דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כנס אילת לעבודה

מ"מ יו"ר ההסתדרות: "הקשר שלנו לכל הסיעות עוזר לנו לסכל חוקים פוגעניים, ולקדם חוקים למען העובדים"

רועי יעקב אמר בכנס אילת לעבודה שצוות משרד המשפטים נפגש עם ההסתדרות על הרפורמה המשפטית: "הצפנו מה שמטריד אותנו, אם תהיה פגיעה בעובדים, לא נפחד לפעול" | השר מיקי זוהר (הליכוד): "יהיה בקואליציה מי שיגן על זכויות עובדים, ואני ביניהם"

מ"מ יו"ר ההסתדרות, רועי יעקב, בכנס אילת לעבודה (צילום: ארן דולב)
מ"מ יו"ר ההסתדרות, רועי יעקב, בכנס אילת לעבודה (צילום: ארן דולב)
אסף צבי

"אנחנו הארגון היחיד שהצוות של משרד המשפטים ישב איתו בנושא הרפורמה המשפטית, אחרי שהצפנו את כל מה שמטריד אותנו כארגון עובדים, בשינויים בבית הדין לעבודה, בפסקת ההתגברות", כך אמר היום (חמישי) ממלא מקום יו"ר ההסתדרות, רועי יעקב, בכנס אילת לעבודה.

יעקב התייחס לציפייה מההסתדרות לשבות נגד הרפורמה. "הפגיעה שיכולה אולי להיות היא עתידית, מאוד רחוקה. היא יכולה להיות עוד עשר שנים. הציפייה לשבות על החלטה של הממשלה, של הכנסת, כשאנחנו לא יודעים את כל ההשלכות שלה, היא לא הגיונית, כשאנחנו גם יודעים שמה שהוצג זה לא מה שיהיה. אני מאמין שיילכו על מתווה הנשיא. לקחנו רגע אוויר, אנחנו בודקים את ההשלכות של האירוע הזה.

"אני חושב שבסופו של דבר ייצא מכל האירוע הזה משהו מאוזן. לא משהו מושלם, משהו מאוזן. אנחנו לא מתביישים להגיד שאם תהיה פגיעה ברפורמה או בחקיקה ההסתדרות יודעת לפעול, לא מפחדת לפעול, אנחנו נעשה צעדים".

השר מיקי זוהר: "עובד מרוצה זה עובד שנותן את התפוקה הכי טובה שיש"

בפאנל, שעסק בנושא קשרי ממשל בתחום יחסי העבודה, השתתף שר התרבות והספורט מיקי זוהר, שציין את מערכת היחסים הטובה בין ההסתדרות לבין מפלגת הליכוד. "יש סינרגיה חיובית. אני בין הראשונים שקראתי לקו הזה. אני מאוד קשור לזכויות עובדים ומגן על זכויות עובדים, זה חלק מה-DNA שלי. יש שאומרים שאני חריג, וזה לא נכון. זה לא מתנגד לערכים ליברליים של כלכלה חופשית".

שר התרבות והספורט מיקי זוהר בכנס אילת לעבודה (צילום: ארן דולב)
שר התרבות והספורט מיקי זוהר בכנס אילת לעבודה (צילום: ארן דולב)

לדברי זוהר, "מערכת היחסים בין השלטון המרכזי להסתדרות הכללית היא מאוד מאוד דינמית, והדברים יכולים לעלות על שרטון. אנחנו רואים שהליכוד היום, שהיא מפלגה ימנית ליברלית, כן מצליחה לפתח גישה של לתת מקום לעובדים בישראל, של לתת להם את המעמד שלהם, שלא יפגעו בהם. וזה דבר שהוא לא כזה מובן מאליו, לפחות בעיני".

לשאלת מנחה הפאנל, העיתונאי יהודה שרוני, אם זה לא פוגע במעסיקים, אמר זוהר: "נשיאות המגזר העסקי היא גוף שעבד בהרבה מאוד מקרים בנושאים שונים יחד עם ההסתדרות. המסקנה שלי היא שאפשר לעבוד עם הסתדרות העובדים בישראל, מכיוון שבסוף האינטרס הוא אינטרס משותף. לעובדי החברה או העסק יש אינטרס שהעסק שלהם יצליח, כי זה מבטיח את הפרנסה, זה מבטיח את הזכויות שלהם, זה מבטיח את העתיד שלהם. עובד מרוצה זה עובד שנותן את התפוקה הכי טובה שיש. עובד לא מרוצה זה עובד שעושה פחות טוב את העבודה, ובעל המפעל נפגע מזה".

זוהר הוסיף: "אני לא רוצה להישמע יותר מדי סוציאל-דמוקרטי, זה לא בריא במפלגה שאני משתייך אליה. אבל לא שמעתי על הרבה מעסיקים שאת כל הכסף שהם מרוויחים הם נותנים לעובדים שלהם. עסקים בישראל מרוויחים. המשוואה היא בדרך כלל שליש עובדים, שליש החומר, ושליש רווחים. כל מודל עסקי היום שנקרא אותו, נראה שההוצאות על שכר ועובדים זה סדר גודל של שליש. יותר מזה, אין בית דין לעבודה שיראה לנגד עיניו ששכר העובדים מופרז וחלקו גדול יותר במחזור הכולל, ולא יגיד על זה משהו".

"צריך להגיד את האמת", אמר זוהר, "יש מעסיקים שאומרים: כואב לי לתת לעובד עוד שלושה שקלים לשעה, אף שאני מרוויח ממש טוב. בסוף המשימה של כולנו היא לשמור את האיזון הראוי בין הצרכים של העובדים לבין הצרכים של בעלי העסקים. עסק בלי עובדים טובים זה לא עסק מצליח. עסק שמפסיד כסף בגלל ההתנהלות שלו עם העובדים. אם יש דבר אחד שהייתי רוצה לאמץ מהתפישה של ההסתדרות, הוא התפישה שטובת העסק היא טובה מכל שיקול".

פאנל בנושא קשרי ממשל בתחום יחס העבודה בכנס אילת לעבודה. מימין: יהודה שרוני, מיקי זוהר, הגר יהב ורועי יעקב (צילום: ארן דולב)
פאנל בנושא קשרי ממשל בתחום יחס העבודה בכנס אילת לעבודה. מימין: יהודה שרוני, מיקי זוהר, הגר יהב ורועי יעקב (צילום: ארן דולב)

זוהר אמר שארגוני העובדים צריכים להתגייס להפחתת רגולציה. "אנחנו כממשלה מחויבים להפחתת הרגולציה ולהקלה על הגופים העסקיים השונים, כי זה מפתח להצלחה. ישראל היא מדינה שמבחינה רגולטורית היא בין האחרונים בעולם, מבחינת עודף הרגולציה. ופה צריך תיקון, והתיקון הזה צריך לבוא גם בעזרת ארגוני העובדים שצריכים לסייע בדבר הזה". לשאלה מה למשל, ענה זוהר "אם אני אגיד מה שאני חושב, אולי רועי לא יאהב את זה".

זוהר התייחס לרפורמה המשפטית ולחשש מפגיעה בזכויות עובדים. "הרפורמה המשפטית חד משמעית מיטיבה עם העובדים. פסקת ההתגברות שקיימת כיום בחוק יסוד חופש העיסוק, אין עליה שום סייג. ניתן לחוקק כל חוק בפסקת התגברות, שיפגע בעובד. אחרי הרפורמה, מצבו של העובד ישתפר. אם מחר תהיה חקיקה שתפגע בזכויות עובדים ויבוא בית המשפט העליון ויחליט לפסול אותה בהרכב מורחב, פסקת ההתגברות שקיימת היום לא תוכל לפגוע בעובד, והחוק ייפסל".

זוהר: "לא ניתן יד לפגיעה בזכויות העובדים. צריך למצוא את הדרך להגיע לעמק השווה"

זוהר אמר שהקואליציה, והוא אישית, יבלמו מהלכים שיפגעו בעובדים. "אני באמת חושב שיש לנו שר אוצר מאוד מאוד אחראי, שבאמת לומד את החומר, אני חושב שהוא יעשה עבודה טובה במשרד האוצר. זו דעתי, בהמשך יראו אם צדקתי או לא. יש לו אידאולוגיה בעולם הכלכלי שיכולה להיות סופר-ליברלית, ולפעמים זה יכול לפגוע בזכויות עובדים, ובשביל זה יש קואליציה. בקואליציה לא צריך להסכים על הכול. יהיה בקואליציה מי שיגן על זכויות עובדים, ואני ביניהם, וגם חברים רבים בתנועה שלנו, לא ניתן יד לפגיעה בזכויות העובדים.

"צריך למצוא תמיד את הדרך להגיע לעמק השווה. גם המעסיק, שהעובדים שלו נותנים תפוקה מקסימלית, גם העובדים שמרגישים שהם מתקדמים, וגם אנחנו כממשלה, שלוקחים מזה את המסים. אז בסוף, כמכלול, אנחנו נצטרך לעשות תמיד את המקסימום כדי להסתדר ולהתגמש, מתוך ראייה הכי אופטימית שיש".

מנכ"לית נשיאות המגזר העסקי: "אנחנו המעסיקים מצפים שהמדינה תיתן לנו כלים להתמודד עם הרגולציה"

הגר יהב, מנכ"לית נשיאות המגזר העסקי, אמרה: "הצלע השלישית בשיח בין עובדים למעסיקים היא המדינה. כשמצפים מבעלי עסקים להיות ביד רחבה כלפי עובדים, אז אנחנו המעסיקים מצפים שהמדינה תיתן לנו כלים להתמודד עם הרגולציה, עם עליות התשומות, ובעניין הזה הממשלה צריכה לא רק לצפות מאיתנו, אלא לתת את הכלים".

יהב ציינה גם את החשיבות של יציבות שלטונית: "אני עובדת עם דובי אמיתי חמש שנים, התחלפו חמש ממשלות. לא משנה מי יהיה שם. תנו לנו ארבע שנים של יציבות, ותראו שאנחנו נצליח לקדם יותר דברים". על כך הגיב זוהר: "אני אעדכן גם את סמוטריץ' וגם את בן גביר במה שאמרת".

"הקשר שההסתדרות יצרה עם כל הסיעות עוזר לנו לא רק לסיכול חוקים פוגעניים, אלא גם לחקיקות למען העובדים"

יעקב ציין גם את התהליך שעברה ההסתדרות בחיבור לקשת רחבה של מפלגות פוליטיות. "העבודה הקשה ביותר שהייתה לי זה לפתוח מערכות יחסים בעוד מפלגות, חוץ ממפלגת השלטון, שבשנים האחרונות הייתה הליכוד, גם מפלגות שאינן חובבי ההסתדרות. יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד דיבר על כך שהדבר הראשון שהוא נתקל בו בכניסתו לתפקיד הוא ערימת החקיקה נגד ההסתדרות. הבנו שזה לא מספיק רק לעבוד עם מפלגת השלטון, אלא מעוד מפלגות.

"חברי כנסת שעד היום לא ידעו איפה בניין ההסתדרות מגיעים אלינו, מתייעצים. הקשר שיצרנו עם כל הסיעות עוזר לנו לא רק לסיכול חוקים פוגעניים, כמו הצעת החוק של שמחה רוטמן שנקברה בינתיים, אלא גם לחקיקות למען העובדים. יושב פה הממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלויות בלשכת יו"ר ההסתדרות, גיא שמחי, וכל החוקים למען עובדים עם מוגבלויות הן בזכות העבודה שלנו.

יעקב הוסיף ש"היום ח"כ, מחוקק, שרוצה להעביר הצעת חוק והוא לא יו"ר ועדה, ובהצעת החוק הזו יש עלות תקציבית, פונה לאוצר ומבקש מהאוצר עזרה או אישור לחוק. אז אני מקצין ואומר שאם הח"כ יפנה ליו"ר אגף תקציבים, הוא יוכל לדבר במקרה הטוב עם העוזר שלו בטלפון. אבל אם ההסתדרות תרים טלפון ליו"ר אגף תקציבים, אז גם אם הוא בניתוח הוא יענה ליו"ר ההסתדרות. אנחנו משתמשים בכוח שלנו כדי להעביר חוקים חשובים.

"החוק של המאבטחים, שעד לפני כמה שנים היו עומדים בגשם ועכשיו הם תחת גגונים, זה חוק שההסתדרות התגייסה כדי להעביר אותו. ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) יזמה אותו, ההסתדרות התגייסה, והוא עבר. שתי הצעות חוק נוספות שקשורות לעצמאים, נוהל פיצוי לחיצת כפתור ודמי אבטלה לעצמאים, אלו הצעות חוק שעלו בכנסת הקודמת, ההסתדרות קידמה אותן, ועכשיו אנחנו מנסים להחיל עליהן דין רציפות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!