דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
18.3°תל אביב
  • 11.6°ירושלים
  • 18.3°תל אביב
  • 14.7°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 20.2°אילת
  • 17.8°טבריה
  • 11.1°צפת
  • 17.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

הרבנית הדסה פרומן מול הכנסת: "יש כאן שבר שהולך ונפער, זה זמן שקורא לכולם לעבוד"

בין רבבות המפגינים נגד הרפורמה המשפטית, היו גם מפגינים מעטים שקראו לפשרה | אגם אקרמן (18) וחבריה ממכינת עין פרת הציבו אוהל הידברות: "אנשים אחים אנחנו, בזה צריך להתמקד" | קבוצה קטנה הפגינה בעד הרפורמה: "אנחנו חיים בדיקטטורה בראשות בג"ץ"

הרבנית הדסה פרומן (צילום: ניצן צבי כהן)
הרבנית הדסה פרומן (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אלפים הפגינו היום (שני) מול משכן הכנסת בירושלים, במחאה על הרפורמה במערכת המשפט, לקראת הצבעה אפשרית על שני חוקים מתוך הרפורמה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

להפגנה הגיעה הרבנית הדסה פרומן מתקוע, אלמנתו של הרב מנחם פרומן, שהיה ממנהיגי הציונות הדתית. בשיחה עם 'דבר' היא סיפרה שהיא מודאגת מהתגברות הקיטוב בעם ביחס לרפורמה. "אני מרגישה שיש כאן שבר שהולך ונפער. תהום. עכשיו זה מתפוצץ, והרפורמה היא בהחלט עילה טובה לפיצוץ. אבל זה לא רק זה."

פרומן הביעה תמיכה במתווה הנשיא, וקראה למתנגדים ולתומכים ברפורמה לאמץ אותו. "אני בקשר עם הנשיא ומסכימה איתו שצריך לייצר ועדות מקצועיות, ללבן את העניינים. אני מאמינה שאפשר להגיע להסכמות, אם בכל צד יהיה באמת רצון. אני חושבת שאנחנו על סף משבר או חורבן. וזה זמן שקורא לכולם לעבוד."

לדבריה, "אני מאמינה שיש בסיס, ואפילו בסיס רחב לקיום יהודי על כל גווניו בארץ הזו. גם אין לנו ברירה אחרת. אני מאמינה שכל צד צריך לפעול בקרב הציבור שלו. לא רק לפנות בביקורת לצד השני. אחרי הרבה הרבה שנות שתיקה, אני פונה היום יותר ויותר לציבור שלי, הציבור הדתי לאומי. אני חושבת שגם הציבור הלאומי ציוני משמאל צריך לעשות עבודה עמוקה פנימה. צריך לצאת לדרך, ובמשבר הזה יש גם הזדמנות ללבבות פתוחים. כשכולם כועסים זה יכול גם לדרבן למפגשים, לבתי מדרש משותפים, למועצות משותפות. לעבוד."

בין המפגינים בולט שלט 'אוהל אחדות', עם חניכים מהמכינה הקדם צבאית עין פרת בכפר אדומים, שמזמינים את הנוכחים לשבת ולשוחח. "באנו מהמכינה והקמנו פה אוהל הידברות כי חשובה לנו אחדות העם", אומרת ל'דבר' אגם אקרמן בת 18 מרעננה, חניכה במכינה.

אגם אקרמן (שנייה מימין) עם חברותיה בהפגה מול משכן הכנסת (צילום: ניצן צבי כהן)
אגם אקרמן (שנייה מימין) עם חברותיה בהפגה מול משכן הכנסת (צילום: ניצן צבי כהן)

לדבריה, "אנשים אחים אנחנו. אנחנו חושבים שבזה צריך להתמקד. עשינו למידות על הרפורמה. נפגשנו עם ח"כ שמחה רוטמן, פרופ' צבי כהנא וד"ר יהלי קרשבסקי. יש לי דעה אישית אבל באנו לפה פחות לדבר בעד ונגד ויותר לחזק את החיבור וההסכמות בעם. למדנו גם על מתווה הנשיא ובזה אני תומכת. בהגעה להסכמות".

יעל מתל אביב הגיע גם היא להפגנה: "מתווה הנשיא הוא מתווה של שיתוף פעולה של הנשיא עם נתניהו. בעיני זו בושה שמשפטן מוכן לדבר על זה".

"אני חושב שמתווה הנשיא לא טוב ולא מאוזן"

לצד ההפגנה הגדולה נגד הרפורמה, קבוצה קטנה מפגינה דווקא בעדה. אהרון (37) מתל אביב: "אנחנו חיים היום בדיקטטורה בראשות בג"ץ. בג"ץ יצר לעצמו חוקה, הסמיך את עצמו לשפוט לפי אותה חוקה ובעצם הפך את עצמו לריבון בפועל".

אהרון (37) מתל אביב, מול משכן הכנסת (צילום: ניצן צבי כהן)
אהרון (37) מתל אביב, מול משכן הכנסת (צילום: ניצן צבי כהן)

"אני חושב שמתווה הנשיא לא טוב ולא מאוזן", אומר אהרון. "למשל בכל הקשור לוועדה לבחירת שופטים יהיה וטוב לשופטים. אני חושב שעם מנהיגי השמאל היום אי אפשר יהיה להגיע למתווה, כי המטרה שלהם הפלת הממשלה".

"אי אפשר לרמוס את הכל"

"אחי נפל בכיפור, לחם בחווה הסינית ואחר כך נפל בחרמון בהתשה הסורית", אומרת דינה שולמן, "באתי לפה היום כי אני מרגישה שאי אפשר שמותו יהיה לשווא. הוא מת בשביל מדינה יהודית, ציונית דמוקרטית. אי אפשר לחסל את הדמוקרטית. הורי עלו לפה ונלחמו גם ב-48'".

דינה שולמן, מפגינה מול משכן הכנסת, במחאה על הרפורמה במערכת המשפט (צילום: ניצן צבי כהן)
דינה שולמן, מפגינה מול משכן הכנסת, במחאה על הרפורמה במערכת המשפט (צילום: ניצן צבי כהן)

"אני לא מרגישה שהנשיא מספיק לוחם כדי שתישאר פה דמוקרטיה. זה אולי עדיף מכלום, אבל אני מרגישה שאסור שזה יקרה. הגענו לכל כך הרבה הישגים, תרבות, היי טק. בין השאר בזכות בג"ץ. חייבים לשמור על הפרדת הרשויות. אי אפשר לרמוס את הכול".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!