דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כנס אילת לעבודה

יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, עו"ד אופיר אלקלעי: "אנחנו, העובדים, לא שקופים. צריך שיראו כל אחד ואחת מאיתנו"

בפאנל בכנס אילת לעבודה אמר אלקלעי ש"המדינה נלחמת בכך שעובדים יעברו הכשרות" | עומר חזן, אגף הממונה על השכר: "מנגנון ההשתלמויות בעייתי. המעסיקים צריכים לשאת יותר בנטל, ליצור תשתיות משמעותיות להכשיר את העובד"

יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, עו"ד אופיר אלקלעי, בכנס אילת לעבודה (צילום: ארן דולב)
יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, עו"ד אופיר אלקלעי, בכנס אילת לעבודה (צילום: ארן דולב)
אסף צבי

"יש הרבה מנהלים שלא מבינים שעובדים זה ההון האנושי, ועובד מרוצה זה עובד טוב. עובדים זה לא רק הייטק, וצריך להשקיע בזה", כך אמר היום (חמישי) יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, עו"ד אופיר אלקלעי, בכנס אילת לעבודה. אלקלעי השתתף בפאנל בנושא "הון אנושי במגזר הציבורי – שדרוג מיומנויות" שהנחתה עו"ד יעל שילוני.

אלקלעי הציג את דרישתו הבסיסית מהמעסיקים, "אנחנו, העובדים, רוצים שיראו אותנו. אנחנו לא שקופים. כל אחד ואחת מאיתנו, שיראו אותנו, שיתייחסו אלינו, שיטפלו בנו וידאגו לנו וזה מה שצריך כדי להרים אותנו למעלה".

מרבית הדיון עסק בסוגיית הלמידה וההכשרות של עובדים. לדברי אלקלעי, "יש חשיבות גדולה שאנשים ילמדו. יושב ראש ההסתדרות, ארנון בר-דוד, פגש סגן יו"ר ועד של עירייה גדולה שהלך לקורס שלטון מקומי. הוא היה בלי שום השכלה, והלך לקורס, למד, קיבל תעודה ותלה אותה בסלון. אתם לא מבינים מה זה עשה לאני שלו, למשפחה, יש לזה אפקטים מאוד מאוד גדולים. מהסיפור הזה נולד חלום, שאחר כך עשינו בהסתדרות המעו"ף פרויקט של 25 אלף לומדים כל שנה."

פאנל בנושא הון אנושי במגזר הציבורי בכנס אילת לעבודה. מימין: אילנית אסיף, עופר קרן, עו"ד אופיר אלקלעי, עומר חזן ועו"ד יעל שילוני (צילום: ארן דולב)
פאנל בנושא הון אנושי במגזר הציבורי בכנס אילת לעבודה. מימין: אילנית אסיף, עופר קרן, עו"ד אופיר אלקלעי, עומר חזן ועו"ד יעל שילוני (צילום: ארן דולב)

אלקלעי ביקר את אגף הממונה על השכר על היחס להשתלמויות של עובדים. "היום המדינה נלחמת בעובדים, רוצה לא לעשות להם הכשרות. יש גמול השתלמות, שנחשב כאיזה רעה חולה, ולא רוצים שאנשים ילמדו. כיום המדינה שולחת עובדים לקורסים כאלה ואחרים, והקורסים לא מתואמים איתנו, עם העובדים. בגלל זה הפריון של מדינת ישראל נמוך, למרות שאנחנו עובדים יותר. אם הקורסים יהיו מתואמים איתנו, הפריון יעלה, ולא פחות חשוב העובדים יהיו מרוצים".

נציג אגף השכר: "המעסיקים צריכים לשאת יותר בנטל, ליצור תשתיות משמעותיות להכשיר את העובד"

לדבריו של אלקלעי הגיב עומר חזן, רכז תאגידים באגף שכר והסכמי עבודה במשרד האוצר. לדבריו, "המנגנון ההסכמי הכמעט בלעדי שיש במגזר הציבורי לתמוך בהכשרות לאורך הקריירה של העובד הוא מנגנון ההשתלמות. היו בכנס הזה מי שאמרו שאבד עליו הכלח, ביניהם גם יו"ר ארגון עובדי התעשייה האווירית יאיר כ"ץ. אבל, לא דיברו על מה הקושי ומה הפגם שיש במנגנון גמול השתלמות, ולדעתי יש שניים.

"הפגם האחד, שהוא מייצר תמריץ להכשרה חד פעמית. העובד נדרש לעשות איקס שעות בכיתה מסוימת, ואז הוא מקבל את התגמול, ובזאת הוא סיים את ההכשרה בקריירה שלו. הפגם השני הוא שמנגנון ההשתלמות מייצר תודעה שהאחריות על ההכשרות נמצאת אצל העובדים. נכון היה להעביר את האחריות, לפחות בחלקה, למעסיקים. המעסיקים צריכים לשאת יותר בנטל, ליצור תשתיות משמעותיות להכשיר את העובד, לתת זמן לדבר הזה וכסף לדבר הזה."

חזן אמר ש"במגזר הציבורי יש מקומות שמה שהמעסיק סיפק זה פלטפורמה ותשתית. ראינו את זה לאחרונה בהסכם העובדים הסוציאליים, שבו המעסיק מייצר פלטפורמה מייצר תשתית ובונה מבנה שכר שתואם את ההכשרה הזאת לאורך הקריירה. העובד רואה אופק בהכשרה הזאת."

מנחת הפאנל, עו"ד שילוני, הקשתה על חזן: "אבל עובדים סוציאליים אלו חבורה מאוד משכילה, שבאו עם תואר, עם פרופסיה. איך אתה מתייחס לעובדים לא משכילים? למשל מזכירות או קלדניות בבתי המשפט שהתחילו שם הקלטות דיונים? עובדים שהמקצוע שלהם הולך להיעלם?"

חזן: "שם אפשר לייצר מנגנון אחר, שההכשרה היא על חשבון המעסיק. למשל, במכון וינגייט, שבו ההסתדרות הכירה בהסכם בכך שמנגנון ההכשרות הוא מיושן, ונתנו אמון במעסיק שיעשה הכשרות לעובדים. גם ברשות העתיקות וגם בהסכם העובדים הסוציאליים, ההסתדרות נדרשת לשני דברים: הראשון הוא אמון במערכת, כי לא היה אפשר ללכת למהלך כזה אם ההסתדרות לא נותנת אמון במערכת."

"הדבר השני, בסוף זה בעיקר עניין של טכנולוגיות. ההסתדרות הוכיחה שהיא תומכת בכניסת טכנולוגיות. אבל יש מקרים של ועדים מקומיים שמתנגדים להכנסת טכנולוגיות. אם זו רוח ההסתדרות, היא צריכה להסביר אותה לוועדים שלה".

אלקלעי: "האוצר שלל את הצעתנו לרפורמה בגמולי ההשתלמות"

אלקלעי הגיב לדבריו של חזן: "הנושא של הלימודים הוא סופר חשוב. הבעיה שלנו היא שאתם לא פתוחים באמת לעשות את הדברים נכון יותר. אנחנו, ארנון ואני, היינו במשרד האוצר, באנו עם רעיון לרפורמה בגמולי ההשתלמות. אין שום הצדקה שעובדת חדשה שמגיעה תצטרך 1,200 שעות בחמש שנים. אף אחד לא יכול לעשות את זה, מדובר בנשים. זה צריך להיות בזמן העבודה. ולא היתה לזה שום פתיחות.

אלקלעי הדגיש ש"הנושא של לימודים הוא חשוב אבל צריך לתגמל עליו. זה כסף קטן, אבל צריך לתת אותו כתמרוץ ללמידה במקום העבודה."

"מנכ"לים ושרים לא יכולים לנהל את המשרדים שלהם"

ביקורת נוספת שהעלה אלקלעי על התנהלות האוצר היתה סביב הדרישה לאפשר גמישות רבה יותר למנהלים במגזר הציבורי לקדם עובדים. "אני רוצה להגיד לאנשי אגף הממונה על השכר, אם אתם הייתם מתארגנים לאירוע הזה, אז כשאדם נכנס והיה עובר דרגה, הוא גם היה רואה כסף, רואה שכר. אתם מדברים על הגמישות הניהולית, זה אומר שאתה מדבר על מנהל שנותן דרגה והעובד שלו רואה שכר. הדבר השני, אני פוגש מנכ"לים ושרים שלא יכולים לתת דרגה וכוננות, שלא יכולים לנהל את המשרדים שלהם.

לדברי חזן: "אגף השכר מכוון למבנה השכר החדש שהוא מייצר במקומות מסוימים, וההסתדרות הסכימה לקבל. במבנה השכר החדש אגף השכר מוותר על סמכויותיו או על חלק מסמכויותיו. אני לא חושב שאגף השכר חושש מזה, הוא הוכיח את זה בכמה מקומות."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!