דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי: שירותי הסיעוד לקשישים לא ייפגעו

ירונה שלום הודיעה בכנס אילת של ההסתדרות כי נחתם הסכם עם האוצר בנושא, וכי בחוק ההסדרים הקרוב תינתן לקשישים סיעודיים ברמות נמוכות אפשרות בחירה בין מטפלת לבין שירותי מניעת הידרדרות

קשישה ומטפלת. אילוסטרציה (צילום: אור גואטה)
קשישה ומטפלת. אילוסטרציה (צילום: אור גואטה)
הדס יום טוב
אסף צבי

מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי, ירונה שלום, הודיעה היום (חמישי) כי נחתם הסכם עם משרד האוצר, לפיו לא יורידו את שירותי הסיעוד לקשישים ברמות הסיעוד הנמוכות, כפי שתכנן המשרד להעביר במסגרת חוק ההסדרים הקרוב.

שלום אמרה את הדברים בכנס אילת לעבודה של ההסתדרות ונשיאות המגזר העסקי, לאחר שלפני כשבועיים פורסם שמשרד האוצר מקדם, במסגרת חוק ההסדרים הקרוב, חוק שכולל ביטול זכאות למטפלת בית לקשישים סיעודיים ברמות הנמוכות וקיצוץ בפועל של 500-900 שקלים בחודש לעשרות אלפי קשישים שיוכרו ברמות סיעוד אלה החל מ-2024.

"ההצעה הייתה נראית אחרת אם לא היינו זוכים בתמיכה שלכם", אמרה שלום לשר העבודה יואב בן צור, הממונה, בין השאר, על הביטוח הלאומי. זאת לאחר שאתמול פורסמה הטיוטה הסופית של חוק ההסדרים, יחד עם חוק "שיפור השירותים הסיעודיים בדגש על דחיקת תלות ומניעת הדרדרות" במסגרתו הציע האוצר את הרפורמה, וסעיפים אלו לא הופיעו בו.

מ״מ מנכ״ל הביטוח הלאומי, ירונה שלום (צילום: דוברות הביטוח הלאומי)
מ״מ מנכ״ל הביטוח הלאומי, ירונה שלום (צילום: דוברות הביטוח הלאומי)

שלום הדגישה כי במסגרת החוק המתוקן לא תתבצע כל הפחתה בקצבה ולא תבוטל הזכאות למטפלת בית. במקום זאת, הקשיש הזכאי יוכל לבחור בין המוצע כיום לבין שירותי מניעת הידרדרות בקופה. "בעקבות השינוי שנעשה ואחרי הידברות עם האוצר הגענו למסקנה שצריך לפעול אחרת. התוכנית תהיה אופציונלית, הקשיש יוכל לבחור ולא יחול שינוי במבנה הקצבה", אמרה שלום.

שלום הוסיפה שנעשו גם הקלות במבחן התלות לקבלת זכאות לרמת סיעוד. "בעבר זה היה מבחן שהייתה בו השפלה ותחושת זילות, והיום זה על סמך מסמכים. במקרה שהאחות המעריכה לא יודעת לקבוע, היא תלך לבית הקשיש. זה שינוי משמעותי ביחס וזה מעלה את מיצוי הזכויות בצורה מכובדת וראויה".

שלום הציגה נתונים המראים שבישראל, נכון להיום, ישנם 1,242,211 אזרחים ותיקים, 1,148,000 מהם מקבלים קצבת אזרח ותיק ושארים, ו-254 אלף מקבלים קצבת השלמת הכנסה. "אנחנו מקווים שהשינויים והרפורמות יביאו לזה שהקשישים יעלו מעל קו העוני", אמרה. "גובה קצבה ללא השלמה הוא 2,864 שקלים, ואם אזרחים מקבלים השלמת הכנסה או קצבת סיעוד הם עוברים את קו העוני ומצליחים לחיות בכבוד, זה הישג. כמובן שאלה לא סכומים שאפשר לחיות איתם, אבל זו התחלה".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!