע גזעי, ובימים אלה ניכרת פעולתן הנמרצת של הממשלה והכנסת כדי להעמיק ואת ההפרדה הגזעית והעליונות היהודית משני צדי הקו הירוק".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!