דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
20.5°תל אביב
  • 12.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 24.1°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 13.0°צפת
  • 19.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הממשלה דחתה בחודש את הדיון בחוק למכירת דירות בדיור ציבורי לדיירים

למרות התנגדות שר השיכון, יוזמת החוק נעמה לזימי קוראת לתומכי החוק בקואליציה להגיע להסכמה סביב חידושו | החוק נועד לאפשר לדיירים לקנות את הדירות בהן הם מתגוררים בהנחה

הפגנה של פעילי דיור ציבורי (צילום ארכיון: דוד טברסקי)
הפגנה של פעילי דיור ציבורי (צילום ארכיון: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

ועדת השרים לחקיקה דחתה אתמול (ראשון) את הדיון על הצעת החוק לעיגון חוק רכישת דיור בהנחה בחודש. השרים לא ענו לדבר לגבי סיבת הדחייה של החוק, שהוגש על ידי נעמה לזימי ומאפשר לדיירי הדיור הציבורי לרכוש את הדירה בה הם מתגוררים בהנחה.

למרות התנגדות שר השיכון יצחק גולדקונפף (יהדות התורה), קוראת לזימי לחברי הכנסת ולשרים בקואליציה לפעול כדי להגיע להסכמה סביב חידוש החוק.

"אם השר היה מחדש את ההוראה לא היה שום צורך בחקיקה – אבל הוא מרח אותנו", אומרת לזימי ל'דבר'. "לצערנו ברגע שחוק פג תוקף, אי אפשר לחדש. השר יכול לחדש לשנתיים בתקציב דו שנתי ומשם נראה מה קורה – אבל הוא לא בעניין".

חוק הדיור הציבורי, שפעל מתוקף הוראת שעה בעשור האחרון ואפשר לדיירי עמידר לרכוש את דירותיהם בהנחה, פג תוקף לפני שבוע וחברי הממשלה, ובראשם שר השיכון, יצחק גולדקנופף, בחרו שלא להאריכו. לטענתו, החוק פוגע באלו הממתינים בתור לדירות והמשרד יפעל במקום לרכישת עוד דירות. זאת למרות, שגם עם תקציב מאושר, משרד השיכון הצליח לרכש פחות מ-150 דירות חדשות בשנה האחרונה.

לטענתה של לזימי, במידה ותהיה הליכה משותפת של האופוזיציה והקואליציה, פוטנציאלית ניתן יהיה לחוקק תחת תקציב חוק חדש תוך חודש – אבל זה רק במקרה שכל הצדדים יהיו בעניין. "אני מעדיפה שהשר יכתיב את הקצב, ללא הסכמות – גולדקנופף יוכל פשוט לחסום כל הצעה. אבל במידה והוא לא יקדם דבר, נדחוף לחוק בכל הכוח".

יו"ר יהדות התורה ושר השיכון הרב יצחק גולדקנופף (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90)
יו"ר יהדות התורה ושר השיכון הרב יצחק גולדקנופף (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90)

שר הרווחה, יעקב מרגי (ש"ס), הודיע בשבוע שעבר שימשיך לפעול לחידוש תוקפו של החוק למרות התנגדות שר השיכון להארכה. גולדקנופף עצמו הודיע שלא הייתה לו דעה מגובשת לגבי החוק. אך על פי מקורות, מוטי בבצ'יק, בכיר במפלגת יהדות התורה ומקורב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שגם היה עוזרו של יעקב ליצמן כשכיהן כשר השיכון – פעל נגד הארכת החוק.

כמו כן, עמדתה המוצהרת של הפקידות הבכירה במשרד השיכון לא רצתה בהארכתו. "גם אלקין לא התכוון לחדש את החוק" אומרת לזימי, "משרד השיכון מודה שהוא לא מצליח לרכוש דירות, לא יודע להשתמש בכספי המכירות ואז אומר – יש לנו ממתינים אז נשסה חברה מוחלשת באחרת".

חבר הכנסת ינון אזולאי (ש"ס) ציין שיפעל לקדם אותו בחקיקה נפרדת, כך שיוארך לעשר שנים נוספות לפחות. ל'דבר' נודע שהצעת החוק הונחה על שולחן הכנסת אך בגלל ההיתכנות הפוליטית טרם קודמה. "זה חוק שהרבה מאוד ציבור מזרחי, וציבור מזרחי חרדי צריך אותו – והם מודעים לזה" אומרת לזימי "לכן עמדתו של שר הרווחה מרגי חשובה פה מאוד. זו מדיניות גזענית נגד מזרחים – 80% מהשמות מזרחים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!