דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.0°תל אביב
  • 14.1°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 19.3°אשדוד
  • 17.7°באר שבע
  • 20.4°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כנס אילת לעבודה

יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות: "יש תמיכה בכנסת בהקמת מנגנון פיצוי אוטומטי לעצמאיים בזמן משבר"

בפאנל העצמאים בכנס אילת לעבודה אמר נשיא ארגון לה"ב: "החיבור של ארגוני העצמאים עם ההסתדרות יוצר מכפיל כוח" | לפי סקר קרן כצנלסון 47% מהפרילנסרים עובדים גם כשהם חולים

רמי בז'ה בפאנל העצמאיים בכנס אילת לעבודה   (צילום ארכיון: ארן דולב)
רמי בז'ה בפאנל העצמאיים בכנס אילת לעבודה (צילום ארכיון: ארן דולב)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"חטיבת הפרילנסרים שהקמנו כעת בפורום העצמאים של ההסתדרות היא בשורה אמיתית", אמר רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות בכנס אילת לנושאי עבודה, "המטרה שלנו היא שנותן שירותים עצמאי שאינו מעסיק עובדים, יקבל את אותה רשת ביטחון שמקבל עובד שכיר".

לדבריו, כבר בממשלה הקודמת, פורום העצמאים היה קרוב להנחת חוק לקביעת מנגנון פיצויים אוטומטי לעצמאים בשעות חירום לאומי. "גם עכשיו אנחנו קרובים לכך מאוד ויש לעניין תמיכה מכל קצוות הבית – גם מהאופוזיציה וגם בליכוד ובש"ס" אמר והוסיף: "לא ייתכן שבשעת מלחמה או אסון, הסיוע יגיע רק לשכירים ולא לעצמאים. גם הביטוח הלאומי תומך במהלך, וכתב עבורנו ואיתנו את המתווה, שאני מאמין שיעבור".

"מתייחסים לעצמאים כגנבים ומעלימי מס"

"הבעיה היא שאגף התקציבים באוצר לא מאמין ברשת ביטחון לעצמאים", אמר עו"ד רועי כהן, נשיא ארגון העצמאים לה"ב. "הם מאמינים שמי שבחר להיות עצמאי ויתר על רשת הביטחון. זה נשען על תפיסות של עצמאים מלפני עשרות שנים.

"היום העצמאים מסתכלים בקנאה על השכירים שיש להם קרן השתלמות, הגנה תעסוקתית וזכויות סוציאליות, בשעה שהעצמאים נשארו מאחור. פעם הייתי בדיון ברשות המיסים עם נציגי האוצר, ומישהו שם אמר לי שהעצמאים מצהירים רק על 20% ממה שהם מכניסים. מי שמכיר אותי יודע כמה צעקתי שם, אבל ככה תופסים אותנו. לא כמנוע של המשק שמזרים מיסים למדינה אלא כרמאים, גנבים ומעלימי מס, ועד שהיחס הזה לא ישתנה המדינה הזו בבעיה".

"הייתי בטוח שממשלת השינוי תביא רשת ביטחון לעצמאים כפי שהבטיחה, והנה אנחנו אחרי ממשלת השינוי ואין רשת ביטחון", הוסיף כהן. "אם מחר תהיה פה חלילה רעידת אדמה חלילה אין לנו שום הגנה. נצטרך שוב לצאת לרחובות".

כהן התייחס לחיבור בין ארגוני העצמאים וההסתדרות סביב הקמת פורום העצמאים: "החיבור הזה יוצר מכפיל כוח. לא היה פשוט להעביר את זה אצלי בארגון. ההסתדרות נתפסת כגורם מול המעסיקים, אבל בנושא הזה אנחנו פועלים כאגרוף אחד. יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד נותן לנו את הרוח הגבית לזה, וזה חיבור שלא תמיד היה לנו מובן מאיליו, אבל אנחנו פועלים היום ביחד כדי לדאוג שלעצמאים יהיו דמי אבטלה, זכויות סוציאליות וימי אבל".

"700 אלף עצמאים יחידניים ואם הם חולים אין להם מקור הכנסה"

"ישבתי עם החבורה הזו לפני שנתיים באוהלים מול משרד האוצר. בתקופת הקורונה שבתנו רעב" סיפר דדי סויסה, יועץ אסטרטגי וממקימי פורום העצמאים מבית ההסתדרות. "נלחמנו קשה מאוד להביא פרנסה לעצמאים, שהם אזרחים סוג ב'. יום אחד יו"ר ההסתדרות הגיע למשרד האוצר והסכים לחצות איתו את הכביש ולהפגש עם נציגי העצמאים. כמה ימים אחר כך הוא שלח לי וואטסאפ ב-23:00. אמר לי 'כואב לי, אני לא נרגע. אני מקים פורום עצמאים בהסתדרות כדי לדאוג לזכויות שלהם'".

לדברי סויסה, מצגת של רשות המיסים מלמדת שיש במדינת ישראל למעלה ממיליון עצמאים, ורק בשנת 2022 הצטרפו אליהם 150 אלף פרילנסרים חדשים. "יש 700 אלף עוסקים יחידניים בישראל, עצמאים שאינם מעסיקים עובדים נוספים. שהעסק שלהם חי רק בזכותם, ואם הם חולים או באבל אין להם מקור הכנסה והעסק מושבת. כשארנון שמע את זה הוא אמר שזה כבר משחק אחר לגמרי, כי לא יכול להיות שעוסק יחידני – אם הוא חולה או קורה לו משהו – הוא גמור. מכאן נולד הרעיון של חטיבת הפרילנסרים".

"שוק העבודה הולך לכיוון הפרילנסרים"

עומר שכטר מאגף קשרי ממשל בהסתדרות, המלווה את תהליך הקמת החטיבה החדשה, אמר שמדובר במהלך היסטורי. "מיד אחרי שהכרזנו על הקמת החטיבה, קיבלתי הודעה מחבר. כתב לי שהוא פרילנסר ובחודש האחרון נקע את היד שלו. עם 39 מעלות חום הוא יצא לעבוד כי אף אחד לא ישלם לא דמי מחלה. והוא לא לבדו: סקר של קרן ברל כצנלסון מלמד ש-47% מהפרילנסרים עובדים גם כשהם חולים, ו-30% נוספים ענו שאינם עובדים אבל הכנסתם נפגעת.

"לכן המהלך של הקמת חטיבת הפרילנסרים הוא לקחת אחריות על כל שוק העבודה, כי לשם שוק העבודה הולך" אמר שכטר, "לעולם של כלכלה מפוצלת יותר, ויותר ושירותים שבעבר היו בליבת הפעילות וכיום מוצאים למכרזים. הכניסה של ההסתדרות למגרש באה להתמודד עם המגמה הזו של כלכלת הפלטפורמות. הראיה פה צריכה להיות הוליסטית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!