דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

עולים חדשים עדיין מתקשים לקבל כסף מרוסיה ומאוקראינה, הבנקים נמנעים מסיכונים

יו"ר ועדת העלייה והקליטה, עודד פורר, קרא לקיום שורת צעדים להקלה על העולים בפתיחת חשבון ובקבלת כסף | נציג איגוד הבנקים: "אנחנו נמצאים בסיטואציה בלתי אפשרית ומנסים לרצות את כולם"

אישה מוציאה כסף מכספומט (צילום ארכיון: משה שי/פלאש90)
אישה מוציאה כסף מכספומט (צילום ארכיון: משה שי/פלאש90)
דוד טברסקי

יו"ר ועדת העלייה והקליטה ח״כ עודד פורר (ישראל ביתנו), קרא לקיום שורה של צעדים על מנת להקל על עולים חדשים מרוסיה ומאוקראינה בפתיחת חשבונות בנק על מנת לקבלת כספים מחו"ל. וזאת לאחר שמעל שנה שהעולים החדשים טענו שהבנקים מקשים עליהם לקבל כספים מרוסיה ומאוקראינה בטענה שהעברות הכספים עלולות להיות לא חוקיות.

מיכאל קיסילוב, עולה מרוסיה שהגיע לישראל יולי האחרון סיפר ליו"ר הועדה על כך שהבנק שלו סירב להעניק לו שירות: "ניסיתי לשלוח כסף מרוסיה לחשבון הבנק שלי בבבנק הפועלים בישראל. אך הבנק הישראלי דחה את הכסף, ההסבר היחיד היה מכיוון שהכסף הוא מרוסיה" כמו קיסילוב, מאות עולים חדשים פנו למשרד העלייה ובנק ישראל בשנה האחרונה במטרה להבין מדוע הבנקים מסרבים לקבל משכורות וכספים בארץ, שלעיתים מגיעות לסכומים גבוהים מכיוון שהעולים נאלצים למכור רכוש רב בארץ מוצאם

"מדיניות של אפס סיכונים מצד הבנקים היא לא מקובלת" אמר פורר והורה על מספר צעדים מיידים ובהם: הארכת האפשרות לפתיחת חשבון בנק מ-30 יום ל-90, יצירת מדרגי בדיקה שיאפשרו לעולים שמכניסים סכומים נמוכים יחסית העברה פשוטה יותר, פיתוח מנגנון שיאפשר את קבלת הכסף והקפאתו עד בירור המקור ממנו הגיע ודרישה לנימוק כל מהלך דחייה בהעברת כספים שיועבר ללקוחות בשפה הרוסית.

ח"כ עודד פורר (קרדיט: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)
ח"כ עודד פורר (קרדיט: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)

"הבנקים הם בעלי ראש קטן, הם נותנים לעולים לפתוח חשבון אבל לא להעביר לשם כסף", אמר עו"ד כרמי אלברט, לשעבר היועץ המשפטי של "נתיב", ארגון הקשר הממשלתי בין ישראל לארצות חבר העמים, "רוסיה היא מדינה שמפקחת מאוד על מערך הכסף שלה והבנקים בישראל לא יודעים להתמודד עם הסנקציות ולכן מרחיבים בעצמם את ההגבלות כדי לא לקחת סיכונים על עצמם וכדי לא להרגיז את ארה"ב".

לטענת טלי קיסר, סגנית המפקח על הבנקים, כלל הבנקים קיבלו מספר התראות על כך שמחובתם לבדוק את מקור הכסף ולא לדחותו על הסף. "בהעברת כספים יש מספר מוסדות פיננסים שמעורבים ויש צורך באישור של כולם. יש כאן אתגר ומורכבות ואנחנו רוצים להבטיח שכל עולה מקבל שירות כלכלי אידיאלי ומיצוי של הזכויות הכספיות שלו".

לטענת טיבי רבינוביץ, מנהל קשרי חוץ באיגוד הבנקים בישראל, לא מדובר במהלך מכוון נגד העולים אלא בחוסר התאמתה של המערכת הבנקאית להכנסת הון רב מרוסיה, שנמצאת תחת סנקציות כבדות, ולכן מפחדים מההשלכות "המערכת הבנקאית נמצאת בסיטואציה לא פשוטה, אנחנו עושים כמיטב יכולתנו לעמוד ברצון הלקוחות שלנו, של המדינה ושל המפקח האמריקאי", אמר רבינוביץ, "אין אצלנו מדיניות של אפס סיכון, הכסף של העולים החדשים חשוב לנו אך אנחנו נמצאים בסיטואציה בלתי אפשרית ומנסים לרצות את כולם".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!