דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המלחמה באירופה

נאום פוטין: רוסיה משהה את השתתפותה באמנה לפיקוח נשק גרעיני

בנאום מצב האומה שנשא אתמול (ג') פוטין, האשים את המערב במלחמה עם אוקראינה והצדיק את השתתפות רוסיה כ'מלחמת אין ברירה': "הם החלו את המלחמה, ואנחנו משתמשים בכוח לסיים אותה" | על השהיית אמנה הגרעינית אמר: "אם ארה"ב תבצע ניסויים גרעיניים, כך גם אנחנו"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בנאום השנתי מול שני בתי הפרלמנט הרוסי. (Dmitry Astakhov, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בנאום השנתי מול שני בתי הפרלמנט הרוסי. (Dmitry Astakhov, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשא אתמול (שלישי) את נאום מצב האומה, שלושה ימים לפני יום השנה למלחמה, בו הציג את רוסיה ואוקראינה כקורבנות של עסקה מערבית וטען שרוסיה נלחמת על עצם קיומה. "אנחנו לא נלחמים בעם האוקראיני", אמר פוטין, "אוקראינה הפכה לבת ערובה של משטר קייב ושל אדוניו המערביים, שכבשו למעשה את המדינה".

בנאום, שנמשך קרוב לשעתיים, פרש פוטין שורה של הצדקות למלחמה, ולא התייחס כלל לדרישות הבינלאומיות לסגת מהאזורים הכבושים באוקראינה שסופחו לרוסיה באופן בלתי חוקי, ואף הצהיר שבכוונתו להשהות את האמנה לפיקוח נשק גרעיני בין רוסיה לארה"ב.

בנאום, ביטל פוטין את קריאתה של אוקראינה לעזרה מערבית כדי לסכל השתלטות צבאית רוסית. "האליטות המערביות אינן מנסות להסתיר את מטרותיהן, להנחיל 'תבוסה אסטרטגית' לרוסיה", אמר, "הם מתכוונים להפוך את הסכסוך המקומי לעימות עולמי".

"צעד אחר צעד, בזהירות ובעקביות, נפתור את המשימות שעומדות בפנינו. מאז 2014, אנשי דונבס נלחמים, מגנים את זכותם לחיות על אדמתם, לדבר בשפתם. הם נלחמו ולא ויתרו גם תחת מצור, הפגזות בלתי פוסקות ושנאה גלויה מהמשטר בקייב. הם האמינו וציפו מרוסיה שתיחלץ לעזרתם", אמר פוטין. הוא הוסיף כי המערב תומך ב"בוגדים" שמתנגדים לצעדי רוסיה והודה לעם הרוסי על "אומץ הלב והנחישות" שלו בתמיכה ב"מבצע הצבאי המיוחד באוקראינה".

חלק ניכר מהנאום הוקדש לעניינים פנימיים וכלכליים, אך לקראת סוף דבריו שב וחזר לסוגיות בינלאומיות והכריז כי רוסיה תשהה את השתתפותה באמנת START עם ארה"ב, אמנת בקרת הנשק הגרעיני שנחתמה ב2010 ואמורה להיות בתוקף עד 2026. הוא הדגיש כי רוסיה לא מבטלת עדיין את ההסכם באופן סופי. ההסכם ממנו רוסיה מעוניינת לצאת מגביל את מספר ראשי הנפץ הגרעיניים המבצעיים של שתי המעצמות ל-1,550 כל אחת.

בהשהיית ההסכם, רוסיה מתכוונת למנוע את יכולתה של ארה"ב לערוך פיקוח עמידת רוסיה בתנאי ההסכם. פוטין הסביר את המהלך בכך שפיקוח מצד ארה"ב, בשעה שהיא ובעלות בריתה בנאט"ו קוראות מפורשות לתבוסתה של ארצו במלחמה, הן דבר "אבסורדי". הוא גם אמר שרוסיה צריכה להיות מוכנה לאפשרות של חזרה לניסויים גרעיניים: "אם ארה"ב תבצע ניסויים גרעיניים, כך גם אנחנו", הצהיר.

בעוד שהחוקה מחייבת את הנשיא לשאת את הנאום מדי שנה, פוטין מעולם לא נשא את הנאום ב-2022, כאשר חייליו לחמו באוקראינה וספגו מפלות חוזרות ונשנות. לפני הנאום אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב כי המנהיג הרוסי יתמקד ב"מבצע הצבאי המיוחד" באוקראינה, כפי שמכונה במלחמה במוסקבה, ובנושאים הכלכליים והחברתיים של רוסיה.

"זה הם שהחלו את המלחמה, ואנחנו משתמשים בכוח כדי לסיים אותה", אמר פוטין על אוקראינה, והאשים את המערב בפתיחת "התקפה אגרסיבית כלפי התרבות, הדת והערכים הרוסים", משום שהוא מודע לכך ש"אי אפשר להביס את רוסיה בשדה הקרב". הוא גם האשים את מדינות המערב בביצוע מתקפה על כלכלית רוסיה באמצעות סנקציות – אך הצהיר שהן "לא השיגו דבר ולא ישיגו דבר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!