דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 18.6°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.9°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 16.8°צפת
  • 23.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בשל הצעה בחוק ההסדרים: במכללות הטכנולוגיות מתריעים שלא יפתחו את סמסטר ב'

המנהלים שלחו מכתב לשר העבודה יואב בן צור בדרישה כי יתערב בשינוי המוצע בחוק ההסדרים הקרוב, לפיו תקצוב המכללות ייבחן בקריטריונים חדשים, שעלולים לפגוע במכללות וביכולתן להכשיר עובדים מהפריפריה

שר העבודה יואב בן צור (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר העבודה יואב בן צור (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מנהלי המכללות הטכנולוגיות מזהירים מפני השבתת תחילת סמסטר ב' על רקע השינויים המוצעים במערך ההשכלה הטכנולוגית במסגרת חוק ההסדרים.  "לא נוכל לפתוח את הסמסטר כשחרב של גזירות מונחת על צווארנו ומאיימת על קיומנו" כתבו במכתב שנשלח אמש (שני) לשר העבודה יואב בן צור."אנו, מנהלי המכללות הטכנולוגיות בישראל, בצפון ובדרום, בפריפריה ובמרכז, פונים אליך בשל חוסר קשב מוחלט וההתעלמות מצרכי המכללות הטכנולוגיות מצד פקידי אגף התקציבים והאוצר" כתבו בכתבם. לטענתם במסגרת טיוטת החלטת הממשלה במסגרת התכנית הכלכלית שתעלה שתעלה השבוע לאישור הממשלה, עולות שורה של הצעות שהם רואים כהרסניות לעתיד ההשכלה הטכנולוגית בישראל."החלטת הממשלה במתכונתה הנוכחית מובילה לפגיעה אנושה בצרכי המשק ובסטודנטים מהפריפריה ומהמרכז הלומדים מקצועות חיוניים לפיריון ולצמיחת המשק" כתבו. "ידוע שהלימודים במכללות הטכנולוגיות מסייעים לצמצום פערים, מגדילים את המוביליות החברתית, ופותחים בפני הדור הצעיר את הדלת לקריירה בתחום שתרומתו לכלכלה אדירה. כשר העבודה וכמי שברור לנו שעתיד הסטודנטים במכללות הטכנולוגיות חשוב לו, אנו רואים בך שותף להצלת המערכת להשכלה טכנולוגית בישראל".על פי טיוטת חוק ההסדרים שפורסמה, מבקש האוצר לשנות את מודל התקצוב של המכללות במטרה לתמרץ אותן לגדול, תוך קביעת יעד כמותי למקבלי תעודת הנדסאי על ידי המכללות להנדסה טכנולוגית (מה"ט) וקביעת יעד לשיעור הדיפלום במכללות. ההצעה מבקשת להגדיל את תקצוב המכללות בהתאם לגדילה במכסת הסטודנטים, וכן לתקצב בהתאם למספר המסיימים בהצלחה עם דיפלומה. כמו כן, ייקבע סף מינימלי של מספר סטודנטים שמתחתיו לא יוכלו מכללות לקבל תקצוב, ולאפשר תקצוב שלוחות של מכללות בלא הגבלת מרחק ממכללת האם, דבר שעשוי לדחוק מכללות קטנות בפריפריה להתאחד ולהפוך 'שלוחות' של מכללות גדולות במרכז הארץ.מחקר של אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר מצא כי התשואה להשכלה בקרב עובדים בוגרי לימודי הנדסאות, ביחס לעובדים חסרי תעודת בגרות, עומדת על 27%, כאשר התשואה להשכלה בלימודים פרופסיונאליים במכללות אקדמיות עומדת על 25% ,ובאוניברסיטאות על 32%.

הלימודים במכללות הטכנולוגיות המוכרות על ידי המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע (הפועל במסגרת משרד העבודה) אינם דורשים תעודת בגרות ומצליחים להביא אוכלוסיות מרקע סוציו-אקונומי נמוך לעסוק במקצועות בשכר הגבוה מהשכר הממוצע במשק, לכן מדובר בכלי אטרקטיבי במיוחד לטובת הגדלת שיעור ההשתתפות וההשתכרות בקרב אוכלוסיות שהממשלה מעוניינת להגדיל את השתתפותן בשוק העבודה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!